• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blir nog ingen camper, men....

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nu har vi varit runt och klämt och känt på campers till pickisar och för min del vore det ett helt perfekt ekipage.
Frun är inte lika övertygad....

Trots vår nästan alldeles perfekta husbil går vi kanske ändå mot ett byte.
Inte för att få en nyare modell eller tuffare bil utan för att nuvarande bil känns något stor när inte barnen åker med.

Nu börjar ju plåtisar bli mer vanliga än vad de var bara för några år sedan.
Kanske skulle man ha en sådan alternativt en smal plastis.

Har kikat runt lite i sommar men de vi hittat har inte riktigt känts rätt.
Så därför frågar jag er om ni har några uppslag.

Vi har inte jättehöga krav på utrustning eftersom det mesta går att eftermontera.
Dock måste åtminstone en av sängarna vara minst 2m.
Långbädd alternativt Queensbed (har jag iof aldrig sett på en plåtis).
Badrummet måste ha dusch (inte duscha mitt ute i bilen).
Minst 2m invändig takhöjd.
Helst bak eller fyrhjulsdrift.
Kylskåpet får inte stå på golvet utan en bit upp.
Helst mellan 6 och 6,5m lång (cirka).
Bra lastvikt (minst 500kg).
Helst 3,5t men funkar över också.
Ett par garderober skadar heller inte och inte heller ett bagage som åtminstone rymmer bord, stolar och grill.
För nästan 2 år sedan började jag gå i samma tankar som Du och likaledes var min fru ej helt övertygat...

Min kravlista liknade Din lista, med undantag för sänglängd och husbilenshöjd då jag är 174cm och krav på husbilensvikt (ej högre än 3.500kg).
Hennes kravlista är orealistisk; bilenslängd x bred: <6m x <2m, vikt <3500, 4 bältade platser, 2+2 sovplatser (dvs 2 vanliga och 2 för barnbarn), garderob för långa klänningar (hur annars kan hon gå på opera föreställning) och plats för bord, stolar, 2 cyklar och ev. kayak (vi har ju än uppblåsbar havs-kayak).
Jag hittade några plåtisar och plastisar (light chassi modeller) enligt min spec. - men frun aldrig blev nöjd. Hon hade inte hittat någonting.
Nu ligger förslag till kompromisser på bordet...

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Att man upplever plåtisar som trånga är för man fyllt upp allt utrymme med skåp garderober och stor spis kyl och frys. Blir knappt något över för att bo.
Ja visst finns det inredning i plåtisar, de vore nog svårsålda annars. Men oftast är alla prylar av betydligt mindre format än vad de är i en plastis.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
För nästan 2 år sedan började jag gå i samma tankar som Du och likaledes var min fru ej helt övertygat...

Min kravlista liknade Din lista, med undantag för sänglängd och husbilenshöjd då jag är 174cm och krav på husbilensvikt (ej högre än 3.500kg).
Hennes kravlista är orealistisk; bilenslängd x bred: <6m x <2m, vikt <3500, 4 bältade platser, 2+2 sovplatser (dvs 2 vanliga och 2 för barnbarn), garderob för långa klänningar (hur annars kan hon gå på opera föreställning) och plats för bord, stolar, 2 cyklar och ev. kayak (vi har ju än uppblåsbar havs-kayak).
Jag hittade några plåtisar och plastisar (light chassi modeller) enligt min spec. - men frun aldrig blev nöjd. Hon hade inte hittat någonting.
Nu ligger förslag till kompromisser på bordet...
Saknar du din fru, undras?????

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Om man har en nöjd fru ska man bli orolig för allvarlig sjukdom demens eller liknande. De flesta är dåligt uppdaterade utan de tror att de är prinsessor som ska ha allt. En stor vällplacerad spegel kan i någon mån bringa ordning.
Vi har spegeln i husbilen. Det hjälper inte, hon är så vacker och attraktiv trots ålder (och jag har väl fungerande glasögon).

Hon är egentligen nöjd i övrigt, men inte just i den här frågan. Kanske har hon en dold agenda (att hon är så nöjd med den stora husbilen vi har just nu... så slipper hon köra den lilla nya husbilen i fall jag skulle vilja sitta som passagerare och njuta av landskapet).

Nu fråga till trådsskaparen - hur gör Du för att övertyga Din fru?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har spegeln i husbilen. Det hjälper inte, hon är så vacker och attraktiv trots ålder (och jag har väl fungerande glasögon).

Hon är egentligen nöjd i övrigt, men inte just i den här frågan. Kanske har hon en dold agenda (att hon är så nöjd med den stora husbilen vi har just nu... så slipper hon köra den lilla nya husbilen i fall jag skulle vilja sitta som passagerare och njuta av landskapet).

Nu fråga till trådsskaparen - hur gör Du för att övertyga Din fru?
Hon är svårövertygad...
Hon vill ha en mindre/smidigare bil.
Ska vi byta tycker jag att det skulle bytas till något som kan brukas i vardagen till och från jobbet.
Det är Hon med på men tycker då att jag ska ha den som bruksbil vilket iof jag inte har något emot men jag har (måste ha) tjänstebil så det skulle inte funka.
Hon tycker då jag kan byta jobb så jag "slipper" förmånsbilen....

Rulleriet

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Nästan perfekt, bara hustrun som inte får plats ☹️

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Köp en lämplig husvagn och dra den efter tjänstebilen!
Jag har haft husvagn i 10år men måste säga att nästan vilken husvagn man än väljer så är husbilen smidigare.
Det hände fler än en gång att man körde in till något fint ställe och sedan fick backa flera hundra meter för å ta sig därifrån....
Iof var den senaste vagnen plus bilen ca 14m....
Så nej husvagn blir det inte.

Nu har vi varit och pratat med en handlare och han sa att plåtisar byggda på Fiat är lite lägre än andra bilar.
Vi skulle hålla utkik efter Mercedes och Vw Crafter.

Dock verkar ju 99% vara Fiat. Hittat en Crafter på hela semestern och den var ny och på tok för dyr :-(

Men eventuellt får vi kanske avstå långbäddar för å spara några lite på längden.

Det är nästan, med betoning på nästan, så att man är sugen på att bygga en camper-van.
Dock är man väl för bekväm med dusch och toalett i bilen så man ej skulle vilja vara utan detta nödiga tillbehör....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nästan perfekt, bara hustrun som inte får plats ☹️
Ja och jag själv får heller inte plats med endast 1,9m på längden....

Men idén finns att göra om befintlig elbil med enkel övernattningsmöjlighet när jag kuskar runt själv...

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Pössl Roadcruiser XL är speciellt gjord för långa personer. Säng på 208 och takhöjd på 213.

Enligt min mening fortfarande den bästa planlösningen på en plåtis. Men dusch i mittgången ville du inte ha vilket jag tycker är en av de bästa lösningarna om man vill ha tillräckligt utrymme i duschen för att kunna röra sig och flaxa med armarna...

Den är 640 lång och totalvikt 4 ton krävs om man vill ha något med sig.

Toppen