• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Borgholm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Borgholm

Dessa tankar om säkerhet vid övernattningar är ju generella och borde ha sin egen tråd.

Kanske har det redan funnits en sådan?

Jag tycker att alla trådar som innehåller ren fakta ska kopieras och finnas på ett ställe och där vara rensad från tyckande och åsikter, i de fall det är möjligt ska det vara "Så här ÄR det"

Det kan vara:

Instruktionsböcker
Kopplingschema
Konfigurationer
Priser på diverse tjänster
Parkeringsinformation vid arrangemang
Säkerhetsavstånd vid parkering, ställplatser och camping

Sen har vi redan en bra ställplatslista
Sen har vi kamrater som renodlat bla a tömningsplatser och lagt i filer till navigatorn.

Specifikt för ställplatsen i Borgholm är ju att det står en klar och tydligt skylt att 4 m gäller den platsen. Vill man då packa ihop sig bör det ske i samförstånd. Det kan man passa på att göra när man ändå hälsar och presenterar sig.

F

F.d. 50036

Guest

Du har helt rätt Hjördis! Men de som skriker mest brukar ju vara de som vill äta kakan utan att betala.

Detta är min livserfarenhet, mvh Torbjörn

Bisse

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
494
Medlemskap
2025

Angående Borgholms ställplats finns det en 4 meters skylt.Det finns också en skylt med förbjuden parkering mellan kl.11-16.Om 4 meters skylten gäller,så gäller väl förbjuden parkeringskylten också? Jag såg ingen som respekterade detta parkeringsförbud så varför ska man följa den andra påbudsskylten.
/Bisse

F

F.d. 2621

Guest

Även när det är festival och många besökare borde ju sedvanliga säkerhetsprinciper gälla och iakttagas och inte åsidosättas med argument om vad det kostar! Inte heller med argument av typen "nu är vi så många som vill stå här, så nu skiter vi i det där trista med säkerhetsbestämmelser"! Vem tar i sådana fall risken och ansvaret om det värsta inträffar??

PS man kan alltid avfärda synpunkter som jag här framför med "Sicken trist olyckskorp - det händer nog inget!" DS

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag har många gånger avstått från att ställa mig på ställplatser om det har varit för tätt mellan husbilarna. Både av trivsel- och säkerhetsskäl. Säkerhetsskälet är främst brandskyddet. Vi vet hur lätt en brand sprider sig från en husbil till en annan om de står för nära. Hur kan man veta hur brandsäker ens granne är. Hur hanterar de levande ljus; hur säker är deras gasolanläggning och så vidare? Det skrivs mycket om överfallsskydd i husbilar, om bedövande gaser, rån med mera. Men hur ofta har människor blivit skadade eller avlidit vid sådana händelser? Däremot har skador och till och med dödsfall inträffat vid bränder i husbilar och husvagnar. Jag finner att det ofta tas för lätt på dessa risker. Precis som Flat Mates skriver är säkerheten på campingplatser nästan alltid mycket högre än på ställplatser, vilket kan vara värt en hel del när det gäller kostnader för boende.

Statens räddningsverks skriver i sina råd (SRVFS 2004:12):"Enligt 2 kap. 2 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, LSO, skall ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar i skälig
omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand."
.

Att Räddningsverket inte längre finns, utan mycket riktigt har "gått upp" i Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) betyder inte att de utfärdade förskrifterna inte längre gäller. Ovannämnda föreskrift gäller för campingplatser är ju klart men gäller även för anordnade ställplatsersom kan läsas ut i definitionen av campingplats i samma förskrift, där det står:

"Campinganläggning = Område avsett för sådan bygglovspliktig campingverksamhet som avser uppställning av tält, husvagnar och husbilar för boende eller övernattning."

Det är i dessa föreskrifter som 4-metersregeln finns, där denna presenteras som ett allmänt råd

"Avståndet mellan två campingenheter, eller mellan en campingenhet och ett tält, bör vara minst fyra meter. Avståndet mellan två tält bör vara minst tre meter. Kortare avstånd kan användas mellan högst fyra tält eller campingenheter om de berörda campinggästerna önskar det."

Detta är alltså ett råd som inte absolut måste följas. Men om det skulle inträffa en brand så har föreståndaren för campingen/ställplatsen även ett juridiskt ansvar som han kan ställas till svars inför. Har någon blivit skadad eller avlidit på grund av brister i brandskyddet, kan denne straffas för vållande av kroppsskada eller vållande till annans död. I sammanhanget kan nämnas att även ägaren eller brukare av husbil, som brustit i brandskyddet, varit slarvig med öppen eld eller haft en uppenbar brist i gasolanläggningen som orsakat brand eller bidragit till spridningen, även straffas för samma brott.

Därför är det viktigt för föreståndare för campingplatser och ställplatset att kontrollera hur uppställningar av campingenheter ser ut på just deras anläggning. Skulle någon försöka pressa sig in bredvid min husbil skulle jag nog också reagera, då vi alla har ett ansvar för brandsäkerheten.

Johan Kinneryd

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om det er 4m regel som gjelder så er det direkte ufint å parkere med 9m avstand slik at det blir for liten plass til en bil mellom de 2 som står der. På travle dager som skjørdefesten bør en sørge for å ha en avstand som er så nær sikkerhetsavstanden på 4 m som mulig. Men en avstand på 4m ville gi en ekstra bil i mange land i Europa.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen