• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bompeng

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bompeng

Hej Vingen 3

självfallet är det inte bra att bulgariska och andra bilar kör med skitig öststatsdisel. Det borde vi försöka få stopp på, men påverkas det av om bilen till höga insamlingskostnader belastas med några kronor i trängselskatt. Ska vi införa en högre taxa för sådana bilar? Är det inte bättre att vi satsar vår resurser på att göra sådant som ger effekt. Om nu vissa öststatsbilar kör på skitig disel kanske frågan är hur vi kan påverka EU så att vi får bort den?

Men min huvudpunkt handlar inte om trängselskatt i sig utan vad som måste till om vi i och genom HBK vill påverka samhällsförhållanden. Om vi som klubb anser att det är viktigt att utländska bilar betalar trängselskatt ska vi självfallet försöka påverka det. Och hur det går till försökte jag skissa mitt förra inlägg.

Lev väl
Björn

Vi har ingen annan åsikt i grund bojer2. Det jag vill trycka på är att varför skall det vara ett problem i Sverige att vara konsekvent. Har man bestämt att det skall var si eller så så skall det gälla alla.
Miljözon är miljözon oavsett om bilen är inhemsk eller utländsk. Har den inte rätt miljöklass så skall den inte få köras där.
Så är det utomlands och det skall det vara i Sverige också punkt slut.
Inte har du en chans att köra in i fel zon i Berlin ex. även om du är svensk!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bompeng

När ändå miljö och miljözoner är på tal så viill jag berätta följande:
Göteborg har miljözoner där inte tung trafik får köra om bilarna är äldre än X år. För ett antal år sedan ville en fastighetsägare till ett stort hyreshus i inre Göteborg (Johanneberg) borra för bergvärme för att slippa bränna Y antal kubikmeter eldningsolja per år. (kommer inte ihåg exakta siffror).
Bilen med borrutrustningen var äldre än vad som stipulerats, och man sökte dispans, som avslogs.
Alltså fortsatte man bränna eldniningsolja istället för att låta borrningsbilen jobba inom miljözonen i ett par dar.
Så blir det när miljötalibaner får bestämma, högre kostnader och sämre miljö.
//W

Precis, ibland undrar man hur det fungerar mellan olika instanser i den offentliga sektorn. Det du beskriver är ju rent idiotiskt men tyvärr inte ovanligt. Det du kallar "Naturtalibaner" träffade jag på dagligen i mitt jobb, och det gör jag nu som pensionär i andra sammanhang.

Kommunens Fritidsnämnd och Tekniska satsar miljoner på en anläggning som Miljönämnden i samma kommun motarbetar. Och vem får betala? Vi som betalar skatt i samma kommun naturligtvis. En ger och en tar och det hela slutar med ännu högre kostnader och byråkrati:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bompeng

Ja du Relax.
Din definition är naturligtvis rätt sedan kan vi fundera över vad som i grunden är meningen med dessa olika "extraskatter".
Eftersom jag bor utanför dessa storstäder så kanske jag inte kan se problemet det erkänner jag gärna, men att var för förbud och extrapålagor på fordon verkar för mig helknasigt om man är husbilsägare och därmed tycker att livet är att förflytta sig med just fordon. Gillar jag inte det så skulle jag inte äga ett dyligt fordon utan kanske ägna mig åt vandring eller cykelsemester:rolleyes:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bompeng

Ja det borde du få;)
Vore klädsamt om du hänvisade till källan som visar på detta underskott 300 mlijader:wideeyed:Om alla pengar som vi betalar som Bilskatt. bränsleskatt avsattes till det de från böjran var avsedda för så skulle vi troligen ha väldens bästa vägnät.

Aha bra!

Du hittade källan själv till de 300miljarderna i infrastrukturskuld citat "Om alla pengar som vi betalar som Bilskatt. bränsleskatt avsattes till det de från början var avsedda för så skulle vi troligen ha väldens bästa vägnät"
Precis där ligger de. År 2008 låg vi back 200 miljarder i icke använda skattepengar som gått till att sy igen andra hål......idag är siffran nästa fördubblad. Vi använder minst pengar per capita inom EU till vägnätet.
Man river tom upp afalten på Svartsjövägen Svågan i Hälsingland för att Trafikverket inte klarar driften av vägen???

/Bosse
 
T

Teddi

Guest
Sv: Bompeng

hallå bosse,,har du sett under kungörelser? hela tiden tar staten sin hand från vägar,,

dessa vägar övertas av dom boende utefter med underhåll o dylikt,,detta innebär att alla dessa nya vägföreningar kommer så småningom att söka stats-kommunala bidrag för skötsel o underhåll,,
där,,precis där kommer den ständiga frågan upp,,får du köra där med din husbil?

just därför har ja lagt ner en massa tid på detta,,men vi e vinnare i många fall,,för de e precis där man skall kolla om bidrag erhållits,

ett stort jobb som tar tid,,men vadå?? detta ingår i vårat jobb för bättre framtidsutsikter,,så som björn skrev en %,,ove,,
 
Toppen