Gunillas Kenth
HBK in Memoriam
- Inlägg
- 13.484
- Kommun
- Hässleholm
Snittförbrukningsmätaren i vår lilla bil visar 5,2 l/mil men den drar 6,5 l/mil.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
5,2/6,5 liter per mil, blir galet hur jag än tänkerSnittförbrukningsmätaren i vår lilla bil visar 5,2 l/mil men den drar 6,5 l/mil.
Fortsätt tänk - kommafel.5,2/6,5 liter per mil, blir galet hur jag än tänker
Vad har du för bil, 0 65/milFortsätt tänk - kommafel.
Vad har du för bil, 0 65/mil
En ordinär gps har 1 sek mellan noteringarna, så kurvig väg är inget stort problem, likaså är höjdskillnader längs en vägsträcka inget som spelar någon stor roll. Och skillnaden mellan en dedicerad gps och en i mobilen handlar mer om hur bra antenn den har. Så där vinner ju den dedicerade, men även där blir det dålig mottagning vid fel placeringGps fungerar om inte vägen är för kurvig för då får man närmaste vägen mellan två avläsningar likaså tror jag knappast den tar med skillnader i höjd när den mäter. Beror nog mycket på vilken gps det är och om det är en riktig eller en app.
Den inbyggda redovisningen är ju beroende av den inbyggda mätningen av körsträcka, och den beror ju inte bara av bilmärke utan även av t.ex. lufttryck i däcken, däcksslitage osv. Och vad det gäller lutning vid tankning, så är det ju väldigt vanligt att man set till att ha hyfsat vågrätt runt pumparna.Varför inte bara jämföra värden med den inbyggda redovisningen av bränsleåtgång. Borde åtminstone gå att jämföra märkesvis Fiat, mercedes....Antar att den inbyggda felvisningen av både bränsleförbrukning och körsträcka är ungefär densamma inom samma märke. Att jämföra tankad volym skulle inte jag sätta någon större tilltro till då det kan skilja ett antal liter beroende på bilens lutning vid tankningen. Dessutom skulle man slippa alla diskussioner om mätfel på grund av alla möjliga orsaker.
Om det nu är så många faktorer som man skall ta hänsyn till och som är olika mellan olika bilar varför skall man då jämföra bränsleförbrukningen över huvud taget? Eller skall var och en justera sina värden med hänsyn till lufttryck, slitage etc?Den inbyggda redovisningen är ju beroende av den inbyggda mätningen av körsträcka, och den beror ju inte bara av bilmärke utan även av t.ex. lufttryck i däcken, däcksslitage osv. Och vad det gäller lutning vid tankning, så är det ju väldigt vanligt att man set till att ha hyfsat vågrätt runt pumparna.
Nu förstår jag inte alls hur du tänker. Måste väl spela roll om jag tankar 5, 10,....50 liter och slår ut på den körda sträckan?Vad spelar det för roll om bilen lutar när man tankar? Är det inte volymen som mäts av den krönta mätaren på macken som
är intressant? Hur många liter man fyller på är bara att notera och summa ihop. Sedan är det bara att räkna liter/10 km.
Det som är klurigt är hur många km man åkt. Att ta reda vilken fel visning bilens vägmätare har.
Göran i Björnarbo
Jag har inte sagt att det ger stora skillnader, utan bara att resultatet blir lite ungefärligt . Och att ingen av de praktiskt användbara mätmetoderna är överlägsen de andra (om det nu finns så många? ).Om det nu är så många faktorer som man skall ta hänsyn till och som är olika mellan olika bilar varför skall man då jämföra bränsleförbrukningen över huvud taget? Eller skall var och en justera sina värden med hänsyn till lufttryck, slitage etc?
Har märkt att det kan skilja ca 4-5 liter mellan olika tankningar beroende på hur bilen lutar.Kjell du fick mig att tänka ett varv till när det gäller fordonets lutning. Och då kom jag fram till det här. Det kan gå att fylla olika antal liter i tanken beroende på hur bilen lutar. Räknar man förbrukningen på en tank kan det slå fel men har man säg 10 tankningar blir felet I liter lika stort men i förhållande till mängden bränsle man gjort av med blir mät felet litet.
Vill man halvskaplig koll kan man börja med att tanka hemma vid sin favorit pump notera km räknaren åka på resan notera alla liter. Komma hem stanna vid favorit pumpen tanka fullt notera km räknarens siffror dela de under resan påfyllda bränsle litrarna med antal körda km. Ju längre tid man gör kollen på ju exaktare blir resultatet. Felet blir så stort som fel visningen på din km räknare. Och den differens på hur olika mycket bränsle du fick i tanken vid första och sista tankningen.
Du kan egentligen bara jämföra med dig själv.
Göran i Björnarbo