• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boggie

F

F.d. 24300

Guest
Hej !!
Undrar bara om det är någon som kan svara på
1. Vad det är för för/nackdelar med boogie på husbilar?
2. Får man köra en husbil på över 3500kg med B-kort?

Tack på förhand

Per G.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Boogie

Inga nackdelar med boogie, tvärtom bilen går mjukt och stadigt även vid stark sidvind.

Okej, några nackdelar finns; bilen blir tyngre och man sliter på sex däck istället för fyra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Boogie

En kan se det som både fordel og ulempe: alle med tandemaksel er over 3500 kg totalvekt, normalt er tillat totalvekt nesten 1000 kg høyere enn for tilsvarende med enkel bakaksel. En bil med tandemaksel beveger seg mykere over fartshumpene som mange komuner putter i vegbanen.

Dekkslitasjen på bakerste akse er noe høyere enn på midtre, omtrent som foraksel.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Boogie

En nackdel kan ju vara att boggiebilar tenderar att vilja fortsätta i färdriktningen när man vrider på ratten. Detta gäller när det är riktigt halt på vägen!

Jappe
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Boggie

Jappe;

Teoretiskt ja, men drivningen ligger på framhjulen så det har ingen eller liten inverkan. Jag har aldrig märkt av det under de 16000 milen med nuvarande husbilen. Den nya vi har beställt är också med boogie.

En nackdel jag kom på, är att man i kassorna vid avgiftbelagda tunnlar eller vägar, vill ha samma avgift för oss, med husbil på 3,5 ton och 3 axlar, som för de stora tunga långtradarna (högsta taxan). Men det är enkelt att undvika körning på dessa vägar, det finns ofta fina parallella gratisvägar att välja istället.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Boggie

Dette gjelder spesielt på motorveger i Frankrike - har en 3 eller flere aksler så blir det samme pris som for de største vogntog. I de fleste land så er det enten vekt eller lengde som gjelder. F.eks. i Norge så er det 2 forskjellige avgifter på veger og tuneller over og under 3500 kg totalvekt. På ferger er det lengde og i noen tilfeller også høyde som styrer prisen.

Så kjør utenom motorvegene i Frankrike og du har bare fordelene igjen med tandemaksel.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Boggie

Jag böjer mig din praktiska erfarenhet, Gunnar. Jag har kört buss lite då och då i mitt liv och det pratades en del bland förarna om detta fenomen och det gjorde att jag var lite extra försiktig när jag körde boggiebussar (bakhjulsdrift) vid halka. Effekten är säkert väldigt marginell vid framhjulsdrift.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Boggie

Hejsan !
Kom ihåg GMC , som tilverkades i USA på 70 talet och fick sluta, den var för bra.
Googla denna bil. Den var framhjulsdriven av en urstark Oldsmobile Tornado bensinare
och med dubbla tandem bakaxlar. De menade att denna bil var "drivingexperience"
nostalgie hälsningar
paulkaj ps: Dessa renoveras i dag för enorma summor.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Boggie

I´m sure! So what?
Det är jag övertygad om! Vem bryr sig?
Upplys mig, tack!
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Boggie

Enkelt. kör du boggie kan du glömma att parkera i city i städerna , du får inte plats i rutorna med alla hjulen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Boggie

Jonils;

Det har fungerat bra med den nuvarande Frankian på 7,12 meter, hur det blir med den nya 7,80 m har jag inte kollat ännu.
 
F

F.d. 25107

Guest
Sv: Boggie

Bakhjulen slits hårdare när man svänger men det finns visst olika idér om detta också.
Vad det gäller köra husbil över 3500 kg så får man göra detta gå in på VV.se så kan du läsa om vad som gäller.

HBK-N:r 2812
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Boggie

...........Vad det gäller köra husbil över 3500 kg så får man göra detta gå in på VV.se så kan du läsa om vad som gäller.................
HBK-N:r 2812

Hej Roland!

Har du lust att mer precisera var man hittar dessa uppgifter? Det är intressant information för många medlemmar. Lägg gärna in direktlänkar till vv-sidorna här i forumet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Boggie

Tack!

Det var mer om det fanns något annat om; "Vad det gäller köra husbil över 3500 kg" som jag hoppades vi skulle få upplysning om, med tanke på ämnesrubriken.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Boggie

Gunnar

Misstänker att hänvisningarna till VV främst var ämnade för trådskaparen och dennes fråga nr 2 som tydligt står i först inlägget...:D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Boggie

Gunnar

Lite off topic men varför syns det inte när ni "webadmins" eller vad man skall kalla er ändrar era inlägg ?
Läser man en tråd från början till slut kan det ibland halta i logiken. Ser man att någon ändrat sitt inlägg kan man iaf förstå varför.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Boggie

Ja, det kan bli så ibland. Skall tänka på det nästa gång det händer.;)
 
Senast ändrad:
Toppen