• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Bobatteriet

Zanero

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
38001
Medlemskap
2024
Eventuellt ska jag campa med husvagn en säsong (oktober till sista mars): Även om det finns el så vill jag utnyttja solcellerna som är 170w. Batteriet är 80 ah och 480 A. Växelriktaren år på 1500 w. Jag har även gasol. Har någon erfarenhet av hur mycket som går åt. Gasolen kan jag använda till kylen och matlagning. Jag läste nånstans att om man använder gasol till värme också så tar den snabbt slut. Hur kan jag bäst vara sparsam? Behöver jag öka på solcellerna och batteriet och växelriktaren?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag tror att Zanero har fått de svar han behövde, så hoppas att det inte stör för mycket, jag skulle gissa att du har en 5Kg tysk gasflaska, i sådant fall finns de att köpa och byta i Tyskland om du skulle vilja skaffa den en eller ett par reservflaskor.
Ja är det något så bara skicka ut en fråga, själv fick jag mycket ovärdelig hjälp när jag skaffade min första bil.
Nej som jag skrev är det en 6kg svensk flaska i aluminium. och allt verkar vara gjort att den och bara den ska passa både på höjden och bredden. Skulle det kunnat hjälpa hade jag tagit fram sågen men kylskåp och spis sätter stopp för sådana ideer.
Hade en tanke att skaffa en 5 kg flaska från england eller tyskland som man kan ha till tankflaska med armaturen innanför ena bakdörren. Men det skulle ha blivit ett kryssande mellan lpg mackarna 5kg är väldigt lite när det handlar om en värmare. Jag köpte en dieselvärmare allt i ett från amazon med blåtand och en 6 liters tank. Den skulle jag kunna ha i bilen istället för gasol värmaren typ större dieselvärmare avgas rör finns ju där och el. Såg en som satt sin inuti ett skåp i bilen. Men det blir ju ett visst ljud och bekymmer med att fylla på diesel.
Jag offrar reservhjulet till förmån att sätta värmaren i motorrummet där jag tycker den hör hemma och ingen recirkulation bara frisk luft in i bilen därför har jag skaffat en riktigt lång slang för att få bort avgaserna.
 
Toppen