Svarar kanske inte rakt av på frågan men var en vända ut till Stavanger i somras. Har en HB med totalvikt 3850 kg, läste på flera olika sajter men tog fasta på Atopass.no. Där kan man läsa om undantag för transponder. Undantaget från transponder gäller bla husbil över 3,5 så länge den inte används inom näringsverksamhet. Jag provade att registrera för transponder men den ville inte ta emot beställningen, troligen pga undantaget Men osäker, Istället registrerade vi bilen i Epass24 som hanterar fakturorna från vägbommarna ut mot svenska bilar bla. Nu 3 veckor senare har det fortfarande inte registrerats några passeringar. Ringde Epass och då är det en fördröjning på upp till 1,5 m - de registrerar inkomna fakturor den 20 varje månad. Han kunde dock se att vi hade ett antal passeringar och en grov summering på ca 400 kr från Stavanger och mot Drammen… Vet ännu inte om jag blivit belastad som lastbil men det hoppas jag kunna se när registreringarna kommer in. Ska tilläggas att vi åkte inga färjor…