• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

Anna&Ove

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
11987
Medlemskap
2027
Hej! Vi har två st. bodelsbatterier o en solpanel Från 2018. Nu har ett av batterierna troligtvis tagit slut, jag fyllde på mycket vatten, men batteriet blir väldigt varmt! Fråga om detta:
- Kan jag koppla ifrån detta batteri, o låta de andra ta över så länge?
- Hur reagerar solpanelen på detta?
- Vilken typ av batteri föreslår ni?
PS. Vi har en Rapido husbil
Tacksam för svar/tips
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej! Vi har två st. bodelsbatterier o en solpanel Från 2018. Nu har ett av batterierna troligtvis tagit slut, jag fyllde på mycket vatten, men batteriet blir väldigt varmt! Fråga om detta:
- Kan jag koppla ifrån detta batteri, o låta de andra ta över så länge?
- Hur reagerar solpanelen på detta?
- Vilken typ av batteri föreslår ni?
PS. Vi har en Rapido husbil
Tacksam för svar/tips
Du kan ta bort batteriet, och använda ett bara inga problem, solpanelen fungerar som vanligt.
När det gäller nytt batteri så finns en del att välja på,beror på hur du använder bilen, vad det får kosta mm., många väljer att byta till litium men det gäller att läsa på.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Inga problem med att använda ett batteri. Ifall du ska köpa ett nytt så ska det vara av samma typ som det gamla. Du ska kanske fundera på att köpa två nya AGM batterier.
Det finns en massa trådar om skifte till LiFePo-batterier (Litium) men det gäller att vara påläst som Olof G säger. Kanske inget alternativ ifall husbilen används i huvudsak sommartid och inte så mycket fricamping. Fördelen med LiFePo batteri är att du behöver bara ett batteri, med motsvarande energiinnehåll som det som har havererat, för att få ut samma energi som från de två blybatterier du har nu. Och du sparar kanske 30kg i vikt...
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det finns även bly-kol-batterier (lead-carbon).
Dessa har betydligt bättre djupurladdningsegenskaper än vanliga blybatterier och kräver ingen ombyggnad av elsystemet.

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns även bly-kol-batterier (lead-carbon).
Dessa har betydligt bättre djupurladdningsegenskaper än vanliga blybatterier och kräver ingen ombyggnad av elsystemet.


Ska man ha bly/syra-batteri så finns inget bättre än dessa :)
Samt ett riktigt deep cycle AGM är dyrare, skulle jag välja ett bly/syra så blir det ett bly-kol alla dar i veckan.
 
Toppen