• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bluffaktura från påstådd överträdelse

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Har flera fått sådana krav skickat till sej? Vet ej om jag postat i rätt?
Notification of an Infringement to road traffic code
Jag fick idag ett brev med påstådd överträdelse med en väldigt kort betaltid 5 dagar 880 euro sedan stiger det till 113.5 euro osv.
Skrivelsen verkar vara utformad för att skrämmas och jag betraktar detta som en bluff faktura då det endast står car på typ av fordon.
Nu äger jag en avställd husvagn som har detta registrerings nr den används som förråd på vårat lant ställe och är avställd med senaste bes 2010.
Om någon får sådana krav utan någon verifikation typ foto eller annat bevis tycker jag att det är att betrakta som bluff själv kommer jag naturligt vis inte att betala något.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Bedrägeriförsök skall alltid anmälas, spelar ingen roll om de skickas från Holland eller Nigeria.

Anmäl till polisen, de kommer förmodligen/kanske att be dig att också anmäla till allmänna reklamationsnämnden.

Kom ihåg att Aldrig, Aldrig föra en dialog med sådana företag under några omständigheter.
(hör inte av dig och fråga varför/bestrid eller annat)
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Nej jag tänker inte ha någon kontakt med dom om dom mot förmodan försöker gå via kronofogden vilket jag inte tror då bestrider jag mot kronofogden. En anmälan till polis kanske jag gör funderar på hur mycket tid det är värt att lägga på detta.
 
F

F.d. 68090

Guest
En anmälan till polis kanske jag gör funderar på hur mycket tid det är värt att lägga på detta.
Det går snabbt och lätt att göra polisanmälan på nätet så ta den tiden ("hängslen och livrem") även om den här typen av bedragare sällan eller aldrig går vidare. Den bygger på X tusen utskick och någon/några går i fällan, det räcker för dessa.
 
Toppen