För nästan 2 år sedan började jag gå i samma tankar som Du och likaledes var min fru ej helt övertygat...Nu har vi varit runt och klämt och känt på campers till pickisar och för min del vore det ett helt perfekt ekipage.
Frun är inte lika övertygad....
Trots vår nästan alldeles perfekta husbil går vi kanske ändå mot ett byte.
Inte för att få en nyare modell eller tuffare bil utan för att nuvarande bil känns något stor när inte barnen åker med.
Nu börjar ju plåtisar bli mer vanliga än vad de var bara för några år sedan.
Kanske skulle man ha en sådan alternativt en smal plastis.
Har kikat runt lite i sommar men de vi hittat har inte riktigt känts rätt.
Så därför frågar jag er om ni har några uppslag.
Vi har inte jättehöga krav på utrustning eftersom det mesta går att eftermontera.
Dock måste åtminstone en av sängarna vara minst 2m.
Långbädd alternativt Queensbed (har jag iof aldrig sett på en plåtis).
Badrummet måste ha dusch (inte duscha mitt ute i bilen).
Minst 2m invändig takhöjd.
Helst bak eller fyrhjulsdrift.
Kylskåpet får inte stå på golvet utan en bit upp.
Helst mellan 6 och 6,5m lång (cirka).
Bra lastvikt (minst 500kg).
Helst 3,5t men funkar över också.
Ett par garderober skadar heller inte och inte heller ett bagage som åtminstone rymmer bord, stolar och grill.
Min kravlista liknade Din lista, med undantag för sänglängd och husbilenshöjd då jag är 174cm och krav på husbilensvikt (ej högre än 3.500kg).
Hennes kravlista är orealistisk; bilenslängd x bred: <6m x <2m, vikt <3500, 4 bältade platser, 2+2 sovplatser (dvs 2 vanliga och 2 för barnbarn), garderob för långa klänningar (hur annars kan hon gå på opera föreställning) och plats för bord, stolar, 2 cyklar och ev. kayak (vi har ju än uppblåsbar havs-kayak).
Jag hittade några plåtisar och plastisar (light chassi modeller) enligt min spec. - men frun aldrig blev nöjd. Hon hade inte hittat någonting.
Nu ligger förslag till kompromisser på bordet...