F
F.d. 29989
Guest
Hej vänner.
Råkade ut för "fel på bilen", Dethleffs/Fiat 3.0L 2011 idag när jag skulle ta en kort kontrollsväng efter avställningen sen i höstas. Bilen har stått ute med Jula-täcke + takpressening. Tog en tur på c:a 20 km och när jag svänger upp på uppfarten ser jag spår efter bilen. Det visar sig att det är diesel efter kraftigt läckande bränslefilter (burken med grönt lock). Uppskattat har det läckt 10 L på 20 km. Efter att konstaterat att det bara läcker från filtret tänker jag att det är kanske fel på packningen mellan locket och burken.
Köper nytt filter inkl packning. Monterar dit detta och det håller tätt ett tag 2-3 min sen börjar det fukta/droppa lite. Stänger av motorn, startar igen då flödar det så att det rinner på uppfarten. Tar isär igen för att kolla att packning inte kommit inte kommit ikläm. Samma sak/dropp igen sen mer och mer till att det rinner. Drar åt locket ytterligare med en rem oljefilter-avdragare köpt Mekonomen helt nödvändigt vid detta jobb, filtret sitter mer än trångt. Just nu är det "tätt med dropp". Mardrömmen är att behöva ta bärgning till verkstad för detta, bör kunna kör med nuvarande läckage till verkstad. Det har inte varit några "motorproblem" på bilen tidigare. Har någon koll på detta / erfarenhet på detta problem? Har bränslepumpen fått spelet och ger för högt tryck?
Med vänlig hälsning Philip
Råkade ut för "fel på bilen", Dethleffs/Fiat 3.0L 2011 idag när jag skulle ta en kort kontrollsväng efter avställningen sen i höstas. Bilen har stått ute med Jula-täcke + takpressening. Tog en tur på c:a 20 km och när jag svänger upp på uppfarten ser jag spår efter bilen. Det visar sig att det är diesel efter kraftigt läckande bränslefilter (burken med grönt lock). Uppskattat har det läckt 10 L på 20 km. Efter att konstaterat att det bara läcker från filtret tänker jag att det är kanske fel på packningen mellan locket och burken.
Köper nytt filter inkl packning. Monterar dit detta och det håller tätt ett tag 2-3 min sen börjar det fukta/droppa lite. Stänger av motorn, startar igen då flödar det så att det rinner på uppfarten. Tar isär igen för att kolla att packning inte kommit inte kommit ikläm. Samma sak/dropp igen sen mer och mer till att det rinner. Drar åt locket ytterligare med en rem oljefilter-avdragare köpt Mekonomen helt nödvändigt vid detta jobb, filtret sitter mer än trångt. Just nu är det "tätt med dropp". Mardrömmen är att behöva ta bärgning till verkstad för detta, bör kunna kör med nuvarande läckage till verkstad. Det har inte varit några "motorproblem" på bilen tidigare. Har någon koll på detta / erfarenhet på detta problem? Har bränslepumpen fått spelet och ger för högt tryck?
Med vänlig hälsning Philip