• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bo permanent i husbil.

L

linde

Guest
Sv: Bo permanent i husbil.

Hur gör man för att skriva sig i den kommun som har lägsta skattekronan?:confused:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi har också valt att bo i vår husbil. Det är en Dethleffs Esprit H-7910 Fiat 3,0 Multi-Jet 160 hk 2008 Halvintegrerad som vi är mycket nöjda med. Den är 8.45 lång och har enkelbäddar. Köket i denna husbil ät helt suveränt. Titta in på www.husbisliv.se så ser ni mer hur vår husbil ser ut. Kolla även min blog.
Vi har valt detta fria liv för att vi trivs med att flytta på oss. Efter många år i villa och sedan lägenhet så har vi kommit fram till att denna frihet är vad vi gillar. Vi har även en fast adress för det är enklare i Sverige att ha det. Denna bostad är på 38 kvm och vi har inga sängar där. När vi är där och går ut med Zacko på kvällen så går vi till husbilen och lägger oss, den står ca 50 m bort. Man kan vara på ”församlingen skriven” men då räknas man som bostadslös och det innebär vissa konsekvenser. Du har svårt att få kreditkort t ex.
Nu har vi varit utomlands i drygt två månader och det har varit helt underbart. Nu ska vi hämta post och tvätta en massa och sen så har vi en del husbilsträffar att besöka. Husbilslivet är härligt tycker vi.

F

F.d. 55374

Guest

Är inte en boyta på 10-15 kvadrat lite väl lite för att kallas för bostad ?
Tommy R

F

F.d. 55374

Guest

Man kan inte annat än beundra dom som kan bo på så liten yta året runt.Tänk att vara instängd på liten yta i Norrländskt kyla och mörker i 6mån. Lite skillnad blir det väl om kan åka till varmare breddgrader vindertid.
Tommy R

F

F.d. 1639

Guest

Hej,
Vi har bott i husbil i ett år efter att sålt hus och gjort av med en massa prylar och "Måsten".
Har samlat vissa nostalgiprylar hos våra barn, men i övrigt rensat.
Har inte en sekund ångrat vårt beslut, känns faktiskt som en lång semester.
Skulle vara väldigt kul att träffa alla husbilsboende och ta vara på varandras erfarenheter.
Lycka till med Ert nya boende.
Har Ni några frågor är Ni välkomna att kontakta oss.
Hälsningar
Carro

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Mycket intressant tråd. Jag skulle gärna vilja veta om ni som bor permanent fortfarande jobbar eller om ni är "tidsmiljonärer". Kör ni runt mycket eller står ni på någon camping som långliggare och bara flyttar runt någon gång per år. För Er som inte åker till sydliga nejder vintertid. Funkar det att bo i en "bra bil" även vintertid. Jag har själv provat någon vecka utan problem men håller pannor och cirkpumpar mm för konternuerlig användning.
Det skulle vara kul att veta litet mera i ämnet. Kejo skrev ganska mycket om vedermödorna med att sakna postadress men finns det annat man måste tänka på?

Toppen