Globetrotter
HBK Medlem
Nu skall jag berätta något som låter osannolikt men tyvärr efter en tids detektivarbete verkar vara sant.
För fyra år sen (2018) köpte vi en Sunlight T63 -10 byggd på en Fiat Ducato. Bilen hade fått en ny kamrem på en Mekonomenverkstad 2015 och eftersom det började närma sig byte så avtalades att den skulle bytas innan leverans. Även denna gång utfördes bytet på en Mekonomenverkstad, detta var alltså 2018.
Redan då kändes det som att det inte stod rätt till, allting såg så orört ut i maskinrummet. Men vad göra?
Så i år så var det då dags igen, 4 år senare och med dryga 3000 mil mer på mätaren så tog vi beslutet att ta den där kostnaden.
Sagt och gjort vi bokade in den hos en Fiatspecialist som jag haft mycket att göra med genom jobbet och som jag har stort förtroende för.
Jag förklarade mina farhågor om att jag misstänkte att den aldrig blev bytt för fyra år sen och därför ville att han sparade på de gamla remmarna.
När vi kom för att hämta bilen sa han:
Köp en lott, det låter otroligt men sammantaget så undrar jag om kamremmen någonsin blivit bytt i alla fall inte 2018.
Det som talar emot, alla skruvar ser orörda ut och jag har aldrig varit med om att det varit så skitigt bakom en kåpa.
Alla remmar är Fiat original, vilket också talar emot då Mekonomens kommer från Gates. Ingen som jag har talat med kan erinra att Mekonomenverkstäderna monterat Fiats originalremmar. Vet du något annat så skriv en rad.
Spårremmarna är totalt nerkörda och kamremmen är som backelit och studsar när man släpper den i golvet, även om den ser ut att vara i bra kondition i övrigt.
Vad ska man då tro om detta? Som sagt döm själva, men när jag tar fram serviceboken och mekanikern ser vem som gjorde bytet sist så skrattar han och säger, "dom där får jag in några bilar varje månad från vars ägare varit och fått har gjort reparationer men som jag får göra efterkontroll och åtgärda."
Jag ställer då frågan kan det vara så jävligt att remmen aldrig blivit bytt och att både husbilsförsäljaren och inte minst vi som köpare har blivit blåsta.
Då säger han uppgivet- "om bilen blev servad där är jag inte ett dugg förvånad men jag får några samtal varje år från husbilshandlare som bara vill ha stämplat x antal serviceböcker mot betalning" . Erbjudande vilket han naturligtvis avböjer.
Att bilen skulle rullat med samma remmar sen ny låter otroligt, men det skulle kunna vara så att Mekonomen slutat med originaldelar efter 2015 och att det i så fall varit iallafall ett byte. Om det nu är så att kamrem aldrig blivit bytt så verkar den ju hålla bra mycket längre än vad som påstås.
Jag vet inte vad jag skall tro men är glad för att vi nu har full kontroll på gjord service, och ännu gladare för att inget haveri har inträffat.
Ett råd, gör vad ni kan för att förvissa er om att den verkligen blir bytt för nu vet i alla fall jag hur illa ställt det är med många verkstäder. Det är snabba pengar att bara stämpla en bok.
Och för min del är det inte lönt att spela på lotto, min tur är nog förverkad lång tid framöver.
För fyra år sen (2018) köpte vi en Sunlight T63 -10 byggd på en Fiat Ducato. Bilen hade fått en ny kamrem på en Mekonomenverkstad 2015 och eftersom det började närma sig byte så avtalades att den skulle bytas innan leverans. Även denna gång utfördes bytet på en Mekonomenverkstad, detta var alltså 2018.
Redan då kändes det som att det inte stod rätt till, allting såg så orört ut i maskinrummet. Men vad göra?
Så i år så var det då dags igen, 4 år senare och med dryga 3000 mil mer på mätaren så tog vi beslutet att ta den där kostnaden.
Sagt och gjort vi bokade in den hos en Fiatspecialist som jag haft mycket att göra med genom jobbet och som jag har stort förtroende för.
Jag förklarade mina farhågor om att jag misstänkte att den aldrig blev bytt för fyra år sen och därför ville att han sparade på de gamla remmarna.
När vi kom för att hämta bilen sa han:
Köp en lott, det låter otroligt men sammantaget så undrar jag om kamremmen någonsin blivit bytt i alla fall inte 2018.
Det som talar emot, alla skruvar ser orörda ut och jag har aldrig varit med om att det varit så skitigt bakom en kåpa.
Alla remmar är Fiat original, vilket också talar emot då Mekonomens kommer från Gates. Ingen som jag har talat med kan erinra att Mekonomenverkstäderna monterat Fiats originalremmar. Vet du något annat så skriv en rad.
Spårremmarna är totalt nerkörda och kamremmen är som backelit och studsar när man släpper den i golvet, även om den ser ut att vara i bra kondition i övrigt.
Vad ska man då tro om detta? Som sagt döm själva, men när jag tar fram serviceboken och mekanikern ser vem som gjorde bytet sist så skrattar han och säger, "dom där får jag in några bilar varje månad från vars ägare varit och fått har gjort reparationer men som jag får göra efterkontroll och åtgärda."
Jag ställer då frågan kan det vara så jävligt att remmen aldrig blivit bytt och att både husbilsförsäljaren och inte minst vi som köpare har blivit blåsta.
Då säger han uppgivet- "om bilen blev servad där är jag inte ett dugg förvånad men jag får några samtal varje år från husbilshandlare som bara vill ha stämplat x antal serviceböcker mot betalning" . Erbjudande vilket han naturligtvis avböjer.
Att bilen skulle rullat med samma remmar sen ny låter otroligt, men det skulle kunna vara så att Mekonomen slutat med originaldelar efter 2015 och att det i så fall varit iallafall ett byte. Om det nu är så att kamrem aldrig blivit bytt så verkar den ju hålla bra mycket längre än vad som påstås.
Jag vet inte vad jag skall tro men är glad för att vi nu har full kontroll på gjord service, och ännu gladare för att inget haveri har inträffat.
Ett råd, gör vad ni kan för att förvissa er om att den verkligen blir bytt för nu vet i alla fall jag hur illa ställt det är med många verkstäder. Det är snabba pengar att bara stämpla en bok.
Och för min del är det inte lönt att spela på lotto, min tur är nog förverkad lång tid framöver.
Senast ändrad: