• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boostern påverkar startbatteriet

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom jag har en smart shunt så kan jag se i ett diagram många värden, bla startbatteriet..
Tittar vi på kurvan så ser vi att startbatteriet har sjunkit i spänning, när boostern laddar...
Är detta något jag skall bry mig om, då spänningen ökar snart igen.
Sen tror jag att spänningen på startbatteriet inte är den faktiska spänning, eftersom det är ju en 3 meters 25mm² kabel mellan boostern och startbatteriet.... Eller vad tror ni?

Tittar vi på bild no 2 där bluetooth enheten sitter mycket nära startbatteriet så ser vi ju inga svackor i kurvan... Den ligger som en rak vit tråd längs uppe..

Screenshot_20230406_100921_com.victronenergy.victronconnect_edit_660959145976746.jpg

Screenshot_20230406_101818_com.habakom.intAct.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Eftersom jag har en smart shunt så kan jag se i ett diagram många värden, bla startbatteriet..
Tittar vi på kurvan så ser vi att startbatteriet har sjunkit i spänning, när boostern laddar...
Är detta något jag skall bry mig om, då spänningen ökar snart igen.
Sen tror jag att spänningen på startbatteriet inte är den faktiska spänning, eftersom det är ju en 3 meters 25mm² kabel mellan boostern och startbatteriet.... Eller vad tror ni?

Tittar vi på bild no 2 där bluetooth enheten sitter mycket nära startbatteriet så ser vi ju inga svackor i kurvan... Den ligger som en rak vit tråd längs uppe..

Visa bilaga 227591

Visa bilaga 227592
Loggarna är olika vad det gäller tidsinställningen. Den nedre bilden har färre mätpunkter per dygn. Det är orsaken till en stadig kurva vad jag kan se. Något som ofta glöms bort är minus sidan i ett elsystem när det gäller storleken på kablarna. Båda är lika viktiga.
Boostern kompenserar för eventuellt spänningsfall fram till den. Det som händer då är att strömmen ökar ännu mer i matarkablarna med följen att spänningsfallet ökar ännu mer i kablarna. Det är inget nytt för dig. Du kan alltid mäta manuellt med ett instrument.

Det ser ut som att laddningen fungerar som den ska.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Generellt vid loggning, så välj alltid tätaste mätintervall, att jämföra loggar från olika mätutrustningar är inte helt lätt. Har du inställningar på startbatteriets mätning?, prova isåfall att ställa ner tiden till absolut minimum.
Men kurvorna kan se ut hur som helst med olika tidspunkter, vet inte vad tätaste är på Victron, men varje sekund brukar bli en kurva närmare sanningen.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Generellt vid loggning, så välj alltid tätaste mätintervall, att jämföra loggar från olika mätutrustningar är inte helt lätt. Har du inställningar på startbatteriets mätning?, prova isåfall att ställa ner tiden till absolut minimum.
Man kan kurvorna att se ut hur som helst med tidspunkterna, vet inte vad tätaste är på Victron, men varje sekund brukar bli en kurva närmare sanningen.
Nä... På startbatteri appen är där inte mycket jag kan göra.... Nu var detta en resa på ca 25km via småvägar.
Jag kanske skall vänta tills efter den 20/5 för då vänder vi "kossan" hemåt och då blir det säkert många timmars körning som visas på diagrammet...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Generellt vid loggning, så välj alltid tätaste mätintervall, att jämföra loggar från olika mätutrustningar är inte helt lätt. Har du inställningar på startbatteriets mätning?, prova isåfall att ställa ner tiden till absolut minimum.
Men kurvorna kan se ut hur som helst med olika tidspunkter, vet inte vad tätaste är på Victron, men varje sekund brukar bli en kurva närmare sanningen.
Att ställa in mätintervallen på kortaste tid kan vara både bra och dåligt.
Risken är att mätkurvan ser väldigt upphakad ut vid tät loggningsintervall.
Om det går att ställa in tröskelvärden så brukar en logg bli lite jämnare.
Tröskelvärde är lika med hur mycket mätvärdet behöver ändras för registreras av loggen.
Annars är det tidigare mätvärdet som kommer in i loggen och så fortsätter det.
Samma princip brukar man kunna ställa in i lite mer avancerade regulatorer för börvärdet mot ärvärdet.
Det man ska tänka på om loggintervallen är tät så tar den mer plats i minnet.
Ibland kan man ställa in om en logg ska ocirkulär eller cirkulär.
En ocirkulär logg slutar att logga när minnet är fullt.
Med en cirkulär logg är det lite annorlunda. Den börjar om när minnet är fullt och skriver över det som tidigare har loggats. Hur inställnings möjligheterna ser ut Victron vet jag inte.

Som sagt var det är en smaksak hur hur man själv vill ställa in loggarna.
 
Toppen