• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra satellitmottagare

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Bra satellitmottagare

Lite mer info om olika sätt att se TV.

Marksänd Digital TV är lätt att ta in med en vanlig husvangnsantenn med förstärkare om signalen är bra. På vissa platser i Sverige är mottagningen dålig, ex norrlands inland mm.
Har åxå märkt att den är känsligare för rengn och busväder.

Med parabol kan man se TV överallt i Sverige och Europa men antennen kräver fri sikt söderut, jag kollar alltid var jag kan parkera för att få fri sikt söderut,om jag vill se TV.

Har själv en manuell fyrkantig parabol som är svår att ställa in, använder en sökare.
En helautomatisk är bäst om man har råd. Boxen från canal digital tar jag med hemifrån
Har en fästanordning ovanpå TV för boxen. Funkar ner till sydfrankrike.

Lite åsikter från Jägarn. :snowman-2-icon:
 
F

F.d. 1974

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Tack för era svar, nu skall jag beställa lite så att vi kan prova på vår resa efter nyår.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR till alla husbilsvänner

:santa1:
 

Lenoinga

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021
Sv: Bra satellitmottagare

Hur bra fungerar Oyster 85 i Marocko? Norra Marocko tror jag inte är några problem, men hur fungerar det t.ex. söder om Agadir? Finns det någon som har erfarenhet av detta? Vi ska tillbringa några månader där framledes. Vi har nu beställt en ny husbil - lite specialanpassad till förhållanden i Norra Afrika och nu undersöker vi marknaden på antennfronten. Det är några som varit i Marocko; tacksam för era synpunkter!
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Jag tror inte det är några problem med SVT Europa i Marocko. Den nya satelliten som man sänder
från, Eurobird 9, är väldigt stark och är mer riktad mot sydeuropa än den tidigare Sirius.
Jag var i sydspanien i december när man flyttade från Sirius till Eurobird och upplevde att den senare
gav högre signalstyrka.

Viktigt är däremot att ladda hem inställningarna för den nya satelliten som inte finns med i mottagarna ännu.
Just detta orsakade väldigt mycket problem hos de flesta. Se till att lösa detta hemma.
 
F

F.d. 17580

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Hej Peter!
Jag har med intresse läst din uppsats ang satellitmottagare 5020 S.
F.n. har jag en Kathrein resceiver UFD 347 som enligt uppgifter är analog mottagare och saknar decoder (kan anslutas via scartkontakt) Frågan är om det så enkelt att jag kan byta till 5020 S och ett digitalt LNB-huvud för att ta in fria kanaler. Min nuvarande sat.anläggning är en Oyster III Samy 65 anläggning (analog?).

Tack alla HBK:are som ställer upp med sin kunskap här i Forum det är ett enormt kunskapsflöde till alla medlemmar
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Hej tagehug,
jag vet inte exakt vad Oyster III Samy 65 är för anläggning, men kan den
skicka satellitsignalen från parabolen vidare till Hyro, då skall det inte vara
något problem.
Jag googlade på namnet och hittade Oyster Samy 65. Min gymnasietyska
medgav inte att jag förstod allting, men det ser ut att vara en självsökande
satellitantenn utan reciever. I så fall är det inget problem att ansluta
Hyro-recievern, då kommer det att fungera.
Kanske någon annan är bättre på tyska.

Hur gammal är anläggningen?
Är recievrn fristående eller i samma skal som parabolstyrningen?
 
F

F.d. 532

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

hej!
jag har varit i Milanotrakten om somrarna i flera år nu, och har alltid tittat på Canal Digital via en 1m parabol - men nu är det stopp! jag får inte in nånting längre, Canal Digital säger att dom inte ändrat någonting alls, men när man går till sajten för Thor 2-3 (som sänder ut deras program) så står det att den nya Thor 5 har lanserats och nu tagit över... Problemet är bara att den endast sänder maximalt ned till Berlin...
Så här sitter jag med en enorm pladuska till parabol, och kan inte se nånting alls.
Hur kul är det?
Speciellt som Canal Digital inte ens kan komma med korrekt information.
Finns det någon som har tips eller råd på hur jag kan lösa TV-tittandet härnere? (Lokal parabol-montör -italienare- kom, tittade, och skakade på huvudet. Och gick igen.
hej hopp
Anna
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Anna, det er helt rett at du ikke kan få inn nordiske kanaler i syden lengre, flyttingen fra Thor-3 til Thor-5 har gitt et mye trangere "footprint" (det området som er dekket av en sender. Canal Digital har faktisk i sine betingelser for vanlige abo at en ikke kan benytte det utenfor landets grenser, så vi kan ikke klage....

Angående Samy 65 så er dette en lettere utgave av Oyster, tidligere (2002 - 2006) så fantes denne som Digital, før 2003 fantes det og en analog utgave.
De siste årene har Ten-Haaft bare laget Samy som Vision utgave, dvs. uten tuner, men med optimalisering for bruk av ekstern tuner. Også Oyster finnes som Vision. Vision produktene finner den satelitt som du ønsker og overlater deretter jobben til ekstern tuner.
 
F

F.d. 4058

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Ser ut som att dom flyttat dom flesta kanalerna till Thor 5. Tittar man på täckningskartan så krävs det tydligen större paraboler än vad som är praktiskt möjligt på en husbil i södra europa.
 
F

F.d. 532

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Hej igen!
och tack för snabbt svar!
Jo tack, att man inte får ha med sig sitt abbonemang utomlands är ju också en dumhet som är i världsklass... Undrar hur det är med alla svenskar som sitter nere i Spanien...?

Så visst, jag har inte rätt att klaga - men jag betalar ju dock en hundralappi månaden för något som tydligen dessutom egentligen är gratis... För om allt ska till kritan så är det ju det fria utbudet i Sverige som jag ser på, och det sägs att jag egentligen inte behöver göra annat än be Canal Digital om ett speciellt kort för de fria kanalerna, utan månadsavgitft. Det har dom minsann aldrig berättat! Ev tillkommer en kortavgift, men det kan man ju stå ut med. (snackar här om TV1, TV2, TV3, TV4, Femman etc)

Men det jag blev arg för var ju att Canal Digital säger att de inte har ändrat någonting alls! När ALLA deras kanaler flyttats över till Thor 5, som bara täcker Norden.

DET tycker jag är dålig stil.
hej
anna
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Ruskar liv i denna tråd igen.
Jag har tittat på den mottagare som Peter tipsade om, Hyro 5020 S.

Tänkte använda en mottagare hemma för att via satellit/parabol se HDTV eftersom jag har en TV med HDTV-funktion. Samma mottagare tänkte jag emellanåt använda i husbilen tillsammans med någon manuell eller automatisk parabolantenn.
Nu till frågan:
Är det så att skall man se på HDTV räcker det inte med att bara TV:n klarar HDTV utan även satellitmottagaren måste ha HD-funktion?

Av frågans art märks väl att jag är rudis på detta.
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Robert, du måste även ha en HD-mottagare för att kunna se HDTV.
Hyro 5020 har inte den funktionen, då måste du skaffa t.ex Hyro 9000 HD.
Tyvärr är den nästan 3 gånger så dyr, men i gengäld kan den utöver HDTV
även ta emot marksänd TV (inkl. Boxer), Viasat, Canaldigital och Viaaccess
(SVT Europa).

En annan trevlig fördel med HD-sändningarna via CanalDigital (SVT, TV4,
TV5 mm) är att de ligger på en annan transponder på Thor 5. Den
transpondern har ett helt annat "footprint", än övriga utbudet, och
täcker HELA Europa ända ner till sydspanien, Italien och Grekland med
en 60 cm parabol!!

Canal Digital on Thor 3/5 at 0.8°W - LyngSat
(De kanaler som sänder via "Beam" T2 täcker hela Europa)

Thor 5 at 0.8°W - LyngSat Maps
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Detta var intressant.
Om jag skaffar en sådan mottagare för HD, kopplar den mot en antenn för marksänd TV och skaffar ett CanalDigital-kort för de fria kanalerna för runt 800kr i engångsavgift, kan jag då se HDTV i min hemmaTV som har HDTV-funktionen? Alltså inte kopplad till en parabol.

Denna för mig nya funktion väcker säkert flera frågor runt funktionen att flytta satellitmottagare till bilen men jag tar en fråga i taget.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

:)Ja vi lägger inga pengar på TV paraboler man kan lägga pengarna på något annat. Vi nöjer oss med de kanaler vi har samt radion samt cd-skivor med dansmusik och bra högtalare i bilen sedan är vi nöjda. Nu blev vi ännu nöjdare i dag när jag pratade med vägverkert om vinterdäck. Då jag fick svarit våran bil behöver inte alls några vinterdäck så då sparade vi 24 000 där.

Anita o Risto i Täby:music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::wink::wink::wink::wink::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Nja, riktigt så bra är det tyvärr inte. Om marksänd HDTV och hur
utbyggt det är har jag dåligt kunskap. Kanske någon annan kan informera
om detta.

Vad jag är säker på är att denna mottagare tar emot HD-sändningar från
marksända Boxer eller via satellit från CanallDigital och Viasat.
Jag tror inte att det räcker med ett abonnemang för de fria kanalerna, i något
fall, utan att det krävs ett utökat abonnemang för att se HDTV.

Jag har själv CanalDigital Total och där ingår HD-sändningarna.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Kikade lite på Teracom's sida och fann att det enbart finns 3 markbundna
sändare i Sverige som sänder HDTV.
Stockholm Nacka, Västerås och Uppsala.
Endast en kanal, SVT HD, inte mycket att skryta med.

Det är nog många som är besvikna, som skaffat sig HDTV och är beroende
av det markbundna nätet.

CanalDigital via satellit har fn. 10 HD-kanaler.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Ok Peter, om vi överger den marksända varianten och går på satellitalternativet istället.
Har tittat på CD:s hemsida men kan inte hitta att HDTV skulle vara en extra tjänst men jag kanske inte kollade riktigt noga.
De annonserar ju inte precis om att det går att betala en engångsavgift för kortet med de fria kanalerna. För det alternativet finns väl fortfarande?


Jag har tittat på dina länkar till lyngsat och fattat bilden med footprint men resten är för mig svårt att tyda.
Men vi tar en sak i taget.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Jag håller med om att det är svårt att tolka deras budskap om HDTV kostar
extra eller ej. Det är kanske tanken att man skall tro att man måste teckna
ett större abonnemang!?
Det enda raka är väl att ringa och fråga.

Vad är det mer som är oklart?
En parabol, en HD-mottagare, en HD-klar TV. Svårare än så är det inte.
Gäller både husbilen och hemmet. Samma kort/abonnemang fungerar på
båda ställena.
Det ger möjlighet att få en bra bild oavsett var man är, på hemmaplan eller
utomlands, med vissa begränsningar i utbudet i södra Europa.
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Bra satellitmottagare

Jag har senaste aret bott och jobbat i Egypten och har flera kollegor i hela nordafrika som tittar pa svensk TV. Det gar bra hela vagen ner i Marocko och aven i Kairo.

Halsningar
Hans
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Hej. Det var trevligt att höra andra som inte har tv som huvudintresse. Jag har provat parabol tv, och tycker det är för bökigt med inställningen. Har övergått til Boxer. Det är bara att starta boxen och tvn om man vill se ett program. Nackdelen är att det bara fungerar i sverige (tror jag). Jag köpte ett boxer paket med tre boxar. En på övervåningen till frun och en på nedre plan till mig. Den tredje nonterade jag i husbilen. Kan det vara ett alternativ?
 
Toppen