• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bordshaveri

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Hej! Ny här och läser glatt era kommentarer och hjälpsamma råd. Har letat efter ett problem jag har men inte hittat något om det här. Märkligt då det verkar vara samma lösning på flertal husbilar och det återkommit för mig.
Det är bords stopparna som ger med sig i dinetten, med påföljd att även benet som håller uppe det gick sönder första gången. 300kr för ett ben, och fick köpa två nya stoppar a 70kr tror jag. Visade sig att originalstopparna var nitade! fick hjälp att ta bort dom och ersätta med skruv och mutter. Höll ett tag men sedan gav även dessa med sig och där står jag nu. Beslagen (stoppen) nyper ju mer vinkel neråt dom får, men det är ju längden på benet som styr.
Förutom att bordet far omkring fritt så är ju risken att benet än en gång ger med sig.
Någon som vet/har förslag/råkat ut för? Har en Dethleff 2002 6840

Tacksam för svar
Marita
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Bordshaveri

Hej du kanske kan lägga in nån bild på problemet så kanske vi lättare kan hjälpa dej??
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Bordshaveri

Hej och tack för svaret Micael o Carina.
Ska försöka ta en bild men har sett den typen av bord på flera husbilar här på forumet. (Nu hittar
jag naturligtvis ingen...). Men kort uttryckt så glider bordet på en gejder via två plastbeslag som man låser med en trycknapp på vardera. Nu hjälper det inte längre med trycknapp utan bordet far sgs hejdlöst (nåja tyngd och benstödet bromsar lite) omkring. Irriterar mig på att det höll så kort tid, bara någon månad. Trodde nog därför att problemet var "vanligt" men å andra sidan KAN det ju utsatts för mer våld än jag fått veta.... Men x två..?!?
Mvh Marita
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Bordshaveri

Har du provat ett stativ för fristående bord. Höjs och sänks med enkelt handgrepp.
Är också justerbart i höjdled för att passa.
Finns i 600 mm samt 750 mm längd (brunt ekller gråvit
Finns hos de flesta husbils/vagns försäljarna eller hos HusvagnsSvensson
Detta kan även fästas i golvet för att förhindra "åkning"
Lycka till!

Eva o Sven-Uno
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Bordshaveri

Campern Isocab har ett bra bordsfäste. Ska själv försöka få tag på ett. Återkommer när jag vet mera
Bosse B
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Bordshaveri

Kama har profillist P01-21.02 som skruvas på väggen, och P01-35.02 som ska sitta på bordskanten.
Blir tyst och stadigt.
Min bror har det på sin kamper. Och han kliver på bordet när han ska upp i alkåven.
Bosse B
 
Senast ändrad:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Bordshaveri

Tack så mycket för hjälpen problemet som jag ser det är att det är bäddbart. Dvs att jag fäller bara upp stolsbenet via den fjäder som är inbyggd när jag bäddar. Skruvar jag fast en ställning torde det bli problem, plus att den är skjutbar i sidled (oreglerat just nu..!) har sina fördelar när det är tex barn med.
Mvh Marita
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Bordshaveri

Med profilerna går det både att skjuta bordet i sidled och haka av det. För bordet använder du väl som botten i bädden.
Bosse B
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Bordshaveri

Tack så mycket för hjälpsamheten! Du Bosse, är det på Kama din bror köpt beslagen? Ska kolla in där isf. Peter och Marie, har ni samma lösning som jag? Har en 6840 -02 Dethleffs.
Var fäste ni antiglidmattan? Blir det inte så att rörligheten försvinner helt? För att skydda benet har jag sågat isär en puck!?! och klämt in mellan vägg och profil, som jag skrev så låser beslagen om vinkeln mot golvet minskar. Fast slipper gärna att dra upp och trycka dit halvorna för varje gång bordet skall flyttas...
Tack igen för tipsen.
Mvh Marita
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Bordshaveri

Dom var monterade på campern när han köpte den ny. Men jag har bestält på Kama i dag. Och ska byta mitt fäste. Det är viserligen helt, men gnislar skramlar och knakar när man kör, eller knuffar till bordet.
Bosse B
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Bordshaveri

HEJ. här har ett exempel på hur man kan göra,jag har klaffen mot väggen så man kan dra ut om man är flera vid bordet.
 

Bilagor

  • CIMG7520.JPG
    CIMG7520.JPG
    721,9 KB · Visningar: 25
  • CIMG7524.JPG
    CIMG7524.JPG
    716,6 KB · Visningar: 22
Toppen