• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning på alkovbilar även andra högre bilar

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Luftmotståndet är lite klurigt. Det är inte linjärt. Ökar man hastigheten med det dubbla ökar inte luftmotståndet med det dubbla. Det ökar med fyra gånger dvs ökningen ökar med ett kvadratiskt förhållande till hastigheten. En fläkt fungerar på samma sätt ihop med trycket.
En alkovbil är nästan som att köra in i en luftvägg vid hög hastighet. Då blir förbrukningen därefter.
Sen har ju Bäckis en bra synpunkt. Blyfoten avgör förbrukningen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man märker skillnaden ganska markant på en alkovbil den rullar aldrig lätt, men en strömlinjeformad bil lätt ökar farten om det bär utför. Om jag jämför min bil med samma chassie men alkovkaross höjd och bredd lika så är det en väsentlig skillnad på toppfart och förbrukning trots att det är samma effekt, fast de brukar ha bensinmotor och jag en gammal diesel utan turbo.
Skillnaden ligger nog på ca 0,4l och jag kan på plan väg lätt komma upp i 110+km enl gps.
Letade ju länge efter en bil utan alkov eftersom jag har svårt att ta mej upp i en sån. Hade t.om. tankar på att köpa en och sätta motorsågen i den och snekapa från fönsterutan och snett uppåt, men när jag plötsligt får arbetslust och en ide så har jag lärt mej att då ska man sätta sej ner och tänka efter. Det brukar snart gå över sen mår man som vanligt igen.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
CdxA där Cd en koefficient som beror av bilen ”strömlinjeformad” (något förenklat), A som står för frontarean på bilen, är helt avgörande för förbrukningen i all körning av typ landsväg.
Rullmotståndet som kommer från däck och lager är förhållandevis mindre vid landsvägskörning. Dock inte betydelselös, det går att påverka med val av däck och lufttryck. Smala däck och högt lufttryck är bäst för förbrukning, men ger ju såklart lite stötigare gång och ja 6 däck ger mer rullmotstånd än 4 fast helt linjärt är det nog inte då 4 får bära mer vikt per däck vid samma fordonsvikt.
Vid stadskörning/kökörning eller alp-körning får såklart fordonsvikten en stor betydelse för förbrukningen.
Om man jämför en plåtis med en husbil som i föregående inlägg dvs 2,05x2,5m mot 2,5x3,4 så skiljer det hela 65% i frontarea. Sen kan i och för sig ett långt fordon ha lite bättre Cd. Cd brukar vara sämre på småbilar bland vanliga personbilar.
Motorstorlek/effekt brukar ha mindre inverkan än man tror. Högt vridmoment och lågt varvtal brukar dock ge bättre förbrukning. Påtagligt undermotoriserade bilar brukar ge dålig förbrukning, men numera är detta ovanligt bland nya bilar.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har en integrerad 4-hjuling 4,4 ton 150 hkr
Kör alltid 100 km/h GPS-fart eller enligt skyltning
Bränsleförbrukningen mätt vid tankning mot mätarställning
Blå/gula tankat i Sverige , övriga i utlandet

Bränsleförbrukning LEP00Aa.jpg
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jag klarar inte att läsa siffrorna i diagrammet , blir bara suddigt när jag förstorar. Sitter med en ny IPad.
Göran i Björnarbo
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Kanske inte ett direkt svar på frågan men kanske lite intressant ändå, i somras körde vi och en familj till ca 500 mil i karavan med samma körstil och hastighet.

Vi har en Adria alkovbil och vännerna en Pilote helintegrerad halvhög bil med samma chassie, samma motor, samma växellåda och vi vägde sånär på något tiotal kg i princip lika mycket. (Fiat Euro6 148hk manuell 4,4ton)

Visst våran alkovbil drack nog alltid lite mer men på landsväg var det under 0,05l/mil det skiljde, körde vi lite snabbare på motorväg skiljde det i regel 0,05-0,1l/mil som mest.

Så en modern alkovbil dricker inte nämnvärt mer än en helintegrerad, det hade dock varit roligt att haft med en halvintegrerad bil i karavanen och sett vad den låg på.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Peter, du har med ditt inlägg bekräftat det som tidningen Husbilen Test kom fram till för några år sedan då de gjorde några tester för att utröna skillnader i bränsleförbrukning mellan de tre olika versionerna av husbil (hel-, delintegrerad och alkov) som vägde ungefär lika. Om jag minns rätt var deras summering att skillnaden i bränsleförbrukning var så liten att de starkt rekommenderade att inte låta just skillnaden i bränsleförbrukning vara avgörande vid valet av husbil. Dessutom kom de föga förvånande fram till att det var körsättet som hade mest påverkan. Om någon har det exemplaret av Husbilen Test kvar kanske ett referat ur den vore en intressant och relevant läsning.
Åke
 
F

F.d. 22252

Guest
Det finns väl ingen idag som vill handla en alkovbil alla vuxna människor har ju besvärligt att komma upp och ner ska man sen till toaletten ofta så blir det ingen bra vila.
Helintegrerande får man ju bra takhöjd när man kör men den har man inte mycket nytta av om man inte ska ha veva ner en bädd och klättra upp och sova. sen har man ju mycket problem med värme och kyla i en glasveranda.
Bästa designen ur bränsleförbrukningsperspektiv får man ju på en bil som är gjord droppformsliknande som en saab 93.
Såna husbilar finns inte det som förvånar mej är att man inte på något sätt designat bakdelen på husbilen för att minska luftmotståndet.
På en flygplansvinge säjer man grovt att 1/3 kommer från övertrycket på vingens undersida och 2/3 från undretrycket på vingens översida.
Överför man det till en husbil så har man ett antal kvm därbak som är helt plant och tar en massa energi från motorn.
Man kan säkert minska det ganska betydligt genom att ändra i designen men man glömmer baken för fronten.
Finns inget som är svårt eller obegripligt har läst en hel del aerodynamik och inte ens ett fraktflygplan har en tvär bakände för då skulle de aldrig kunna lyfta. Blir ju ett rejält undertryck där som ökar minst med kvadraten på hastigheten. Skulle tro att vi har den delen ganska lika på de flesta husbilar som ger en utjämnande faktor.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Det finns väl ingen idag som vill handla en alkovbil alla vuxna människor har ju besvärligt att komma upp och ner ska man sen till toaletten ofta så blir det ingen bra vila.
Helintegrerande får man ju bra takhöjd när man kör men den har man inte mycket nytta av om man inte ska ha veva ner en bädd och klättra upp och sova. sen har man ju mycket problem med värme och kyla i en glasveranda.
Bästa designen ur bränsleförbrukningsperspektiv får man ju på en bil som är gjord droppformsliknande som en saab 93.
Såna husbilar finns inte det som förvånar mej är att man inte på något sätt designat bakdelen på husbilen för att minska luftmotståndet.
På en flygplansvinge säjer man grovt att 1/3 kommer från övertrycket på vingens undersida och 2/3 från undretrycket på vingens översida.
Överför man det till en husbil så har man ett antal kvm därbak som är helt plant och tar en massa energi från motorn.
Man kan säkert minska det ganska betydligt genom att ändra i designen men man glömmer baken för fronten.
Finns inget som är svårt eller obegripligt har läst en hel del aerodynamik och inte ens ett fraktflygplan har en tvär bakände för då skulle de aldrig kunna lyfta. Blir ju ett rejält undertryck där som ökar minst med kvadraten på hastigheten. Skulle tro att vi har den delen ganska lika på de flesta husbilar som ger en utjämnande faktor.

Du känner inte att du är lite trångsynt i din syn om alkovbilar? Bevisligen säljs det en hel del så din analys får nog stå för dig.

Långt ifrån alla vuxna har problem med att klättra och ytterst få barn (vilket ofta är målgruppen för biltypen) har problem med det.

//Peter
 
Toppen