• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blinkade ljus, Tyskland

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Husbilar över 3.5t skall, vad jag förstår, ha en blinkande orange lampa med sig att använda vid olyckor om man kör i Tyskland. Vad jag inte förstår är vilka som är godkända att använda? Det skall tydligen finnas en standard (TA19 StVZO) men ytterst få lampor jag har hittat som uppfyller detta. Vad har ni med er som kör >3.5t i Tyskland, kanske tom någon erfarenhet av använda lampan? (Läste att Spanien skall införa blinkade lampa med GPS(!) till 2026 för boende i Spanien)

Uppdatering: lampan skall uppfylla ECE R65, gör era det? I Spanien gäller tydligen V16 vad det lider. Så, olika lampor i Tyskland och Spanien, tur att EU harmoniserar

Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
De ska vara TUV godkända och det inkl. ett speciellt batteri. Jag beställde lampan via en tysk tillbehörsaffär på nätet. Jag ahr dock tagit ur specialbatteriet och använder ett standard typ här hemma.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Det skall tydligen stå ECE R65 präglat på glaset. Sedan kan TÜV, Dekra eller någon annat testat mot ECE R65.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Husbilar över 3.5t skall, vad jag förstår, ha en blinkande orange lampa med sig att använda vid olyckor om man kör i Tyskland. Vad jag inte förstår är vilka som är godkända att använda? Det skall tydligen finnas en standard (TA19 StVZO) men ytterst få lampor jag har hittat som uppfyller detta. Vad har ni med er som kör >3.5t i Tyskland, kanske tom någon erfarenhet av använda lampan? (Läste att Spanien skall införa blinkade lampa med GPS(!) till 2026 för boende i Spanien)

Uppdatering: lampan skall uppfylla ECE R65, gör era det? I Spanien gäller tydligen V16 vad det lider. Så, olika lampor i Tyskland och Spanien, tur att EU harmoniserar
Läs andra trådar om spansk blinkfyr, denna krävs inte av utländska fordon

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Skall ställas bredvid varningstriangeln och avståndet är beroende på vägen. Kolla länken till Osram ovan, där står allt

Abben

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2025
Jag köpte en via Motormännens Riksförbund finns på deras hemsida.
MVH ABBEN

gebo72

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
35875
Medlemskap
2025
Portabel Varningspuck duger bra, det viktigaste är att det blinkar orange! Inga speciella regler om vilket typ som behövs! Dock är polisen mycket hårdare på att man måste ha med sig reflexväst!

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Portabel Varningspuck duger bra, det viktigaste är att det blinkar orange! Inga speciella regler om vilket typ som behövs! Dock är polisen mycket hårdare på att man måste ha med sig reflexväst!
Jo det finns krav på varningsljuset som är obligatorisklt för bilar över 3.5ton, se inlägg 7

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Köpte till slut en enligt inlägg #7 på Amazon för strax under 500kr. Lampan måste uppfylla ECE R65 vilket denna gör. Inte tillräckligt med en blinkande puck enligt förordning StVZO. Reflexvästar har vi numera i varje dörr. Kvar att kolla på assistansbolag innan vårresan till Tyskland.

gebo72

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
35875
Medlemskap
2025
Talar bara av egen erfarenhet efter olycka utanför Bremen 21/7 2024, ,,3 blinkande puckar på vägen dög gott åt polisen,,

gebo72

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
35875
Medlemskap
2025
Wer mit einem Wohnmobil in Deutschland unterwegs ist, muss bestimmte Sicherheitsausrüstungen an Bord haben. Diese in der Straßenverkehrsordnung gesetzlich vorgeschriebene Ausstattung sorgt dafür, dass bei Pannen oder Unfällen die Sicherheit aller Verkehrsteilnehmer gewährleistet ist.

Verbandskasten
: Ein Erste-Hilfe-Set ist Pflicht und muss regelmäßig überprüft werden, damit alle Inhalte vollständig und einsatzbereit sind. Abgelaufene Materialien sollten rechtzeitig ersetzt werden.
  • Warnweste: Mindestens eine Warnweste muss für den Fahrer vorhanden sein, am besten griffbereit in der Fahrerkabine. Sie erhöht die Sichtbarkeit bei Notfällen und schützt so die Insassen.
  • Warndreieck: Ein Warndreieck ist erforderlich und dient dazu, Unfall- oder Pannenstellen abzusichern und andere Verkehrsteilnehmer rechtzeitig zu warnen.
  • Tragbare Warnleuchte (für Wohnmobile über 3,5 Tonnen): Wohnmobile mit einem zulässigen Gesamtgewicht von über 3,5 Tonnen müssen zusätzlich eine tragbare Warnleuchte mitführen. Diese erhöht in Gefahrensituationen die Sichtbarkeit des Fahrzeugs und bietet damit zusätzlichen Schutz.
Här från ADAC sida ser man som du säger, förbandslåda skall alltid finnas. Vad det gäller lampor så gäller det husbilar över 3500 Kg. Det finns dock inga direktiv förutom att dessa skall blinka orange, det säljs otaligt olika lampor som är godkända!

Toppen