• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blinkers förbud !!

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Finns det inte blinkers på svenska bilar längre, eller är det någon ny
lag om att det inte behövs längre som jag har missat.

Jag har kört mycket i Tyskland där har jag sett att alla bilar är utrustade med blinkers.

// Lasse W

Senast ändrad:

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Blinkers förbud !!

Javisst. Och ändå är det just detta som vi Svenskar retar upp oss mest på i trafiken. Är väl ett uttryck som blir vanligare i alla sammanhang, jag skall fram och skiter fullständigt att visa var jag är på väg. Häggen i Umeå

F

F.d. 53236

Guest

De flesta som kör före mig in i rondeller blinkar vänster... :eek: och slutar ibland blinka när man kör ut ur rondellen :bye: En del blinkar inte alls...
Bör man uppdatera trafikreglerna med jämna mellanrum för att få behålla körkortet?
Anders

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Alla skulle behöva köra på tyska vägar, vore kanske något för bilskolelärarna att kolla upp!

mvh Birgittha
icon7.gif

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

De har även infört den nya lagen i Jönköping också men det var längesedan. Blir så irriterad när man skall in i en rondell och de som är på väg mot mig plötsligt åker ur rondeller utan att blinka. Ja och då kommer det ur en massa konstiga ramsor ur ens mun. /Hälsningar från den perfekta bilföraren.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Tror med säkerhet att våra bilskollärare förmedlar detta med att använda blinkers. Är nog till största delen en attitydfråga detta. Som gammal yrkesförare
blev man uppmanad att vara tydlig i trafiken med allt vad detta innebär. Händer själv när man är ute ensam i trafiken att man blinkar fast ingen finns i närheten. Sitter i ryggmärgen. Häggen i Umeå

F

F.d. 55374

Guest

Här i vårat område vet man heller inte vad den
skall användas till, blinkersn alltså. Birsta köpcenter
är ett skräckområde.
Tommy R

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På många bilar går det att ställa in så att det blinkar 3 ggr vid filbyte bara genom att nudda vid spaken.
Det verkar som om det är väldigt få som letat reda på hur man gör eller ens hittat spaken.

T

Teddi

Guest

en rondell är de bästa som vi fått i trafiken,,istället för alla dessa korsningar,,
drar ner hastigheten nästan till noll,,ock i princip en fortsättning på den väg man kör på,

men vad svårt de är att hålla två händer på ratten ock samtidigt blinkers:p man svänger ju,,
man går ju in i rondellen utan att blinka,,ock snurrar en stund innan man lämnar den,,
dom som ska in får ju vänta på sin tur,,den kommer,,
oavsett blinkers eller ej,,

hur många gånger har de knäppt i blinkers bara för att man håller den kvar,,
en grej som gått sönder på en del bilar,,

näää,,kör in i rondellen,,lämna där man skall,,
utan blinkers:D

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Så finns det rondeller som inte är rondeller

Bilagor

• VäjningsRondell.jpg
    VäjningsRondell.jpg
    202,6 KB · Visningar: 13

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

näää,,kör in i rondellen,,lämna där man skall,,
utan blinkers:D

Nä men teddi! Det nya sättet att uppföra sig i rondeller är ju att tydligt visa med blinkers när man ska lämna rondellen! Men du är ju f.d. tradarchaufför så takterna sitter väl i! :D:D:D "Störst går först!" Nu vaknar nog vingen3 till här! :D:D:D

Jappe

Glyckhome

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
10517
Medlemskap
2024

Det är ju helt underbart att stå och vänta vid en rondell och helt plötsligt så svänger bilen du väntat på, av och sen kommer nästa och så står man där, hade man blinkat av i tid, så fans det ju en chans att köra ut! Så visa vart ni ska!

F

F.d. 9344

Guest

Nä men teddi! Det nya sättet att uppföra sig i rondeller är ju att tydligt visa med blinkers när man ska lämna rondellen! Men du är ju f.d. tradarchaufför så takterna sitter väl i! :D:D:D "Störst går först!" Nu vaknar nog vingen3 till här! :D:D:D

Jappe

Ha ha Jappe:)
Nu är du "på".
Nej du min trätobroder jag är ingen vän av "Störst går först" skall du veta.
Min enda erfarenhet av det är när jag två gånger körde tungt i Rom någon gång i början på -90 talet där gällde detta även när det lyste rött:) Ja faktiskt rött ljus stannade dessa Romare för endast om det inte kom ett annat som korsade eller ett fordon som var mindre än deras:)

Jäklar vad jag var observant då:)

Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest

inte sjutton är det problem att vänta i en rondell,,dom som är inne har ju företräde,,
vad jag menar är att det är svårt att hålla blinkers samtidigt som du svänger,,du svänger ju hela tiden,,

hade korsningen funnits kvar så hade ni ju på lika sätt fått vänta till erat inträde,,
detta har ja redan pratat med mynd,,om,,
:D:D:D

ett ex,,du bara kör igenom rondellen,,då behöver du inte använda blinkers,,
vem avgör vem som kör igenom:D:D:D

F

F.d. 9344

Guest

De har även infört den nya lagen i Jönköping också men det var längesedan. Blir så irriterad när man skall in i en rondell och de som är på väg mot mig plötsligt åker ur rondeller utan att blinka. Ja och då kommer det ur en massa konstiga ramsor ur ens mun. /Hälsningar från den perfekta bilföraren.

Ja det var nästan komiskt Ragge. Polisen stod vid Jönköping rondeller och bötfällde de som inte gav tecken,Lokal-TV gjorde ett inslag om detta för att visa hur illa det var.

Och vad fick vi se! Polisbilar "blinkade" inte. :wideeyed:

Så efter det fick Jönköpingspolisen en x-tra utbildning i hur man med körriktningsvisare skall visa andra vilket håll man tänkt sig köra:twitcy:

Undra hur många av de tjänstemännen/kvinnorna som utfärdade böter själva följde lagen:rolleyes:

F

F.d. 9344

Guest

Ja "Pilen" som fälldes ut kommer jag ihåg även den stora inovationen som kom sedan när dennna "pil" sakta rörde sig upp och ner:) Efter det kom möjligheten att köpa " blinkers"

Hade en WW bubbla med dessa "pilar".
Det gick att köpa en monteringsats som täckte över dessa som satt vid bakre dörrstolpen om jag inte minns fel till en "Blinkers" det gjorde jag:)

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025

Hej
Det är förmodligen så att man beställer sina nya bilar exkl. blinkers, så man kan använda tiden till att prata i mobilen istället för att "flörta"

Thomas

F

F.d. 28371

Guest

Min son bodde en periode i Østen og han sa at der måtte man ikke anvende blinkers ved bytte av kjørfil. Gjorde man det så tettet de som lå i nabofilen den filen du ønsket å komme inn . Det er kanskje våre nye landsmenn som har tatt med seg den tradisjonen hit?

Toppen