• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bodelsbatteriet

Rpe

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Skurup
HBK-Nr
25784
Medlemskap
2024
Batteriet är kollat och är ok det är 2 år gammalt men det töms på 24 timmar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.871
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har haft bilen inne och då mätade man om det var något som drog ström men det fanns inget
Jag måste nog vidhålla, men kan ha fel, att om prosentmätaren räknar ner så måste det gå ström ut ur batteriet och genom den.
Det är ju rätt enkelt att mäta men det händer ofta tyvärr att det blir felmätt även på firmor....
Men egentligen är det väl rätt enkelt att kolla. När batteriet är fulladdat och allt är ok. och funkar så kopplar man bort batteripolen (plus exempelvis) på bobatteriet, efter ett dygn så kopplar du dit den igen. Prosentmätaren är ju då inget att bry sig om vad den visar, eftersom den varit bortkopplad och kan väl visa vad som helst då.
Men om det är själva batteriet som går ner sig på ett dygn så skall det ju även då, fast det varit bortkopplat, inte kunna orka med något och vara lika dåligt som det är när det är inkopplat.
Ett skiljerelä som inte kopplar från kan ställa till bekymmer m.m. Men borde ändå inte kunna suga ur bobstteriet om startbatterit fortfarande är ok.
Fascinerande att en husbilsverkstad inte kan lokalisera felet men...

(En skaplig tångampermätare skulle göra underverk på en minut som vanligt, för det borde ju försvinna runt 50 Amp på ett dygn och då 2 Amp/tim, men kanske inte ens vanlig på firmor.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

BoP

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Ett tips ta bort en säkring i taget mät strömmen mellan anslutningarna med en multimeter ett enkelt sätt att hitta läckströmmar.
För egen del var boven bilstereon, olika kontaktering på, som jag vet Bosch och japaner, detta torde vara anledningen att det finns adaptrar med korsade ledningar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.871
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för alla råd och tips men nu har jag beslutat sätta in ett nytt batteri till våren.
Mvh Roland
Du borde nog i alla fall kolla upp om det är något som drar ström eftersom förbrukning syns på prosenträknaren som jag skrev ovan, för den kan inte känna att batteriet bara blir svagare och svagare utan att förbrukning sker genom mätshunten, för den är troligen inte så enkel att den bara mäter spänningen.
Om det är tjuvström och den nu tar bortåt 50Amp på ett dygn, så betyder det ju att om du stoppar i ett nytt batteri och inte rör bilen på två dygn så är även det nya batteriet snart på väg till skroten.
Har du inte någon som kan hjälpa dig, för att kolla upp om det finns förbrukning är inte mycket svårare än att koka kaffe, bara man har rätt ingredienser/verktyg/mätinstrument och lite kunskap :).

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.068
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Toppen