• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blir nog ingen camper, men....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har vi varit runt och klämt och känt på campers till pickisar och för min del vore det ett helt perfekt ekipage.
Frun är inte lika övertygad....

Trots vår nästan alldeles perfekta husbil går vi kanske ändå mot ett byte.
Inte för att få en nyare modell eller tuffare bil utan för att nuvarande bil känns något stor när inte barnen åker med.

Nu börjar ju plåtisar bli mer vanliga än vad de var bara för några år sedan.
Kanske skulle man ha en sådan alternativt en smal plastis.

Har kikat runt lite i sommar men de vi hittat har inte riktigt känts rätt.
Så därför frågar jag er om ni har några uppslag.

Vi har inte jättehöga krav på utrustning eftersom det mesta går att eftermontera.
Dock måste åtminstone en av sängarna vara minst 2m.
Långbädd alternativt Queensbed (har jag iof aldrig sett på en plåtis).
Badrummet måste ha dusch (inte duscha mitt ute i bilen).
Minst 2m invändig takhöjd.
Helst bak eller fyrhjulsdrift.
Kylskåpet får inte stå på golvet utan en bit upp.
Helst mellan 6 och 6,5m lång (cirka).
Bra lastvikt (minst 500kg).
Helst 3,5t men funkar över också.
Ett par garderober skadar heller inte och inte heller ett bagage som åtminstone rymmer bord, stolar och grill.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Nu har vi varit runt och klämt och känt på campers till pickisar och för min del vore det ett helt perfekt ekipage.
Frun är inte lika övertygad....

Trots vår nästan alldeles perfekta husbil går vi kanske ändå mot ett byte.
Inte för att få en nyare modell eller tuffare bil utan för att nuvarande bil känns något stor när inte barnen åker med.

Nu börjar ju plåtisar bli mer vanliga än vad de var bara för några år sedan.
Kanske skulle man ha en sådan alternativt en smal plastis.

Har kikat runt lite i sommar men de vi hittat har inte riktigt känts rätt.
Så därför frågar jag er om ni har några uppslag.

Vi har inte jättehöga krav på utrustning eftersom det mesta går att eftermontera.
Dock måste åtminstone en av sängarna vara minst 2m.
Långbädd alternativt Queensbed (har jag iof aldrig sett på en plåtis).
Badrummet måste ha dusch (inte duscha mitt ute i bilen).
Minst 2m invändig takhöjd.
Helst bak eller fyrhjulsdrift.
Kylskåpet får inte stå på golvet utan en bit upp.
Helst mellan 6 och 6,5m lång (cirka).
Bra lastvikt (minst 500kg).
Helst 3,5t men funkar över också.
Ett par garderober skadar heller inte och inte heller ett bagage som åtminstone rymmer bord, stolar och grill.
Låter som en Affinity. Tickar de flesta boxar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min 10m, 10 ton Liner tickar alla boxar utom två.

Där ser man vad en kravlista kan göra / missbrukas.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min 10m, 10 ton Liner tickar alla boxar utom två.

Där ser man vad en kravlista kan göra / missbrukas.
Skulle gärna ha din bil men då för mer permanent boende.

Nu får man vara glad om man hinner ut på mer än 10 övernattningar per år....

Med en husbil, ett boende i en för stor villa, ett sommarnöje samt numer även en extra villa i arv så räcker tiden inte riktigt till för ledigt och resor :-(

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bättre sänglängd. Hobby Maxia van 680DT.
Visa bilaga 235225
Var på Forsbergs idag och snackade husbil. Säljaren var också lång och förstod problematiken.
Han rekommenderade bilar byggda på Crafter eller Mercedes för att få några cm extra på höjden.
Vi har även insett att man tjänar mycket på längden genom att välja omaket att klättra över varandra i en tvärställd säng bak...

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sedan är det lite konstigt att de flesta mindre bilar har 4 bältade platser men ofta bara två eller tre sängplatser....

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Var på Forsbergs idag och snackade husbil. Säljaren var också lång och förstod problematiken.
Han rekommenderade bilar byggda på Crafter eller Mercedes för att få några cm extra på höjden.
Vi har även insett att man tjänar mycket på längden genom att välja omaket att klättra över varandra i en tvärställd säng bak...
Det blir ju inte lätt med tvärbäddar i en plåtis till dej? Kanske en liten integrerad med tvärbädd skulle fungera bättre?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det blir ju inte lätt med tvärbäddar i en plåtis till dej? Kanske en liten integrerad med tvärbädd skulle fungera bättre?
Ja vi börjar nog luta åt att det blir rymligare med lite bredd på bilen.
Det är trångt i en plåtis för två "fullvuxna".
Har blivit tipsade om en "plastis" men inte hittat någon att titta på än.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tyvärr är de istället smalare än Fiat. Kanske inte så många cm men jag upplevde skillnaden väldigt tydligt när jag kollade i Mercedes (Kabe) och Crafter (Knaus) plåtisar, jämfört med den Fiat vi har.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag tror du ska gå på alternativet smal plastis. Då får du bra rymd inne och bra lastutrymme. Den Hymer Exsis jag hade på 6,5 m uppfyllde i princip alla dina önskemål. Minns inte längden på sängarna men min 1,93 långa ”gladbo” sov iaf gott. Vi hade alltid långbäddarna hoppbäddade till en jättestor säng vilket givetvis gav möjlighet till att sova lite diagonalt.IMG_0043.jpeg

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
När vi sökte plåtis 2013 så hade vi ungefär samma krav som du. Den som uppfyllde det mesta var La Strada Avanti eb. Sängarna är förlängda av mig med hjälp av ombyggnad av bakdörrarna, den längsta är nu 202cm. Bilen är byggd på den högsta varianten av ducato. Klarar dock inte viktkraven.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Att man upplever plåtisar som trånga är för man fyllt upp allt utrymme med skåp garderober och stor spis kyl och frys. Blir knappt något över för att bo.
När folk går och tittar i bilarna ser man riktigt hur de räknar skåp och garderober. Sen ska det naturligtvis vara ett stor garage som medför trappa upp till sängen.
Någonstans där har man tappat att det är en liten bil som man fyllt upp tills den är nästan obeboelig.
Måste man verkligen ha med hela bohaget halva tiden lär gå åt att hitta vart allt ligger och hälften av bra att ha sakerna lär inte komma till andvändning. Jo många känner sej trygga med att omge sej med mycket grejor men då kanske det är bättre att stanna hemma och inte riska något.
Min förra bil var bra planerad trots sin litenhet gick det att stå rak jag är 193 plus skor gick att ligga rak sängen var 2 m tvärbäddad. Så det handlar mycket om planering av utrymmena. En liten plastis har ju en mycket bättre isolerad bodel en plåtis är ju mer en resebil gjord för att köras länge och fort.

Toppen