• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsmattor

Octopus

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
38697
Medlemskap
2024
Jag undrar om det finns någon som säljer formanpassade bodelsmattor. Vill inte mäta o skära till själv! Hittar bara bilmattor fram ( Elnagh T-Loft 531 2015)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En sådan matta blir svår att sälja tror jag. Jag har letat smala mattor att lägga i "gången" men
dessa mått säljs ju inte heller då det blir alldeles för specifikt.
Man får nog tillverka själv så man får rätt färger och modell.
Det finns ju otroligt många variationer på en bodel och det säljs ju inte så många av samma sort.
 

Svälle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31546
Medlemskap
2025
Jag undrar om det finns någon som säljer formanpassade bodelsmattor. Vill inte mäta o skära till själv! Hittar bara bilmattor fram ( Elnagh T-Loft 531 2015)
Om ni kan tänka er att göra mallar själv så skickar jag en länk till hur man kan göra. Jag skickade sedan mallar till mattfirma i Linköping som skar och kantsydde. Blev helt suveränt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Inte nog med att behöva skära själv, mattan bör helst ha luftspalt under, vår matta har små gröna distans ploppar. Vi byter vart tredje år på matt-landet och skär ut den själva efter förra mattans modell. 3 år slitage räcker…
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja där ser man. Ibland dyker det upp en del firmor som tillhandahåller hantverk.
Imponerande måste jag säga. Denna hittade jag inte för flera år sedan.
 

Rutan1

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Orust
HBK-Nr
39497
Medlemskap
2024
Inte nog med att behöva skära själv, mattan bör helst ha luftspalt under, vår matta har små gröna distans ploppar. Vi byter vart tredje år på matt-landet och skär ut den själva efter förra mattans modell. 3 år slitage räcker…
Fungerar det bra att skära till själv? Behöver ni inte langettsöm på mattan?
Hälsningar Lena
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Fungerar det bra att skära till själv? Behöver ni inte langettsöm på mattan?
Hälsningar Lena
Vi la in en heltäckningsmatta svartgrå. Köpte den på hornbach. Tog till en halv meter längd för säkerhet. 2 m bred

Baksidan har ett vitt tyg Som andas. Skar till den efter en gammal matta. Har man ingen kan man dra en mall av målarpper eller annat styvt papper. Gäller bara att hålla rätt på ovan o undersida så det inte blir spegelvänt. Vi har ett slätt golv utan nivåskillnad så vi la mattan i ett stycke. Men många svängar blev det. Det var svårt att skära mattan så vi målade av mallen på det vita tyget och klippte med vass sax. Gick lätt och bra.

Ska söka en film på ett härligt ungt par som mallar... utan att bli malliga.. Mina favvisar på Youtube

 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det låter ju toppen, behövde ni inte kantsy?
Vi kantsydde inte. Ligger fint mot kanterna. Vid insteget kan det fransa men där ha vi en entrematta men gummiundersida ovanpå heltäckningsmattan. Skyddar mot fransar och skyddar mattan mot smuts. Inga fransar på 2 år. Provat tvätta en matta. Torkade inte på flera dagar så vi byter matta när den är sunkig efter typ 4-5år så vi skippar kantsöm. Vi är bara vuxna utan djur och går ej med skor inne.

Mot lådorna i golvet har vi som små öppningar för ventilation. Svårt visa utan bild med du ser nog vad vad menar. Där lät vi mattan gå in ca 3 cm. Då ligger den stilla på golvet utan att täppa till ventilationen.

Använd tjock svart tuschpenna när ni ritar av mallen. Rita typ 3 mm utanför mallen så blir det tight och fint mot inredningen. Sen är det säkert nått ställe där man får klippa till lite och justera.

Tog oss ca 2 timmar en fin och solig dag la ut nya mattan på en ren pressning med fina sidan ner. Ritade av mallen o klippte. Men se upp så mallen uppsida kommer mot mattan. Annars blir det spegelvänt. Höll på hända oss men frun är observant.

Lycka till. Ett prisvärt alternativ och vääääldigt fint och ombonat blir det
 
Senast ändrad:

Rutan1

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Orust
HBK-Nr
39497
Medlemskap
2024
Tack snälla för så utförligt svar!
Det låter som en mycket bra lösning, så det får vi också prova! Jag känner allergi av mattan så verkligen värt att pröva!
Ha en fin Husbilssommar
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack snälla för så utförligt svar!
Det låter som en mycket bra lösning, så det får vi också prova! Jag känner allergi av mattan så verkligen värt att pröva!
Ha en fin Husbilssommar
Det samma till er. Snyggt med ljusare matta än vad vi köpte men så lätt att det kommer matstänk eller nån kaffedroppe.

blev en helt annan doft i husbilen med nya heltäckningsmattan. Har kollat noga i vinter och ingen kondens mellan golv och matta.

Se till att undersidan är av nått tygliknande. Gummi kan lösa upp mjukgörare i golvmattan och sen fastna för tid och evighet
 
Toppen