• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell kontra solcell

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Funderar på att "förbättra batterikapaciteten" till våren.
Dvs kunna stå stilla längre - utan att behöva starta motorn eller köra en sväng med husbilen för att få ström till bodelen. Har 2 tv samt 1 radio - å Aldevärme - 2 gasflaskor. Har 2 st bodelsbatterier.
Kommer att köra maj tom september i Norden.
Har det hänt något det sista året vad gäller utveckling och pris på solcell kontra bränslecell som talar till någons fördel??
En solcell på ca 120-150 W kostar ca 8-14000 monterad å klar av firma.
En bränslecell kostar väl ca 28-30000 monterad å klar.

Läste om en seglare som "löst sitt elproblem".
Bränslecell – en smart investering? - hamnen.se

Tacksam för tips råd å dåd. :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.856
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bränslecell kontra solcell

Om du bara kör Maj till Sept skulle jag föreslå solceller. De är betydligt billigare och ger tillräckligt om du håller dig i storlek där du föreslår.

Jag har själv EFOY 1600 (Motsv nu 140) vilket är den storlek som nog behövs och då kommer du knappast under 40 000.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.068
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell kontra solcell

Hej

Ang. solceller & egen montering.
Priset för egen montering av 2x130W (om utrymme finns) inkl. en MPPT regulator är under 5000:-

Storlek på Batteribank, beroende på lastvikt är ändå det mest förmånliga alt!
Därefter el-verk... Dock med vad det innebär. Ljud, utsläpp, etc.

Efoy är enl. min egen åsikt, för dess teknik innehåll, ögonhöjande prissatt!
Men var och väljer det som passar ens egen plånbok, nyttjande & bekvämlighet! :)

(Intressant länk av dankarsson)

Mvh. Magnus
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Bränslecell kontra solcell

Den föreslagna länken (till V3Solar | The Most Efficient Energy Under The Sun)
Jaja, det ser ju lite flashigt ut men när jag började läsa texten så kom det av någon osökt anledning upp saker som "Magnetarmband, Kristaller och annat hokuspokus". Dvs pseudovetenskapliga påhitt som marknadsförs med flashiga bilder, texter fulla med begreppsförvirring och kvalificerat svammel.
OM den här anordningen nu ändå skulle frälsa världen varför finns det inga nånstans, vare sig i verkligheten eller omskrivet?

I PLUS för nåt år sen var det en jeppe som försökte inbilla Sverker att det fanns magneter med bara en pol. Dom kunde bota allt, på stört!
Upptäckten av en enpolig magnet skulle direkt ha renderat ett Nobelpris i fysik.


Å var skulle en sån kon, omkring 1 meter hög, placeras på en husbil?

Man ska nog inta en mycket skeptisk hållning till sånt här.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell kontra solcell

OK - STOR batteribank i 1a hand.
Kompletterad med solcell/-er - tror jag får plats med 1 solcell på taket.
(Synd bara att jag inte vågar sätta upp det själv- har inte tummen mitt i handen men ...)

Funderade ett tag på den uppfällbara vindsnurran också men vet inte om den "bär sig"??
Tack för TipsRådåDåd! :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.068
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell kontra solcell

PatricS...

http://www.husbilsklubben.se/forums/t30688/ :wink:

El. välkommen å slå en pingla... :)
Mvh. Magnus


OK - STOR batteribank i 1a hand.
Kompletterad med solcell/-er - tror jag får plats med 1 solcell på taket.
(Synd bara att jag inte vågar sätta upp det själv- har inte tummen mitt i handen men ...)

Funderade ett tag på den uppfällbara vindsnurran också men vet inte om den "bär sig"??
Tack för TipsRådåDåd! :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bränslecell kontra solcell

Det handlar inte om solceller kontra bränslecell. Prylarna kompletterar varandra och fungerar optimalt endast tillsammans. Och enligt min begränsade erfarenhet bör Efoy styras manuellt och inte med automatiken om man vill ha ett någorlunda ekonomiskt system. Att ladda batterierna med bränslecell är fortfarande rejält dyrt, ca 25:- per kWh, och får därför reserveras till förhållanden där inget annat duger. Kalkylen kommer kanske att få annat utfall om Trumas nya gasoldrivna bränslecell håller måttet?

I dagarna har jag hämtat en ny bil från Tyskland och den är nu utrustad med 2 x 100 W solpaneler och med en Efoy 140, men i en 5 tons bil finns utrymme för mer än 2 x 80 Ah bobatterier och utökad batterikapacitet blir nog det förnuftigaste sättet att klara vinterns energikrav. I min gamla bil klarade jag vinternätterna bra utan bränslecell med hjälp av 2 x 150 Ah bobatterier, trots kompressorkyl och dieselcentralvärme, vilka båda drar betydligt mer el än de gasoldrivna alternativen.


aake
 
Toppen