• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bo i husbil

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej go vänner.
Jag och frugan funderar på att flytta ut i husbilen året runt.
Jag vore tacksam för tipps och info om det är någon därute som tagit detta steg.
Jag jobbar fortfarande några år till så det gör ju saken lite krångligare, frugan jobbar dock inte.
Hur stor bil behöver man?
Hur gör man med tvätt?
Alla tipps mottages tacksamt, det är ju ett stort steg.
Ha en underbar dag.
MVH KEJO 20

Senast ändrad:

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil

:wub: Hej :wub:
Tänk att ni äntligen har kommit till skott........
Tyckte jag hörde en fågel sjunga om detta här om dagen.
Det blir väl den bilen du kikade på?
När du fått den info du behöver så dela med dig.

/ Yvonne & Frank

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Hej Kejo och alla andra,

Vi håller också på att förbereda ett året-runt boende i husbilen och vi har bytt från en Hymer 630 Star Line,,,,, till en Eura Mobile Integra 866 som vi tror och tycker kommer passa oss.
Vi hoppas att alla bitarna ramlar på plats under våren/sommaren för ett permanent boende i husbilen.
Vad det gäller tvätt osv. så löser det sig, campingar / släkt och vänner ställer nog upp.
Hälsningar från två fd. Varbergsbor. ( med barn & släkten där )

Mvh Eva & Ulf

F

F.d. 18443

Guest

Vad skulle ni med erfarenhet säga är de absolut viktigaste egenskaperna, som bilen ska ha för att bo permanent i den även när det är kallt alltså?
Jag vill först och främst ha de ekonomiska aspekterna, slit och förbrukningdelar osv. Men även komfort saker såklart.

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Tack för alla svar, det är ju ett stort steg detta.
KuMaNi, hur gör ni med gasol?
Det måste ju gå åt ganska mycket, funderar hur man klarar detta på vintern om man inte bor på camping.
Har ni problem att hålla värmen i er bil på vintern?
MVH KEJO 20

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej Kejo!

Fick Husvagn & Camping igår,där fanns det en bilaga med från Forsberg Fritidscenter.
I den stod det om ett par som bor året runt i sin husbil en Hobby 750.
Dom räknade med ca 1200 kr för gasol under den kallaste årstiden och dom bor inte på camping.
/Yvonne

Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Hej
Vi har en Concord Charisma som vi köpte begagnad modell juni 2006.
Den väger 6,5 ton och är 8,45 m lång. Byggd på Ivecochassie.

Gasolförbrukningen vid minusgrader är att vid +5 till -5 så räcker en flaska 3 dygn. Vilket ger att man måste byta flaskor varje vecka.
Bilen verkar mycket väl isolerad.

Vattentanken är på 350 liter och gråvattentanken 350 liter.
Det gäller att vara sparsam vid duschning om 2 st duschar varja dag.
Vi gör allt inne i bilen toa,dusch,disk och matlagning. Då kan vi klara oss en vecka.
Toatanken rymmer 170 liter och och räcker även den en vecka knappt.
Går ju inte att vara sparsam i det fallet.

Nu har vi ett inbyggt elverk, men att stå och ladda t.ex. en timma om dagen gillar inte omgivningen man bör då vara ganska ensam.
Batterierna är på över 300 Ah men ungefär 300 Ah kan man nyttja innan allt slocknar.

Tycker kanske att rejäla solceller är en bra lösning i långa loppet.

Sen att huset är byggt uppe på ett lastbilschassie gör att man får en inre bredd där man kan passera varandra lätt jämfört med Hobby 750 och Frankia 820 GD som vi har haft förut.

Värmen är Alde vattenburen och har element vid sidoruterna och längs hela framrutan vilket gör att framdelen är varm och skön så man gärna sitter där.
Viktigt om man bor permanent.

Vi har en säng ovanför längst fram, utan den sängen så upplevs bilen rymligare och får mera skåp där framme.

Toa delen med dusch.toastol,handfat med skåp och utrymmen för olika hyg.artiklar är "som hemma" faktiskt.

Bäddarna bak är väldigt bra.
Sen blir det förutom lådor,skåp och en garderob att utnyttja garaget för det som inte får plats inne i bilen.

Det var synpunkter om inne i bilen och dom saker som behövs för att orka i längden.
Självklart behöver det inte vara en Concord men något fabrikat i den klassen tror jag.
Egentligen så tillgång till el och sop"avlämning" är ju det bästa och någon "camping" har ju, om den är åretrunt öppen den servicen.
Vad jag har beskrivit är väl det som vi själva tänker på dels med den lilla erfarenheten som vi har och ser som "måstesaker".
Djärvt steg att ta men det beror nog mycket på att vår syn på boende är så i vår själ att det måste vara så och så.
mvh Barbro och Gert som också funderar.

Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Kommer nu ihåg att vi stod granne i la Marina med ett par från Katrineholm. Dom hade en tiometers amerikansk husbil med stor Cumminssexa i.
Dom pratade om att sälja den och dom bör var nästan hemma nu.
För den storleken tror jag att det blir ett överkomligt pris.
Om någon vill så kan jag fråga dom om det är OK att lämna ut medlemsnumret.
mvh Gert

Senast ändrad:

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Skall jag bosätta mig i en husbil så är valet givet :yes:, men nej inte ännu Gunnar ;)

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Tack för alla svar, det är ju ett stort steg detta.
KuMaNi, hur gör ni med gasol?
Det måste ju gå åt ganska mycket, funderar hur man klarar detta på vintern om man inte bor på camping.
Har ni problem att hålla värmen i er bil på vintern?
MVH KEJO 20

Finns inte så mycket att tillägga efter Gert och Barbrors inlägg. Vi kan bara dela med oss av våra egna erfarenheter - till de som är intresserade (hör gärna av er). För att ge fler inblick i hur det är att bo permanent i husbil så ställde vi upp i tidningsreportaget.
När det gäller gasol har vi fyra PC10 som vi passar på att fylla när vi passerar någon av de billiga gasdepåerna som finns i listan. Förbrukningen är lite mer än vad Gert beskriver - men våran husbil är några kubik större. Att hålla värmen är inga problem med Aldepannan. Automatiken är perfekt - med nattsänkning för att få skön sömn på natten.

Vi kan bara uppmuntra Er som funderar - tveka inte. Ni kommer inte att ångra Er

Hälsar
Kurt & Margot

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Tack alla för era svar, jag och frugan arbetar hårt på att detta skall lyckas, den största stöttestenen ser jag i var jag skall stå när jag jobbar, skulle behöva en fast plats med ett eluttag i Varberg med omnejd, allra hällst i närheten av Ringhals.
Söker med ljus och lyckta efter det.
Ha en go kväll vänner.
MVH KEJO

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Kan du inte använda dig av campingen på Ringhals, vill minnas att du haft din Hobby stående där, eller är campingen enbart ämnad för tillresta entreprenörer.

Fast med lite eftertanke så är kanske inte den miljön så tilltalande.

Lycka till i sökandet!

Inhyrd i Sjömärket
/Bosse

F

F.d. 1082

Guest

Tack alla för era svar, jag och frugan arbetar hårt på att detta skall lyckas, den största stöttestenen ser jag i var jag skall stå när jag jobbar, skulle behöva en fast plats med ett eluttag i Varberg med omnejd, allra hällst i närheten av Ringhals.
Söker med ljus och lyckta efter det.
Ha en go kväll vänner.
MVH KEJO

Det kan väl inte vara så svårt att hitta ett uttag i närheten av dom byggnaderna.;););):D:D:D

Lennart

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Godmorgon go vänner.
Bosse: jo jag har nog tänkt utnyttja Ringhals camping lite då och då men under vinterhalvåret får man inte campa där utan bara ställa upp bilen, mycket synd tycker jag.
Det känns som att detta är en mycket svårlöst fråga.
Vad det gäller ström Lennart så kanske man skulle koppla in sig direkt på utgående ledning?
Undrar bara om bilen klarar 400000 volt hihi.
Ha en fin dag vänner.
MVH KEJO 20

F

F.d. 5817

Guest

Hej Kejo20

Hej andra ochså som jag fick träffa på träffen i Karmansbo. :)

Som jag sa till paret KuMaNi på samma träff. Så har även jag tänkt i dessa banor på sistånde. Sagt och gjort. Det blir en "Full Timer" av meg ochså runt den 12 juni 2009.

Tyvär så ser mina intressen och min partners intressen mer och mer olika ut ju mer tiden går. Man växer ifrån varandra helt enkelt. Fast vi är dom bästa vänner.

Det hjälper mycket nu när jag vill ta steget ut till att bli just en som bor permanent i en rullande bostad.

Fast, jag har tänkt göra det lite annorlunda...

Husbilen en Hymer Star Line 640 -98 kommer jag att ha kvar. Den har till och med dragkrok. :)

Sedan har jag köpt en Polar 620 CTX 2001 i tilllägg.

04_163568607.jpg

finn.no - Norges største markedsplass. Annonser for kjøp og salg av nytt og brukt, eller ledige stillinger.

Det för att i första hand vara på den säkra sidan. I alla fall i början...

Till husvagnen har jag tatt en helårssäsongplats på en camping nära mitt jobb. 12 000.- Norska kostade det. Ca 1000.- Nkr i månaden.

Jag kommer att flexa med att bo i husvagnen och i min husbil. Lite hipp som happ. Av och till när jag jobbar sova i husvagnen eller av och till i husbilen, som jag uteslutande kommer att friparkera med här hemma.

Poänget med det hela är att slippa betala 3-4000.- Nkr/ mån. som jag skulle behöva om jag skulle bo permanent på campingplatsen. Dessutom vet jag att jag inte har ro i kroppen att stå stilla för mycket när jag har ledigt. Det har jag ofta. Då har jag ofta många dagar ledigt mellan varven från jobbet.

På så sätt kombinerar jag det bästa (värsta?) av två värdar. Husvagnen och husbilen. Skall inte se bort ifrån att jag tar med bägge på träffar och dylikt. :p

På min campingplats så finns det fin tvättstuga, sanitetsrum. Även en topp-anläggning för att fylla på vatten och tömma gråvattnet för husbilar. Som säsongare så är det bara att utnytja det.

Adressen skall jag ha kvar tills vidare hos min partner. Vi får se först att bägge får det att gå runt ekonomiskt.

Ser på detta som att ta semester resten av livet. :) Gud vad skönt att äntligen få ta steget ut. Detta har jag drömt om sedan jag blev vuxen. Nu är man 46, inte en dag för tidigt.

Ser förresten mycket på www.youtube.com där jag skriver - Full Timer - på videobiten för att få ännu mera inspiration.

Så om du kommer ihåg Kejo20 ? Så var det jag som kom i min norskreggade Hymer då ni stod parkerade på plats i Karmansbo. Vi pratades lite vid några gånger de dagarna. I alla fall pratade jag nog med din fru om hundar tror jag?

-Visst är vi väl priviligerade att kunna göra så här! :)

Förresten så håller jag med om hur länge en gasolflaska räker vid vintercamping. Det brukar även hos meg räka ca 3 dagar vid friparkering. kanske bara 2,5 dag vid starkare kyla än -15.

Frågan är nu bara när vi bildar den första Full Timer klubben i norden. :)

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

home er et britisk par som nå har bodd i bilen siden 2002 - de lever også av den! Vi traff på dem i Tyskland en februardag for noen år siden.

Toppen