• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BRÄNSLEKNEP......

F

F.d. 50069

Guest
Hej.
Hur har ni det i tankarna? Nä...jag menar i bränsletankarna. Det kunde vara skoj att få höra lite om vad folk har för hemliga dekokter i sitt bränsle.
Jag läste i en annan tråd här på forumet om vilken kraft man kan få genom att tanka på (rätt) tapp, men jag är en sådan person som tankar på första bästa ställe när det är läge. Däremot så brukar jag slatta i ett par deciliter tvåtaktsolja vid varje tankning för att jag har hört att den moderna dieseln smörjer spridare och pump dåligt.
För ett par helger sedan så var hustrun och jag på Öland och dess skördefest, då detta ämne om dieselns taskiga egenskaper kom upp. Vi var nog ett gäng på 4-5 gubbs som hade olika knep för att fetta på dieseln lite extra......

Undrar om det finns lika många blandningar här på forumet..:rolleyes:

Anders & Marie-Anne Bohman
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Hej Anders. Vi brukar då och då blanda i lite rapsolja i bränslet. Det finns en medlem här i klubben som kan detta bättre än jag. Han säger att man kan blanda i upptill 70% rapsolja på sommaren i bilen. Hoppas att han läser detta och kommenterar, / Kurt.
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Så här står det om rapsolja i diesel motorer.

Rapsolja
Vanlig rapsolja uppfyller inte kvalitetskraven
enligt SS-EN 14 214 och skall inte användas som
dieselbränsle. Rapsoljan saknar nödvändiga
dieselbränsleegenskaper och lämpar sig inte
alls för en dieselmotor.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Vanlig rapsolja löser upp packningarna i motorn har jag hört. :(
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Jag hade tidigare en Lupo 3L och tankade denna på RME och då fick jag motorstopp. Hela bränslefiltret var HELT igentäppt. Och ändå skulle denna bil kunna köras helt på RME. Men om jag tankade i "lite" Rapsolja , så var det inga problem.

Jag kontaktade då DIN BIL i Sisjön i Götebgorg och fick då rådet av dom att INTE tanka RME. Dom sa vidare att Göteborgs kommun hade flera bilar som kördes på RME, men dom fick sluta med detta eftersom dom stod mer på verkstaden än va ute i trafik.

Jag slutader naturligtvis med att köra på RME men det är ju konstigt att man skulle kunna köra på detta bränsle enligt fabriken, men det kunde man inte.

Hur det är med moderna bilar vet jag inte men jag tänker inte chansa i framtiden med detta bränsle utan det får bli "vanlig" diesel blandat med lite rapsolja. (Tankar på Preem).
MVH Kurt.:confused:
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Ok här skall du få ett såd som kommer att verkligen spara dina spridare och bränslepump ( och även andra delar av notorn). Detta är ingen Uppfinarjockes eget knep och knåp utan ett råd som bygger på riktig fakta.

Du skall inte lägga till något i detta fall, utan ta bort.

Oljan inehåller en massa sand och rostpartiklar. I synerhet om oljan inte fått vila och segmentera sig. Nu för tiden crakar man ner verkligen tjoka tunga delar av cruden.
Skeppar raffen ut olja direkt från processen så kan det vara en hel hink ökensand och rostbartiklar per 1000 m3. Då är det grova saker som syns tydligt för blotta ögat.

Skulle du låta oljan stå och sätta sig och sedan microskopera segmentet skulle du bli chokad vad för skit du kör in i motorn. Det är stora mängder mikroskopisk borrsand och rost.

Skall du verkligen spara motorn så montera ett finfilter mellan tanken och pumpen. Detta gäller även bensindrivna fordorn. Glöm inte byta filtret sedan också så du inte får stopp för det satt igen.

Detta råd slår alla andra vad gäller att spara motorn. Men det utesluter inte att du kan göra andra saker även, men det får andra stå för.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Det er av stor viktighet at eiere av nyere bobiler ikke fyller noe på tanken da vil partikelfilteret ødelegges. Totaktsolje bør heller ikke brukes på motorer med common rail. Ellers er det endel tilsettingstoffer som kan brukes, men les på boksen.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Ok här skall du få ett såd som kommer att verkligen spara dina spridare och bränslepump ( och även andra delar av notorn). Detta är ingen Uppfinarjockes eget knep och knåp utan ett råd som bygger på riktig fakta.

Du skall inte lägga till något i detta fall, utan ta bort.

Oljan inehåller en massa sand och rostpartiklar. I synerhet om oljan inte fått vila och segmentera sig. Nu för tiden crakar man ner verkligen tjoka tunga delar av cruden.
Skeppar raffen ut olja direkt från processen så kan det vara en hel hink ökensand och rostbartiklar per 1000 m3. Då är det grova saker som syns tydligt för blotta ögat.

Skulle du låta oljan stå och sätta sig och sedan microskopera segmentet skulle du bli chokad vad för skit du kör in i motorn. Det är stora mängder mikroskopisk borrsand och rost.

Skall du verkligen spara motorn så montera ett finfilter mellan tanken och pumpen. Detta gäller även bensindrivna fordorn. Glöm inte byta filtret sedan också så du inte får stopp för det satt igen.

Detta råd slår alla andra vad gäller att spara motorn. Men det utesluter inte att du kan göra andra saker även, men det får andra stå för.
Dom som såg uppdrag granskning igår, bör vara lätta att övertyga.
Bosse B
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Hello igen.
Videomannen rekomenderar ett finfilter, och då är det säkert inte ett sådant plastfilter utan något annat........ så Videomannen= vilket, vart köpa, hur montera?

Sedan skrev Tor H attvåtaktsolja i tanken, synpunkter på detta?

I början på tråden så skrev jag att vi stod ett gäng gubbs och spånade när vi träffades på Öland. En av herrarna hade en liten vit tablett som han kastade i tanken innan tankning. Tyvärr så minns jag inte vad det var för tablett, men någon kanske vet vad det är för vita tabletter som nyttjas i dieslarna!
Mannen med det vita pillret hade en fru som la ett inlägg i våran debatt och hennes synpunkt var att vi skulle byta färg på pillren och köra med blå istället:eek:

Anders & Marie-Anne
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Varför mixtra med diverse hokuspokusprodukter? Har kört något av moped, mc, personbil, båt, husbil sedan början på 50-talet. Har kört minst 2000 mil/år alltså kanske 100 000 - 125 000 mil( troligen ännu mer). Har aldrig gjort annat än tankat och kört. Aldrig använt K-sprit aldrig några andra tillsatser. Har aldrig haft något motorras eller andra problem med mina fordon. Har däremot varit noggrann med att byta olja, bromsvätska, glykol och tändstift, har ALLTID tanken full med soppa när fordonet står stilla, speciellt vår och höst när det är störst risk för kondens.
Ove.G
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Jag håller med Ove.G i allt förutom nyttan av att använda K-sprit. Några kalla vintrar på 60-talet var jag tvungen att använda K-sprit (eller vad det hette på den tiden) för att slippa isproppar i bränslesystemet. Möjligen var min gamla Opel (mellanrost) extra känslig på den punkten.

Efter den perioden har jag aldrig använt några tillsatser och mina gamla japanska skorvar gick mellan 30- och 40000 mil utan problem. Det var rosten som tog dom til slut och då var motorerna i bra skick.

Förrådet av K-sprit som blev över kokade jag bort metanolen i och sen groggade jag och mina vänner vilt tills det tog slut. Dom har dött nästan allihop nu, men jag tror att det berodde på andra orsaker.

Jappe
 
Senast ändrad:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Vist kan det vara hokuspokus som Ove G skriver men jag slår i Diesel Boster från Tri Pack som ska smörja pump och spridare och tycker faktiskt att bilarna får en lugnare gång i motorn ./Claes
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Hello igen.
Videomannen rekomenderar ett finfilter, och då är det säkert inte ett sådant plastfilter utan något annat........ så Videomannen= vilket, vart köpa, hur montera?

Anders & Marie-Anne


Ju finare, desto bättre i stort sätt. Bara det inte blir så litet att inte kolvätemonekylerna kommer igenom. Ju störe yta desto mer tål det innar det sätter igen. Men ju finare desto störe chans att det sätter igen - behöver bytas oftare. Sedan är olika bilar byggda olika och var det finns plats att sätta filtret vareierar kanske med vilken bil du har. Olika filter kostar ju olika också.

Så frågan är lite som vilken husbil skall jag köpa.
Du får se var det fins plats att sätta ett filter. Se vilka du kan få tag i med rätta dimetion, och du tycker att du kan ha råd till.
Det finns en del filter typ uppfinarjocke som inte kostar mycket och visat sig fungera bra. Men jag vill inte beskriva ett sådant filter för det kan vara en bil som inte klarar ett sådant filter och jag vill inte bli beskyld för att fördärvar något. Så jag rekomenderar därför fabrikstilverkade filter.

Har man ett riktigt fint fillter kan det vara bra att sätta en baypass med en kran, så man kan öppna den och köra vidare om filtret sätter igen.

Ps Plastfilter är bättre än inget. Men inte så optimalt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4933

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Efter att ha läst inläggen här kliar det i fingrarna :)
Tvåtaktsolja i diesel.
Denna olja skall inte användas, då den bildar en film inuti insprutningspumpen. Tvåtaktsolja är byggd för annan typ motorkonstruktion och bränsle. Problem kan uppstå med IP'n.
Tabletter i dieseltanken
Här finns en uppsjö av olika hokus pokus grejer, från tabletter via vätskor till järnrör.
Har man motorkunnighet förstår man att detta är grejer som är framtagna för att lura folk på pengar. "Järnröret" marknadsförs i Sverige för att värma upp dieseln, så att den skall "utvidga sig" = bättre effekt.

Diesel i dag är så sulfatfattig att den har stora problem med att smörja IP. Själv ringde jag Volvo Lastvagnar i Göteborg, och talade med en ingeniör.
Han advarade alla med dieselmotorer att köpa dessa produkter, och att värma dieselljan var direkt farligt för moderna pumpar. Volvo kylar ned dieseln. Men pga sulfatbristen i oljan, tilsatte de en flytande vätska för att smörja IP'n bättre. Denna vätska skulle värmas litet. Men jag fick inte veta vad det var för vätska...konstigt nog. :) Men den ersätter sulfatet som nu är borttaget från oljan här på berget. Denna borde vara tillgängligt för andra dieselmotorägare också tycker jag.

Jag har sprunget bort i mycket hokuspokus grejer för diselmotorer, och vi kallar det nu för "snake oil"

Finare dieselfilter
Rekommanderas, men problemen är att få vet vilket filter har bästa filtreringen.
Har varit i kontakt med flere Fiatverkstäder, men ingen kan svara på hur många micron filtret fitrerar. Då genstår att köpa dyra Racor filter och cycklonfilter till dieseloljan.

Alger och bakterier

Råkade ut för tiltäppning av bränslefilter och slangar på en semester på Bornholm.
Höll på att sätta stopp för semester'n då det var weekendsemster och allt stängd. Lyckades att köpa ett standard filter för 360 DKR (!) och bytte detta. Men rören var tilltäppta.
Orsaken av algtillväxt i tanken, så jag fick göra ren den när jag äntligen kom hem.

Varför denna plötsliga tilltäppning? Jo, jag kör mestadels på 100% rapsolja, och rapsolja i dieseln medförde till att algerna lossnade i tanken och blev sugd upp i stora mängder.

Därför, håll dieseltanken fri för vatten. Vattnet bidrar til alg och bakterietillväxt när det också finns andra föroreningar i tanken, t. ex. pga. dålig diesel där du tankar.

Bränslekostnader
Det har blivit dyrt att köra husbil. Vad gör man då? Jo, man letar efter alternativer. Jag har gjort som i Tyskland, konverterad min bil för att köra på ren raps,solros,soya olja.
Har två tankar i bilen och slår över till matolja när motorn är varm. Oljan värms av kylvattnet och håller 60-80 grader. Har kört 3000 mil och sparat dito pengar, då mitt bränsle kostar mig ca. 1 kr/l.
Passar bäst för förkammermotorer och motorer utan partikelfilter.

-Och jo, det går gott att köra en diesel på matolja, om man gör rätt från början.


Tjodaloo!
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Bränsle för 1kr/L?

Detta ställer jag mig mycket tveksam till. Hur kan man framställa matolja till detta pris? Låter för mig som en omöjlighet eller åtminstone som Ebberöds bank...

För den som inte konverterat en dieselmotor utan kör med en helt vanlig dieselmotor kan kanske finna en del intressant på denna sajt: SPI - Mikroorganismer i dieselbränsle

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

......................Passar bäst för förkammermotorer och motorer utan partikelfilter.................

Ja förkamare är ett av triken man kan använda för att det skall fungera lite bättre med rå rapsolja.

Vad har du för motor i bilen ?

Är det orginalmotorn ?
 
F

F.d. 4933

Guest
Sv: BRÄNSLEKNEP......

Hej igen.
Jo det är originalmotorn som sitter i, har inte gjort några ändringar på själva motorn.
Den är från 1995 och är inte av den snabbaste modellen, men vi rullar fint i 110 på motorvägen, fast det blir lite motorvägskörning, där ser man inte mycket.

Fördelen med förkammarmotor är att förbränningen startar i ett litet hålrum nära glödplugg och spridare. Oljan brinner då redan den pressas ut i cylindrarna. Men jag startar alltid motorn på diesel, och kör varm den först, för att säkra god förbränning.
Den motorn är inte lika känslig för oljans temperatur, som högkomp. motorer. Men även de fungerar bra vid rätt konvertering.

Oljan kostar mig max 1 kr litern, när jag fyller matoljetanken. Så strömpriset vi rening, samt hämtningskostnad har jag beräknat till mell. 0,5 och 1 kr. :) Orsak till det låga priset, är att jag får oljan gratis och renar den i en centrifug innan den används. Då är den också fri för vatten, då den värms upp under processen.

Att köra på rapsolja har varit vanligt i Tyskland i över 10 år. I andra länder har det kommet endast de senaste åren. I Sverige tror jag att jag var en av de första som började med det, men nu upptäcker flera denna förträffliga möjlighet.
Att konvertera bilen kostar ca. 6-7000 kr + jobbet ( som man kanske kan göra själv?)

Var i Berlin för två veckor sedan, 140 liter matolja gick åt på den resan....

Ha det gött!
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: BRÄNSLEKNEP......

LadyRose.
Intressant info du delger oss med.
En fråga, hur fungerar det vintertid,el vid kall väderlek med rapsoljan?
Efter dina inlägg hade det varit förträffligt ifall du även kunde beskriva konverteringen
komponter som krävs mm. Och sedan även berätta hur SBP ställer sig till detta.
6-7000 kr låter mycket lockande.
Tack på förhand.

mvh
Werner
 
Toppen