• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bompeng

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
I dag fick jag fakturan från Norgeresan,efter nästan 4 månader på tot.136 sek (6 bompengar) :)
Samtliga från Trondheimstrakten.
Då kommer det väl en faktura från Namsos också ?!;)
Trodde inte jag skulle få någon efter så lång tid.
Hela fakturan är skriven på svenska.!

Jojje
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bompeng

Samma sak hände mig också. Faktura på runt en hundralapp. Våra norska vänner skrev på svenska med ett svenskt konto att betala till och summan var ju klart skälig för vägen var säkert dyr att bygga. Vad jag dock undrar är om det verkligen kan vara lönsamt att kräva in så små summor från utländska turister. Det borde kosta mer än det smakar och man skulle få fin PR om man bjöd turister på avgiften.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bompeng

Vad jag dock undrar är om det verkligen kan vara lönsamt att kräva in så små summor från utländska turister.

Naturligtvis inte!

Det är rena Ebberöds bank, de enda som tjänar på karusellen är postverket och de som fixar räkningarna.

När Göteborg inför trängselskatt 2013 är norrmän och andra utlänningar undantagna.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Bompeng

Betr "Ebberöds bank" vad ska man då säga om "Stockholms vägtullar"?
Har under 2011 passerat Norrtull på väg norrut och tillbaka vid 2 olika tillfällen med ett ½-års mellanrum.

Vid båda tillfällena har vi automatiskt debiterats 10 + 10 = 20 Sek som fakturerats oss vid 2 olika tillfällen ca 2 månader i efterskott, i min värld går inte detta ihop sig ihop sig, möjligen kan det sysselsätta folk - meningsfyllt NEJ!
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Bompeng

Fick för ett par dagar sedan också en faktura på bompeng gällande den 11.8 2011.

Användning av fordon på avgiftsbelagd väg: 24,63 SEK
Tilläggsavgift: 369,51 SEK
Summa: 394,14 SEK

Ingen dålig straffavgift för detta fruktansvärda "brott"!! Men i det här fallet
täcker väl avgiften en hel del av arbetskostnaden.

På baksidan av fakturan står det att om man har/hade Brobizz vid tillfället så
meddelar man det på hemsidan, vilket jag gjorde och fick då beskedet att
om jag inget hört inom 28 dagar så kan jag glömma fakturan.

Och på den vägen är det.
 

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2025
Sv: Bompeng

Jag körde efter E18 södra Norge och fick en faktura hem med en tilläggsavgift på 300:-
Passeravgiften var 30:- Jag hade hade kontaktat norska polisen tidigare och frågat
hur det fungerade vid bomstationerna, de sa att det är bara att köra, fakturan kommer på posten. Så jag blev förvånad när räkningen kom. Jag överklagade och då skulle jag bara betala för passeringen, inte något tillägg, Än har de inte sagt något om varför dom
plussa på tilläggsavgiften. (Bondfångeri kanske):mad:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Bompeng

Hej!

Jag bilade till Oslo i Juni. I oktober kom en faktura från Fjellinjen för in passering.

Fakturan var på NOK 25. Inga tilläggsavgifter
Jag betalade in SEK 30.

Gissningsvis har dom en hanteringskostnad på i runda tal 400-500 kr. Jag fattar inte hur man kan räkna hem detta. Det ska betalas, kosta vad det kosta vill.:confused:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Bompeng

Hej Frankia!
Jag gjorde samma grej fick en faktura på någonting på ca. 100 NKr räknade om det till SKr betalade in allt frid & fröjd, MEN med eftertanke tycker mej ha läst att dom nöjer sej med Skr med det belopp som står på fakturan i Nkr!!! ( den var kanske svår att läsa) .
"Rätta mej om jag har fel".
Mvh.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025
Sv: Bompeng

Tilläggs/kontrollavgiften åker man på om man ex. kört med BroBizz och registreringen misslyckats av någon anledning. Då räknas det som olovlig passering och renderar i kontrollavgift. Jag har nyligen brottats med två sådana fakturor. En har jag blivit av med genom överklagande, den andra har jag fått ny faktura på med påminnelseavgift dessutom. Jag har betalat själva bompengen och överklagat igen. Förhoppningsvis fungerar det denna gång.

När vi första gången fick ett gult streck i signalen vid passagen visste vi inte vad det betydde. En senare passering på annan plats gav ett grönt plus, och då anande man att det gula strecket var mindre bra.
Funderar på att lämna BroBizzen hemma vid nästa Norgeresa, funkar det inte ger det en del bekymmer och arbete. Man har väl några procents rabatt med BroBizz tror jag, men det kan man vara utan.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Bompeng

Hej coe!
Hoppas det löser sej även andra gången.
Tack för "väckningen" med det gula sträcket, en undran kan man då köra in på närmaste "mack" & betala bompengen?
Men det är ju klart betalar man " bara" bompengen så tar det "HUNDRA" år innan skolbarnen får matbespisning i det fattiga landet!
Har varit inne på din linjen att skippa "Bizzen" & visst vågar inte skriva för mycket då dimper där kanske ner något!!!
Nä man skulle ge fan i att köra dit, så var problemet löst!
Mvh.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bompeng

Man kan nog inte bara betala i svenska kronor för jag läste någonstans på pappret att man skulle använda aktuell växelkurs.

I Oslo och E18 mot Sverige är man "bra på" att ta betalt. Men i Bergen har jag inte lagt ett öre under flera år.;)
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Bompeng

Hei!
Jeg har hatt flere passeringer med brobizzen i år i Norge, og det eneste stedet den ikke har fungert er ved passering Svinesund. Fikk krav fra Bergen bomselskap (som numere har overtatt håndteringa av Svinesundsbommen). Her stod det i kravet at jeg hadde passert ulovlig, men jeg var allikevel ikke tillagt ekstra avgift. Sendte mail om at brobizzen åpenbart ikke fungerte der. Fikk etter lang tid svar om at jeg burde ta kontakt med dem dersom det skulle vise seg flere ganger at den ikke fungerer.
Skal teste neste gang jeg kjører over på "Harry-Handel" (hvilket skjer et par ganger pr. måned :D...)
mvh Kangas'n
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bompeng

Detta med "bompengar" och Trängselavgifter är för mig en gåta.
Vart jag än åker i andra länder som svensk så är det att betala, men här i Sverige får utlänska fordon slippa undan. Så är det även med de "Miljözoner" som finns i Stockholm. En svensk bil skall ha rätt miljöklass för att få framföras där samtidigt som en utlänsk bil är undatagen! Varför är det så?
Svensk flathet naturligtvis och inget annat.
Sedan ett litet tips.
Får du en räkning på bompeng eller ex. fortkörning eller annan överträdelse i Norge eller annat Nordiskt land så gör som följer.
Betala in fakturan men med ett par kronor/EURO mer än det angivna beloppet.
Då får den myndigheten huvudbry skall ni veta. Du får en avi med återbetalning på ex, 5 Nok. Du löser inte ut detta, efter ett par ytterligare påminelser kommer till slut en delgivningsman som vill att du skall skriva på att du emottagit överbetalt belopp:) Tja var och en kan ju tänka sig vad detta ha kostar den utfärdande myndigheten, jag garanterar att de har inte gått med vinst.
Detta är kanske lite fult men det använde vi yrkeschaufförer som körde på Norge när vi tyckte att paragrafryttarna (och det finns det många i det landet) varit för grisiga i sina bedömningar.
I övriga Europa finns i regel endast ett sätt. Betala på plats eller stå där tills du gjort det, inte som här i Sverige där en Tysk kan få ett bötesföreläggande och får köra vidare, som han sedan ger fullständigt f-n i att betala.
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Bompeng

Det utgår inte någon trängselskatt på utländska fordon i Stockholm. Om jag läser Lagen om trängselskatt (SFS 2004:629) rätt framgår det redan av lagen, Se 4 paragraf:

Trängselskatt betalas för bil som när skattskyldigheten inträder enligt 9 §
1. är införd i vägtrafikregistret, eller
2. brukas med stöd av saluvagnslicens.

Utländska fordon torde inte vara registrerade i det svenska vägtrafikregistret.

Informationen förtydligas sedan på Transportstyrelsens hemsida.

Vill vi ändra på det måste tydligen lagen ändras. För min del är jag nog tveksam till det, sannolikt kostar det mer att ta in dessa avgifter än de pengar man får in.

Men om vi vill ändra lagen krävs det kraftfulla insatser. Det förutsätter att vi kan samla ihop oss, ta fram argument, föra fram dem på ett effektivt sätt till regeringen, skapa ett politiskt tryck som gör det enklare för regeringen att lägga en proposition än att låta bli. Kanske t.o.m. få regeringen att tro att detta kostar röster i nästa riksdagsval. Har vi sammanhållning och organisation till det?

Om vi har det kanske ett värdigaren mål vore att få reglerna om överlast ändrade?

Björn
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bompeng

Heja Norge!
Jag tycker att norrmännen gör rätt som använder nyttjandeavgifter (bompengar) eftersom det ger en tydligare koppling mellan dem som använder vägarna och kostnaderna. Dessutom håller det vägar igång för oss tillfälliga besökare. 3-400kr i bompengar för en resa i Norge är inte mycket för det man får tillbaka.
Det skulle behövas även i Sverige där vi har en negativ infrastruktur skuld på ca 300 miljarder.
Nu får man väl på moppo av av alla som vill ha allting gratis :wink:

/Bosse
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bompeng

................Nu får man väl på moppo av av alla som vill ha allting gratis :wink:

/Bosse

Ja det borde du få;)
Vore klädsamt om du hänvisade till källan som visar på detta underskott 300 mlijader:wideeyed:Om alla pengar som vi betalar som Bilskatt. bränsleskatt avsattes till det de från böjran var avsedda för så skulle vi troligen ha väldens bästa vägnät.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bompeng

Det utgår inte någon trängselskatt på utländska fordon i Stockholm. ................

Visst så är det säkert,men blir miljön renare för att en ex. Bulgarisk långtradare med skitig östdiesel och utan rening kör i en mijözon i Stockholm som inte en svensk dito får? För det är väl för miljön dessa zoner inrättats eller?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Bompeng

Hej Vingen 3

självfallet är det inte bra att bulgariska och andra bilar kör med skitig öststatsdisel. Det borde vi försöka få stopp på, men påverkas det av om bilen till höga insamlingskostnader belastas med några kronor i trängselskatt. Ska vi införa en högre taxa för sådana bilar? Är det inte bättre att vi satsar vår resurser på att göra sådant som ger effekt. Om nu vissa öststatsbilar kör på skitig disel kanske frågan är hur vi kan påverka EU så att vi får bort den?

Men min huvudpunkt handlar inte om trängselskatt i sig utan vad som måste till om vi i och genom HBK vill påverka samhällsförhållanden. Om vi som klubb anser att det är viktigt att utländska bilar betalar trängselskatt ska vi självfallet försöka påverka det. Och hur det går till försökte jag skissa mitt förra inlägg.

Lev väl
Björn
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Bompeng

När ändå miljö och miljözoner är på tal så viill jag berätta följande:
Göteborg har miljözoner där inte tung trafik får köra om bilarna är äldre än X år. För ett antal år sedan ville en fastighetsägare till ett stort hyreshus i inre Göteborg (Johanneberg) borra för bergvärme för att slippa bränna Y antal kubikmeter eldningsolja per år. (kommer inte ihåg exakta siffror).
Bilen med borrutrustningen var äldre än vad som stipulerats, och man sökte dispans, som avslogs.
Alltså fortsatte man bränna eldniningsolja istället för att låta borrningsbilen jobba inom miljözonen i ett par dar.
Så blir det när miljötalibaner får bestämma, högre kostnader och sämre miljö.
//W
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Bompeng

Visst så är det säkert,men blir miljön renare för att en ex. Bulgarisk långtradare med skitig östdiesel och utan rening kör i en mijözon i Stockholm som inte en svensk dito får? För det är väl för miljön dessa zoner inrättats eller?
Hej, det benämns "trängselskatt" i Stockholm liksom det kommer att benämnas i Göteborg, syftet är i huvudsak att få bort en del trafik och därigenom skapa bättre framkomlighet samt åberopas även miljöskäl men inte ens "de superskitigaste bilarna(?) sorteras ut pga trängselskatten"!
Betr "skattebefriade veteranbilar = dvs fordon äldre än 20 år", om man vill dj-as lite så kanske dessa veteranbilar även är befriade från trängselavgifter som ju är en slags skatt?

I Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund finns sk "miljözoner(= de innersta stadskärnorna)", där får "skitiga bilar" oavsett nationalitet inte vistas och än mindre köras(= totalförbjud) - detta är inte riktigt samma sak som "trängselskatt"! Det gäller att hålla tungan rätt i mun, i miljöfrågor det är inte lätt och man slutar inte att förvånas över "grönskimrande påfund"!

Betr "skitiga dieslar" så borde de kanske helt förbjudas på svenska vägar(?) men det skulle sannolikt drabba också många äldre svenska bilar av alla de slag! Sverige har ju tyvärr fn inte den renaste/(nyaste) fordonsparken i Europa precis!
 
Toppen