• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blinkers förbud !!

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Sv: Blinkers förbud !!

Det finns de som hanterar en sån här ratt i 300 blås, så en(1) spak ska väl alla med körkort klara av!

image.jpg

F

F.d. 29925

Guest

Nog inte speciellt bra för det egna välbefinnandet att lägga allt för mycket energi på andra trafikanters beteende.:rolleyes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nog inte speciellt bra för det egna välbefinnandet att lägga allt för mycket energi på andra trafikanters beteende.:rolleyes:

Jag tycker nog tvärtom! Väldigt bra för det egna välbefinnandet t.o.m. överlevnaden att lägga energi på att ha koll på andra trafikanters beteende! Betraktar man alla andra trafikanter som potentiella galningar har man större chans att klara sig i dagens ofta täta trafik.

Det är lika viktigt som att inte köra för fort, inte prata i mobiltelefon och hålla avstånd till framförvarande!

Jappe

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Ja det är ett elände det där med blinkers bristen.
Värst är det med alla som gör annat än kör bil, de t.ex. SMS:ar o läser.

När jag åker motorcykel betraktar jag alla medtrafikanter som älgar:yes:
Det har funkat bra hitills!

C

cheetah1

Guest

Körskolorna utbildar numera till att blinka vänster om man ska åt vänster i rondellen, men man måste fortfarande alltid blinka höger när man kör ut ur den, det är det lag på!

F

F.d. 9344

Guest

Min son bodde en periode i Østen og han sa at der måtte man ikke anvende blinkers ved bytte av kjørfil. Gjorde man det så tettet de som lå i nabofilen den filen du ønsket å komme inn . Det er kanskje våre nye landsmenn som har tatt med seg den tradisjonen hit?

Ja kanske det:) Men usch och fy så får man väl inte säga:wideeyed:

F

F.d. 9344

Guest

Körskolorna utbildar numera till att blinka vänster om man ska åt vänster i rondellen, men man måste fortfarande alltid blinka höger när man kör ut ur den, det är det lag på!

Ja jag måste tillstå att detta med hur det skall "blinkas" i rondeller verkar vara ett mysterium.

Själv gör jag så här, fel eller inte, men så gör jag,

1.När jag skall köra in i en rondell så blinkar jag åt vilket håll jag ämnar kör i den.

2. Jag "blinkar" tills jag är strax innan den avfart jag skall köra av på, då "blinkar" jag åt det hållet det ju alltid åt höger.

Vet inte om detta är rätt men jag tycker det är irriterande när bilar kör i rondellen och inte visar åt vilket håll de skall köra, och särskilt när de skall köra ut och man står där och vänta på "luckan".

T

Teddi

Guest

finns ju bar ett sätt vingen,,högertrafik,,en del rondeller har två?????? filer,,där kan man ligga i vänsterfil tills dödagar:twitcy:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag märker att det är många "fjuniga" som inte använder blinkern. Antagligen tror man att det visar att man har kört länge sedan man märkligt nog fick körkort.

Jag blinkar alltid, även om jag kan se att jag är helt ensam. Det är nämligen en upplysning till trafik som befinner sig långt bort att jag tänker göra si eller så. Alla borde nöta in: Svänga i korsning, gå ur rondell, byta läge på vägen.

Det är dessutom lag på det.

:mcride:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Ta de lungt nu...... dom har ju köpt DL-modellen.
Blinkers finns ju bara på dom dyrare GL-modellerna :D :D

Skämt åsido så slarvas det otroligt med etta.

T

Teddi

Guest

ja känner mej #fjunig#:p min svåger är bilskollärare,,han har stora problem att lära elever att hålla kvar blinkers i rondell,,

så här säger han,,

du kan aldrig köra fel i en rondell,,kör ett varv till i så fall,,:p

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Rätt teddi. En gång körde jag sex varv, medan kartläsaren klurade ut vilket håll vi skulle åt:twitcy:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Ja jag måste tillstå att detta med hur det skall "blinkas" i rondeller verkar vara ett mysterium.

Själv gör jag så här, fel eller inte, men så gör jag,

1.När jag skall köra in i en rondell så blinkar jag åt vilket håll jag ämnar kör i den.

2. Jag "blinkar" tills jag är strax innan den avfart jag skall köra av på, då "blinkar" jag åt det hållet det ju alltid åt höger.

Vet inte om detta är rätt men jag tycker det är irriterande när bilar kör i rondellen och inte visar åt vilket håll de skall köra, och särskilt när de skall köra ut och man står där och vänta på "luckan".

Det är klockrent! Tänk om alla gjorde så.
Det är ju bra att visa vänsterblinken men det är ett absolut krav att blinka höger innan man kör ur cirkulationsplatsen. För i rondellen ska man inte köra:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Tänker inte berätta hur många varv jag körde i rondellen vid Arlingtonkyrkogården i Washington. Till slut uppfattade jag skylten. Rondellerna är fantastiskt bra på det sättet. Snurra tills du hittar ut.

:cool:

F

F.d. 9344

Guest

Tänker inte berätta hur många varv jag körde i rondellen vid Arlingtonkyrkogården i Washington. Till slut uppfattade jag skylten. Rondellerna är fantastiskt bra på det sättet. Snurra tills du hittar ut.

:cool:

Ja Alve det har hänt:):)

F

F.d. 9344

Guest

När vi nu är inne på "rondeler" kan jag berätta en liten historia som jag upplevde i
Bergen(N)2002. Som ni kanske vet så är Högerregleln stenhård i Norge.

Det uppstod en lång kö vid en rondell i en korsning där huvudvägen in till Bergen (från Voss hållet) och en sidogata. Det var totalstopp i rondellen Jag stod med min Trailer 4:a i kön.
Vad var orsaken till denna trafikstockning?
Jo en äldre gentelman stod snällt i rondellen och släppte fram alla som kom från höger för att köra in i rondellen , allt enligt Högerregeln som denne gentelman var van vid att
följa:)

Ja så kan det bli när nymodigheterna inte riktigt slagit egenom för alla:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30223

Guest

inte sjutton är det problem att vänta i en rondell,,dom som är inne har ju företräde,,
vad jag menar är att det är svårt att hålla blinkers samtidigt som du svänger,,du svänger ju hela tiden,,

hade korsningen funnits kvar så hade ni ju på lika sätt fått vänta till erat inträde,,
detta har ja redan pratat med mynd,,om,,
:D:D:D

ett ex,,du bara kör igenom rondellen,,då behöver du inte använda blinkers,,
vem avgör vem som kör igenom:D:D:D

Man skall alltid blinka i rondell. (eller cirkulationsplats som det egentligen heter)
Passande nog cirkulerar den här bilden på FB just nu.

Bilagor

• Rondellkörning.jpg
    Rondellkörning.jpg
    25,2 KB · Visningar: 159
Toppen