• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell?

F

F.d. 6289

Guest
Någon som använder sig utav en bränslecell?

Bränsleceller

efoy bränsleceller. Tydligen så ska 10 liter metanol räcka i 4 veckor. Låter väldigt bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränslecell?

En Efoy bør gå i minst en time, den bruker 15 til 30 min på å komme opp i full produksjon.
Prøver du å slå den av like etter start så går den inn i en "shutdown procedure" som fullfører oppstarten før den stenges av, dette for å hindre uttørking og skade i cellen.

Angående livslengde og kapitalpris, selv kjøpte jeg min i Efoy 1600 i 2007 - den har nå jobbet i knapt 1500 timer av de 5000 timene som er beregnet levetid, selv om flere har fått mer enn dette ut av sine. Vår strategi for bruk er å la den stå på automatikk når vi er parkert i flere døgn, men at vi slår den helt av når vi legger oss. En kan jo håpe på sol neste dag :) - med tung bruk av laptopper og TV starter den i løpet av kvelden en gang og får gå 2 til 4 timer før sengedags.

Det som gjør at de har spesifisert 5000 timer levetid er platina belegget inne i selve cellen som kan slites ut (samme type belegg som i en katalysator i en bensindrevet bil).

Har sett at LPG baserte brenselsceller har en oppstart på 2 til 24 timer avhengig av konstruksjon - Truma er av de raskeste og kaldeste - endast 200 til 300 grader. Høyeffekt celler fra LPG jobbermed 800 til 1000 grader. Til sammeligning Efoy jobber ved 80 grade.
 
Toppen