F
F.d. 20307
Guest
Kom upp till husbilen och det luktade rejält illa ! Konstaterade att stanken kom från batteriet som dessutom var kokhett ! Bilen har varit ansluten till 220V mer än 10 dagar skulle jag tro. Tog ur batteriet och mätte spänningen till 13 V. Testade även att belasta batteriet och då sjönk spänningen till 12 V, så jag antar att batteriet förmodlingen inte är defekt. satte dit ett annat (fulladdat) batteri och mätte med laddaren påslagen och fick 14,3 V som sedan sjönk till 13.87 V. Uppskattad temperatur i hytten ca 15 - 18 grader.
Batteriet ( det kokheta) är ett Biltema SMF 105 Ah inköpt i juli 2010 (var lämpligt för solceller).
Men kan det vara så att laddaren saknar underhållsladdning och bara laddar på eller att den är defekt ?
Har läst i andra trådar att bodelsladdaren inte alltid är att lita på ! Den är originalmonterad från fabrik i en Knaus Traveller 575 årsmod 1995. Den är röd till färgen ,men jag glömde tyvärr att anteckna vad den heter( återkommer med detta).
Så jag fick en fundering om att koppla in en smartladdare typ ctek el biltemas.
Tänkte att jag kopplar in ett brytande relä (som får aktiveringsspänning från laddarens 12V ut.) på batteriets pluspol kabel så att inte den gamla laddaren ligger på samtidigt. Jag antar även att den gamla laddaren fungerar som nätaggregat och vill helst inte göra om kopplingarna därifrån.
Räcker ett relä på typ 50 - 100 A ?
(Det finns kanske en säkring som jag kan ta bort och frånkoppla med istället - vet ej än )
Kan den gamla laddaren gå sönder om den får ladda utan batteri ?
Är inte 100 på om även startbatteriet laddas samtidigt, så frågan är om 5A räcker ( exvis ctek mxs 5.0) ?
Har förresten bara haft 220 V inkopplat några dagar i stöten tidigare ( köpte bilen i aug 2010 ).
Det blev en hel del text men jag hoppas att det är överskådligt .
Ha en trevlig dag ! Och tack på förhand !
Batteriet ( det kokheta) är ett Biltema SMF 105 Ah inköpt i juli 2010 (var lämpligt för solceller).
Men kan det vara så att laddaren saknar underhållsladdning och bara laddar på eller att den är defekt ?
Har läst i andra trådar att bodelsladdaren inte alltid är att lita på ! Den är originalmonterad från fabrik i en Knaus Traveller 575 årsmod 1995. Den är röd till färgen ,men jag glömde tyvärr att anteckna vad den heter( återkommer med detta).
Så jag fick en fundering om att koppla in en smartladdare typ ctek el biltemas.
Tänkte att jag kopplar in ett brytande relä (som får aktiveringsspänning från laddarens 12V ut.) på batteriets pluspol kabel så att inte den gamla laddaren ligger på samtidigt. Jag antar även att den gamla laddaren fungerar som nätaggregat och vill helst inte göra om kopplingarna därifrån.
Räcker ett relä på typ 50 - 100 A ?
(Det finns kanske en säkring som jag kan ta bort och frånkoppla med istället - vet ej än )
Kan den gamla laddaren gå sönder om den får ladda utan batteri ?
Är inte 100 på om även startbatteriet laddas samtidigt, så frågan är om 5A räcker ( exvis ctek mxs 5.0) ?
Har förresten bara haft 220 V inkopplat några dagar i stöten tidigare ( köpte bilen i aug 2010 ).
Det blev en hel del text men jag hoppas att det är överskådligt .
Ha en trevlig dag ! Och tack på förhand !