• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blinkade ljus, Tyskland

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Har du en bild på den?
Jag har just nu inte tillgång till bilen och därmed inte lampan heller....I bruksanvisningen jag har står det klart och tydligt att inga vanliga 1.5V batterier får användas utan det ska vara de som är typgodkända tillsammans med lampan. Tydligen kollar Polizei att lampan är med när de har kontroller längs med vägarna.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Tittade just i handledningen till Osram lampan, det står tydligt att godkännandet inte gäller om andra typer av batterier används, troligtvis pga kravet att den skall blinka i 15 timmar och tester är endast gjorda med ett fabrikat av batteri. Med leveransen kommer ”vanliga” Alkaline batterier, typ - Pairdeer Industrial AA. Lampan känns gedigen och väger 560gr. Hoppas jag slipper använda den.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
B
Nej det fordras inte enligt normen. Was gehört in den Verbandskasten? Inhalt nach DIN 13164

Men följande skall finnas med. Det mesta av detta har vi redan i husbilen. Eller goda ersättningar som hushållspapper, handdukar, saxar, knivar etc.

Det vore bättre om man föreslog möjlighet till avsnörning vid stora blödningar, andningsmask att blåsa i. I väntan på ambulans!

Böterna är på 5 euro.

1739610897392.png

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
B

Nej det fordras inte enligt normen. Was gehört in den Verbandskasten? Inhalt nach DIN 13164

Men följande skall finnas med. Det mesta av detta har vi redan i husbilen. Eller goda ersättningar som hushållspapper, handdukar, saxar, knivar etc.

Det vore bättre om man föreslog möjlighet till avsnörning vid stora blödningar, andningsmask att blåsa i. I väntan på ambulans!

Böterna är på 5 euro.

Visa bilaga 237860
Helt rätt men innehållet skall följa DIN normen, nedan översatt från tyska

Bilister är dock inte skyldiga att köpa ett första hjälpen-kit med DIN-standarden 13164. Det finns bara en skyldighet att bära lämpliga bandage. I detta fall måste dock särskild försiktighet iakttas vid valet av förbandsmaterial; se till att typen och mängden av bandagematerialet i ett vanligt första hjälpen-kit överensstämmer med DIN 13164-standarden. Annars måste du räkna med böter enligt böteskatalogen: en försvunnen första hjälpen-låda kostar 5 euro under en trafikkontroll.

Toppen