• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Borgholm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bisse

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
494
Medlemskap
2025
Hej!
Vi har varit med många år i husbilsklubben och under dessa år har vi bara träffat trevliga människor. I år på Borgholms ställplats har jag träffat på en husbilsägare (medlem i Husbilsklubben) som jag aldrig träffat på tidigare. Vi körde in på Borgholms ställplats och där fanns en stor lucka(en bil hade nyss kört ut). Min man började backa in och jag gick ut för att hjälpa till. Ut kommer en ilsken husbilsägare och säger här kan ni inte stå för jag ska ha i alla fall ha 4m fritt runt min bil. Nu fick vi stöd av andra husbilsägare som tyckte att han hade fel. Under diskussionen uppträdde han hotfullt och kallade mig djävla kärring. Sådana människor som den här personen bör inte vara på platser där det fordras hjälpsamhet och positivt tänkande. Vi hade 3m på var sida om vår bil och det var ganska långt i Borgholm under skördefesten. Med det här inlägget vill jag tacka för det stöd vi fick på ställplatsen av alla trevliga husbilsägare.
”Den djävla kärringen” som försöker vara positiv.:spinny:

Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Borgholm

Det är bra med positiva "kärringar" ... stå på dig. Det finns tyvärr en del "4-metersstollar" men dom får vi försöka ha överseende med.

//Janne

Jag tar inte på någotvis ställning i detta ämne men dock en stilla undran, är det inte räddningsverket som sagt 4 meter mellan husbilar/husvagnar som säkerhetsgräns för ev. brand?

Anders

F

F.d. 5322

Guest

Det sägs att varje ruta ska ha ett mått av 6x10 meter.
Skälet okänt men antagligen hänvisar man till just risken för brandspridning.
Å andra sidan står man tätare än så när man är och handlar.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Ja och personbilar har ett mer lättantändligt bränsle och med tankar på 50-80L,visserligen utan gasol i fordonet men ändå !!!

Jojje

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Jag tar inte på någotvis ställning i detta ämne men dock en stilla undran, är det inte räddningsverket som sagt 4 meter mellan husbilar/husvagnar som säkerhetsgräns för ev. brand?

Anders
Räddningsverket finns inte sen några år tillbaka.MSB är den myndighet som numera bestämmer.Dock:4 mtr.är bara en rekomendation,lokala brandmyndigheten på varje plats bestämmer sen de lokala regler som gäller.
MSB=Myndighet för Samhällsskydd och Beredskap

martleifen

FD HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024

Vi stog mitt i mot er när ni kom och platsen var ej så stor , så att 4 m regeln gällde som det stog på skylten vid infarten ,men det uppfatta nog många att det gällde på denna ställplats.
Jag förstår er att där kan vi stå och ni backade in och kom fel så grannen inte fick ner sina cyklar.
Men vill man in på en sådan plats varför kan man inte prata med sina närmaste grannar först och inte skapa denna irretatio. då bruka allt lösa sig och man kan få vänner för livet.
Men någon 4 m regel gäller ej när det är skördefest i Borgholm.
Det är samtidigt skillnad på att camping och parkering.

Martleifen

M

Matts Torebring

Guest

Vi kom sent fredag kväll och fick en jättebra, helt plan plats, utanför bommen och dessutom gratis. Det fanns ytterligare en plats och jag skulle bjudit på kaffe i stället för att bära mig dumt åt. Mvh Matts Torebring

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag tycker inte att detta ämne enbart gäller Borgholm, det är väl självklart att man ska visa hänsyn. Det är, enligt mitt tycke, alltid bäst att prata med dem som redan är på plats innan man tränger sig in i ett begränsat utrymme. Ibland funkar det inte med 4 m på båda sidorna, så är det bara. Det är självklart bra om säkerhetsavståndet 4 m för brandspridning kan innehållas. Ibland fodras och funkar lite smidighet och hjälpsamhet.
V-backen ;)

F

F.d. 53012

Guest

Hej!
Vi har varit med många år i husbilsklubben och under dessa år har vi bara träffat trevliga människor. I år på Borgholms ställplats har jag träffat på en husbilsägare (medlem i Husbilsklubben) som jag aldrig träffat på tidigare. Vi körde in på Borgholms ställplats och där fanns en stor lucka(en bil hade nyss kört ut). Min man började backa in och jag gick ut för att hjälpa till. Ut kommer en ilsken husbilsägare och säger här kan ni inte stå för jag ska ha i alla fall ha 4m fritt runt min bil. Nu fick vi stöd av andra husbilsägare som tyckte att han hade fel. Under diskussionen uppträdde han hotfullt och kallade mig djävla kärring. Sådana människor som den här personen bör inte vara på platser där det fordras hjälpsamhet och positivt tänkande. Vi hade 3m på var sida om vår bil och det var ganska långt i Borgholm under skördefesten. Med det här inlägget vill jag tacka för det stöd vi fick på ställplatsen av alla trevliga husbilsägare.
”Den djävla kärringen” som försöker vara positiv.:spinny:

Förstår Dig, åker aldrig in på detta ställe inte så kärvänligt när man kommer sent och vill hitta lucka finns bättre lösningar det är ju latrinen man är intresserad att bli av med allt annat har man ju redan.

halle48

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
7528
Medlemskap
2025

Om Brandmyndigheterna har satt en gräns på 4m mellan campingfordon så finns det ett skäl för detta , det skall respekteras oavsett.Jag var med om en brand i Husvagn på Orsa Camping i sommras som tack vare 4meters regeln blev begränsad till enbart en Husvagn.
Att nonchalera detta om man kommer som tvåa är ren dummhet.
Anders

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Det är väl med denna regel (rekommendation) som med alla andra regler ... omdömet får avgöra från fall till fall vad som är möjligt eller lämpligt.

Personligen kan jag tycka att 4 meter lucka på land blir skrattretande när man jämför med hur det ser ut i varenda gästhamn i landet.....och det är väl samma myndighet som har ansvaret där .....

//Janne

... och för tydlighetens skull .... jag har full respekt för dom vill ta det säkra före det osäkra .... men dialog är alltid bättre än ett ohyfsat uppträdande ....

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Jag skulle uppskatta en 4 meters regel. Nja vill inte kalla det regel utan sunt förnuft ... Om det blir brand så ger det mig någon minut eller två mer att aggera innan bilen brinner upp. För att isoleringen i de flesta bilarana är ju av frigolit. Vet hur snabbt det tar sig ....

Bisse

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
494
Medlemskap
2025

När vi backat in var det 3m mellan deras cykelställ och vår bil.Det borde räcka för att få ner cyklarna.

Senast ändrad:

Bisse

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
494
Medlemskap
2025

Vi stog mitt i mot er när ni kom och platsen var ej så stor , så att 4 m regeln gällde som det stog på skylten vid infarten ,men det uppfatta nog många att det gällde på denna ställplats.
Jag förstår er att där kan vi stå och ni backade in och kom fel så grannen inte fick ner sina cyklar.
Men vill man in på en sådan plats varför kan man inte prata med sina närmaste grannar först och inte skapa denna irretatio. då bruka allt lösa sig och man kan få vänner för livet.
Men någon 4 m regel gäller ej när det är skördefest i Borgholm.
Det är samtidigt skillnad på att camping och parkering.

Martleifen

När vi backat in var det ca.3 meter mellan deras cykelställ och vår bil.Det borde räcka för att få ner cyklarna. Även på andra sidan vår bil var det ca.3 meter till nästa husbil. Tyvärr hade vi inte tänkt på att ta med oss något måttband .
Hälsningar Bisse

F

F.d. 2621

Guest

Att få största möjliga egen plats och avstånd till grannarna är en av de tyngsta skälen för oss att alltid stå på campingar. Det och väl ordnade körvägar och annan service, som finns på de flesta campingar, gör valet lätt för oss och motiverar merkostnaden jämfört med andra billigare alternativ.

Vi vet också, att de flesta campingarna genomför brandövningar och är väl kända av traktens brandförsvar och räddningstjänst. Vi värdesätter sådant och väger in det i vårt val av plats. Naturligtvis kostar allt sådant pengar!

Att övernatta med andra hb resp hv närmare än 4 m är för oss otänkbart.

MABOS

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2025

Kanske en dekal från husbilsklubben där det står:
Jag respekterar 4 m regeln
Då har man markerat sin inställning

Bosse

(ok i mörkret syns den förstås inte)

Jannez

HBK Medlem
Kommun
Tvååker
HBK-Nr
4858
Medlemskap
2026

Vi stod också på ställplatsen i Borgholm. Det finns fler otrevliga GUBBAR. Vi råkade också ut för en Eura som också kallade mej jävla kärring. På grund av att vi stod 3 meter emellan bilarna. Vill ni ha 4 meter mellan bilarna, så in med er på camping. Under skördefestivalen får man finna sig i att det blir trångt. Man får väl försöka samsas under de förutsättnigar som finns.:msn_wink:

F

F.d. 2621

Guest

Dessa tankar om säkerhet vid övernattningar är ju generella och borde ha sin egen tråd.

Kanske har det redan funnits en sådan?

Svahnarna

HBK Medlem
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2025

Det finns väl ingen regel som säger att det ska vara 4 meter mellan bilarna på en parkeringsplats?? Här hävdar vi i inlägg efter inlägg vår rätt att parkera på vanliga parkeringsplatser och om vi där sedan sover i bilen angår det ingen. Då kan vi väl inte börja kräva utrymme som på en campingplats?

Jag förstår att man kan känna sig otrygg när bilarna står tätt, men man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Den som kräver 4 m mellan bilarna bör nog se sig om efter en camping i stället.

Hjördis

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen