Sv: Bompeng
Detta med "bompengar" och Trängselavgifter är för mig en gåta.
Vart jag än åker i andra länder som svensk så är det att betala, men här i Sverige får utlänska fordon slippa undan. Så är det även med de "Miljözoner" som finns i Stockholm. En svensk bil skall ha rätt miljöklass för att få framföras där samtidigt som en utlänsk bil är undatagen! Varför är det så?
Svensk flathet naturligtvis och inget annat.
Sedan ett litet tips.
Får du en räkning på bompeng eller ex. fortkörning eller annan överträdelse i Norge eller annat Nordiskt land så gör som följer.
Betala in fakturan men med ett par kronor/EURO mer än det angivna beloppet.
Då får den myndigheten huvudbry skall ni veta. Du får en avi med återbetalning på ex, 5 Nok. Du löser inte ut detta, efter ett par ytterligare påminelser kommer till slut en delgivningsman som vill att du skall skriva på att du emottagit överbetalt belopp
Tja var och en kan ju tänka sig vad detta ha kostar den utfärdande myndigheten, jag garanterar att de har inte gått med vinst.
Detta är kanske lite fult men det använde vi yrkeschaufförer som körde på Norge när vi tyckte att paragrafryttarna (och det finns det många i det landet) varit för grisiga i sina bedömningar.
I övriga Europa finns i regel endast ett sätt. Betala på plats eller stå där tills du gjort det, inte som här i Sverige där en Tysk kan få ett bötesföreläggande och får köra vidare, som han sedan ger fullständigt f-n i att betala.