• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BordAtlas - studiecirkel

F

F.d. 18251

Guest
Hej
När jag i går satt och bläddrade i den nya utgåvan av BordAtlas 2011 så fick jag tanken att "djä---r" vad dålig jag är på tyska språket. Denna boken är ju helt fantastisk och därför borde man på något sätt skaffa sig mer kunskaper för att förstå den.
Då dök tanken återigen upp (tydligen fungerar det uppe i kontoret) att det kanske finns fler som vill förkovra sig för att kunna utnyttja BordAtlas.
Sagt och gjort. Jag har nu ringt ABF i Varberg för att förhöra mig om någon som är intresserad av att hos dom hjälpa till med detta. Starta upp en studiecirkel under 2-3 månader med 1-2 ggr dagtid i veckan. Stort intresse fanns det hos dom och jag väntar ett besked dom närmaste dagarna.
Nu undrar jag vidare: Finns det någon här i HBK, bosatt i närheten av Varberg som vill hänga på detta ? Hör av er så fort som möjligt. Kostnadsmässigt så är det trol. bara kostnad för BordAtlas (216:- hos Bokus) och för en eventuell lärare.
Vad tycker ni ???

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55427

Guest
Sv: BordAtlas - studiecirkel

Hej Varberg jag skulle verkligen ha varit med om jag hade bott i närheten, kommer från Skene men bor sen 20 år i Kalmar vilken är en bra ort att bo på om ............. man inte vill komma ut i Europa på. vi åker ca. 2 ggr om året ut i Europa vilket är underbart. Nog om detta boken är mycke bra, så mycke mer att läsa än om ställplatser. Efter god mat med 1-2 öl skriver man mer än vad man skall. Kasta mitt inlägg i pappeskorgen, med om ni vill kan jag också svara på många ? om husbilsliv i Europa.

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej!
Detta låter mycket intressant.
Hoppas det blir något av det
/ Yvonne

F

F.d. 18251

Guest

Det är bara att hänga på om ni är intresserade.
Vad tycker ni ?

F

F.d. 2577

Guest

Bra ide, men kan man inte ta ett steg till, och köra det med skype över nätet. Kanske någon i klubben kan vara lärare. Fördelen är att man inte behöver vara i Varberg.
Leffe

F

F.d. 55328

Guest

Vilken lysande ide.
Tråkigt att man bor så långt bort, annars hade jag hoppat på direkt.
Jag hoppas att du inte tagit patent på iden utan att alla som tycker som mig kontaktar ett studieförbund på hemorten för att kanske få igång flera studiecirklar.
Tänk att man inte kommit på något sådant tidigare, men man är väl insnöad.

Cabe Master

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026

En språkkurs med utgångsläge från Bord Atlas är ett utmärkt förslag. Eftersom medlemmarna i HBK är spridda över hela landet är det också en jättebra ide att genomföra kursen på distans med Skype. Adobe connect är ett annat verktyg som säkert skulle fungara bra.

Senast ändrad:

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Låter väldigt bra med en studiecirkel. Det hade varit bra om det gått att lägga den på kvällstid istället för dagtid så hade det varit möjligt för oss som jobbar dagtid att kunna gå.
MVH Jan

F

F.d. 18251

Guest

Finns det fler som är intresserade av detta? ABF har stängt t.o.m. 2011-01-09 och därefter skulle jag få ett besked.
Hör av er..........

Vilgot

F

F.d. 18251

Guest

Hej
Fick besked i dag från ABF och jag skall träffa dom i nästa vecka för att diskutera ett upplägg. Har ni några tankar förutom det som har skrivits här innan i tråden?

F

F.d. 18251

Guest

Fick klart med ABF i dag betr. studiecirkel med BordAtlas som inriktning. Om intresse finns så står ABF:s lokaler i Varberg till vårt förfogande i helgen vecka 11 eller 12. En tyskspråkig lärare med erfarenhet från campingliv blir i så fall vår "lärare" och kommer att ge oss såpass att vi kan få ut mer av BordAtlas.
Rent praktiskt innebär det att 10-15 husbilar kan stå uppställda utanför lokalerna och vi har sedan en stor datasal med 20 platser till vårt förfogande. Kök finns också att tillgå om någon t.e.x. vill komma åt mikro eller ugn och vi kan också brygga kaffe här. El till bilarna är inte att räkna med i nuläget. Det finns också toaletter i huset som vi kan använda.
ABF ligger strax ovanför ICA Hajen och ligger relativt centralt om någon vill gå in till stán på lördagkvällen.
Vi pratade om tider och tror att 10-16 både lördag och söndag kan vara lagom med avbrott för fika och lunch.
Kostnader: Var och en har med sig BordAtlas och anteckningsmaterial liksom egen mat. Vi betalar gemensamt läraren med c:a 2500:- för båda dagarna och ABF betalar skatt och soc. kostnader för honom. Vi får använda lokaliteterna och uppställningsplatsen gratis. Ju fler vi blir desto billigare för var och en. För att starta upp detta måste det vara minst 10 betalande deltagare. I så fall blir kostnaden 250:- per betalande.
Då detta är första gången en sådan här aktivitet drar igång så tycker jag att vi skall komma med förslag och tips innan som kan ligga till grund för alla.
Om intresse finns för detta så hör av er per tel. eller meil till mig.

Hälsn Ronny

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Lägg in det som en träff under Träffar o Evenemang och låt folk anmäla sig så ser du intresset.
Mycket bra initiativ!

F

F.d. 18251

Guest

Tack för tipset Håkan. Nu har jag lagt in den. Får hoppas att det blir bra anslutning.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag kopierade in inlägget ovan i träffen så blir det enklare att hitta.

F

F.d. 18251

Guest

Nej givetvis inte "bara tyskspråkig". Han pratar även svenska men bryter också på halländska och tyska men det tror jag inte skall vara något problem. Jag och frugan blir också med och kan tolka men det blir på "götebosska".
Vad tror du?

F

F.d. 52943

Guest

Jag är född i Halland, så det klarar vi nog.
Återkommer lite senare när vi vet mera om planerna för den perioden.

F

F.d. 18251

Guest

Om denna kommer igång så lägger dom in några grunder i tyskan för oss. T.ex. lite hälsningsfraser och annat som kan göra det lättare att förstå en del av språket.
Min kontakt skulle också se om det gick att få igång Skype eller liknande så att långväga kan få del av denna cirkeln. Några som är i Spanien just nu har hört av sig men dom kommer hem lite senare och hinner inte att vara med.
F.n. har vi 8 anmälda så det finns platser kvar.
Helgen v.11 den 19 + 20/3 gäller det.

Toppen