• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning halvintegrerade

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Hej våran euromobil halvintegrerade 2,3 2005 års går på 0,9 vid ca 90 km i timmen och 2000 varv. Tycker att det är ganska bra.
Kör försiktigt
Uffe o Birgitta:p
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Crystal. För två år sedan gjorde Bossings ett byte av utväxling på femmans växel. Ökning av motorvarvet med 400 rpm vid 90 km/tim. Kostnad med moms 7596:- Jag är mycket nöjd. Läs gärna om 5:ans växel. Du kan klicka på vår hemsida längst upp till höger ”Mer körglädje till husbilen”.
Hälsningar farbror Claes.
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Hei Uffe1
Jag har en halvintregerad buystner T625 harmony
Det är olika hur många varv som är lämpligt att öka beroende på vilken modell det gäller och vilket kör sätt Du har
Det villsäga hur fort du brukar köra
Så förklarade man det för mig hos Bossings
I mittfall blev det 300 varv
till kostnad 5749 kr

Hej Julle
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

julleibrinka. Var det med moms?
Hälsningar farbror Claes.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Varför denna skillnad i pris?, har Farbror Claes blivit lurad eller är julleibrinka bättre på att pruta!!!!
Förövrigt....tack till er båda.
 

Skalman 24

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nybro
HBK-Nr
516
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Hej har en Adriatik 680 halvintegrerad-06:a, drar ganska exakt 1l/mil med farthållaren i. Funderar på att chippa den, är det någon som vet om man får ner bränsleförbrukningen något.
Hälsningar Magnus & Greta
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Skulle tro att du har en 2.3a och jag är tveksam till om det är lönsamt med en chippning. För övrigt sätter man inte maskinskadegarantier ur spel då?
 
F

F.d. 55263

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Skulle vara trevligt om ni specade bil och motor och skriver ner vad förbrukningen ligger på ungefär vid färd i ca 80-100km/h.
Renault 3,0 mellan 90-110 ligger det på1,17 per mil
 

Skalman 24

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nybro
HBK-Nr
516
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Nej jag har en 2.8:a. Pratade med en servicetekniker på Fiat om detta med garantier, han sa att garantin inte gäller vid motorproblem om man chippat. Så det blir till att vänta tills garantitiden gått ut.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Jasså, varför vänta. Jag antar att du har en ganska ny bil då men det hjälper ju inte att du väntar tills de 2 åren gått för sedan har man ju en maskinskadegaranti via försäkringen som gäller väldigt länge och den sätts väl också ur spel. Sedan blir det ju inget billigare för dig efter att garantin gått ut heller att åtgärda en ev skada. Kostnade är väl den samma.
 

Skalman 24

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nybro
HBK-Nr
516
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Det där med försäkringen måste jag kolla, tack för tipset.
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Ducato 3,0 160 löddriga caballos 290 mil från spanien till sverige på avgiftsfria vägar.

Exakt 1,1 l/m och då har vi legat i mittfilen på autobahn i ca 125 km/t.
Snittfart 79 km/t

Går som ett skott, mycket trevlig motor tyst och fin.

Ser fram emot en fin midsommarafton.

Ha det så gott alla :spinny:
 
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Jeg har en Hobby 650 GSC 2006 mod. med 2,8 JTD 146 HK.
Den har jeg målt forbruket på over lengre tid og den bruker rundt 1 l/mil. Det er etter det jeg kan lese her normalt forbruk. Jeg bruker ikke 5. gearet under 80 km/h.

Mvh Erik-fr
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Knerten drikker 1,05 i snitt.

Målt over ca 500 mil med landevei, alper og mye motorvei 110-120 km/t. AC og fartsholder på. Aktuell vekt ca 3550 kg.

Våt veibane og med-, mot- og sidevind innvirker også.

På kortere turer på fine norsk/svenske landeveier, i ca 75 km/t og med ro i sjelen, har Knerten nøyd seg med 0,8 l/mil.

Og Knerten er en Renault 3,0 l 136 HK, Dethleffs RT 6844, 2006-mod.

mvh magne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Hej, alla

Efter en liten tripp på 5281,5 km - enligt navigatorns färddator så vill jag gärna bidra med min förbrukningsstatistik.

Visserligen inte halvintegrerad som tråden säger men ändå...

Bilen är en helintegrerad ADRIA vison 707 (den stora Vision) PB2 - 3850Kg, med Renaults 3.0 liters turbodiesel. 140 hkr - tror jag.

Bilen har nu rullat drygt 2000 mil sedan november -06.

Återkommer med en detaljerad reseberättelse senare, men vi rullade via Varberg - Grenå ned mot Kassel och så småningom Lindaut vid Bodensjön.
In i Schweiz när vi kämpade upp för fyra olika alppass på ca 2400 meters höjd.
Albulapasset, Julierpasset, Oberalppass, samt Furkapasset.

På väg ned genom Tyskland blåste det kraftig motvind och i Kassels backar stark sidovind så att bilen formligen blåste ut i vänsterfil.....kändes inte speciellt tryggt.

AC-har varit i gång under ca halva resan, och kanske kan påverka förbrukningen.

Motorn fick verkligen bekänna färg, o då speciellt när det gällde att axa på uppför efter hårnålarna.
Luften var nog lite för tunn för turbon för visst kändes den trött på tvåan och inte särdeles axvillig som den brukar.
Vi tankade åtta gånger under resan och förbrukade exakt 593.31 liter diesel, vilket ger en snittförbrukning om 1.1233 / mil.

Om det är bra eller dåligt kan jag inte bedöma - men anser nog att det är acceptabelt.
Bilen var rätt fullastad under trippen, skall kanske tilläggas.
Se bilden nedan som visar GPSens färdator med en högsta hastighet av 139 Km/tim och snitt 68.8 km och totala sträckan uppe till höger om 5281,5 km.

Hälsningar

Dag
 

Bilagor

  • DSC_0295-komp.JPG
    DSC_0295-komp.JPG
    257,3 KB · Visningar: 8
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Stämmer ganska bra med min förbrukning. Lite lättare bil lite mindre motor 2,8 l men 147 hk. Låg under Italientrippen i år på 1,11 l/mil. Oftast ca 100 km på motorväg och ganska mycket "smygkörning" på småvägar = 2: an 3:ans växel
Ove.G
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Hej igen!
Har nu kört några mil med den nya bilen, Rapido 7099 2,3 JTD -07 130 hk, och kan konstatera att det inte är någon större skillnad mot den förra (2,8).
Senaste trippen till Norge, ca 200 mil, var snittförbrukningen 1,05 l/mil. Det var ganska blåsigt emellanåt så det tycker jag man får vara nöjd med.
Bilen har bara gått 400 mil så det kanske minskar lite till med tiden.

/Thomas
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

upp till 10 liter luft...

då får det vara en rätt rejäl lutning, mölndals kråka eller något...

dom tappar jag hittills tankat på är om inte i våg så åtminstonde rätt jämna.

har alla pumpar samma känslighet vid autostoppet? jag tror inte det iaf...och jag tror att det har större betydelse än luft, då det ju fins avluftningsslangar och sånt


mvh
 
Toppen