Sv: Bränsleförbrukning Carado A464
Hej
Jag hämtade själv en ny bil i början på våren och har nu kört ca 1200 mil. Bilen är integrerad 8,8 m lång och väger 5 ton. Vid vägning ligger jag lastad med fulla tankar och stolar på just ca 5 ton.
Bilen har Fiats 3l motor och sex manuela växlar. Jag tankar alltid fullt upp i locket och använder alltid tripmätaren. Jag kollar alltid vad bilen dragit mellan varje tankning.
Det jag kommit på är att det är ganska stor variation på förbrukningen. Mitt maxrekord ligger på 1,35 l/mil. Det slogs på svenska landsvägar, i blåsigt och regningt väder och jag hade bråttom vilket gjorde att jag körde så fort begränsningarna medgav. Ofta var det 110 och 90 som gällde.
Mitt minimumrekord slog jag en natt i somras på tysk autobann med tysk fuldiesel i tanken.
Jag hade bestämt mig för att se hur snålt jag kunde köra och ställde farten på 80 och körde så jämt jag kunde. Resultatet blev 0,88 l/mil. Om det var farten eller fuldieseln som mest bidrog till de fina siffrorna vet jag inte men körstilen och farten har stor påverkan så att ta det roligt som man säger i Danmark verkar löna sig.
Kör lungt, spara liv, miljö och pengar
PS mitt snitt på de 1200 milen ligger på ca 1,1 l/mil vilket jag är ganska nöjd med.