• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteriet

F

F.d. 7702

Guest
Hej. ang. bodelsbatteriet. Jag tar bort säkringen, då drar ju inte strömmen ur batteriet, helt, eller??
sune
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bodelsbatteriet

Ja, under förutsättning att säkringen sitter direkt MELLAN pluspol och ALLA sladdar!


Bäst är dock att ta loss alla batterier och förvara i "låga plusgrader = svalt" och
ladda en viss dag varje månad så har du pigga batterier till våren!

Tungt att kånka, men utan batterier är bilen omöjlig att starta och batterierna är
ju inte direkt gratis heller.

kom dessutom ihåg att Syra-Bly-celler tappar c:a 3 % av kapaciteten per dygn,
efter en månad är de inte direkt världens starkaste! :(
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Bodelsbatteriet

Ja, under förutsättning att säkringen sitter direkt MELLAN pluspol och ALLA sladdar!


Bäst är dock att ta loss alla batterier och förvara i "låga plusgrader = svalt" och
ladda en viss dag varje månad så har du pigga batterier till våren!

Tungt att kånka, men utan batterier är bilen omöjlig att starta och batterierna är
ju inte direkt gratis heller.

kom dessutom ihåg att Syra-Bly-celler tappar c:a 3 % av kapaciteten per dygn,
efter en månad är de inte direkt världens starkaste! :(

o.k. Hans, men om man bort den stora gulröda säkringen så upphör all belysning, öär inte detta o.k-?? sune:swoon:
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Bodelsbatteriet

En liten fundering, när jag parkerade i vinterförvaring, skulle jag ta bort jordpolen på bodelsbatteriet, som är monterat under passagerarsätet, men snacka om att det var tajt inte en chans att få loss den polen, är det meningen att man ska skruva bort stolen när man tar ur batteriet i framtiden, bilen är en Sunlight T64 med fiat chassi.
:confused:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet

En liten fundering, när jag parkerade i vinterförvaring, skulle jag ta bort jordpolen på bodelsbatteriet, som är monterat under passagerarsätet, men snacka om att det var tajt inte en chans att få loss den polen, är det meningen att man ska skruva bort stolen när man tar ur batteriet i framtiden, bilen är en Sunlight T64 med fiat chassi.
:confused:
Förslag; om du har batteri(-er) under fastmonterad stol(-ar). När du mont av stolen nästa gång, passa då på att montera en batteribrytare (för -polen) utvändigt vid stolen, så kan du i forts bara slå om brytaren då du ställer av/in bilen. Batteribrytare finns hos ex Biltema mfl (<100 Sek). För åtkomliga batterier funkar det smidigt och bra med snabbkopplingar på batteripolerna, de finns hos ex Biltema mfl (<100 sek sats).

Inte helt fel att samtidigt dra fram ex 2,5 mm2 kablar/anslutningar (både ?/-) för löpande batterikontroll och ev undelhållsladdning. Kablar mellan brytare batteri, använd ex slaktade startkablar (ej längre än nödv).

Är bilen ny/med garanti, så skulle jag kräva att detta utförs av HB-leverantören, snacka om knäppa konstruktioner!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bodelsbatteriet

Mitt "Ugglebo" är av vägverket klassat som -88:a, så jag har ingen
"central elektronikkloss". Allt är "enkla" relän och sladdar.

När jag bytte ut de "väl nersuttna" orginalstolarna fram till Citroën (?)
CX-stolar så passade jag på att såga bort en plåtbalk tvärs över "tron-
toppen" på passagerarstolen. Det blev genast lättare att lyfta det stora
batteriet jag har till bodelen in och ut.

Nästa steg i "egna förbättringar" blir att fimpa det larviga trägolv som Hymer
lagt i stoltronen och försöka ställa bodelsbatteriet på längden c:a 8 cm lägre
för att försöka få bättre viktfördelning.
 
Toppen