• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bladfjäder slut hjälpluftfjädring?

Robsurf

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38047
Medlemskap
2023
Hej ! Jag har en fråga mina bälgar bak har gått i botten vid full belastning och är trasiga.Man kan även se att bladfjädrarna ser väldigt matta ut.Min fråga är om man ska sätta på hjälpluftfjädring istället där bak kan man behålla dom gamla bladfjädrarna och stötdämparna? Eller ska man byta dom också då? Hade tanken att det räcker med hjälpluftfjädringen.Det är chassi 230 med totalvikt 3500kg med 2 st blad på bladfjädrarna nu.Jag har redan förstärkt spiralfjädrarna framtill och husbilen har höjts avsevärt där.Tack för svar på förhand
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej ! Jag har en fråga mina bälgar bak har gått i botten vid full belastning och är trasiga.Man kan även se att bladfjädrarna ser väldigt matta ut.Min fråga är om man ska sätta på hjälpluftfjädring istället där bak kan man behålla dom gamla bladfjädrarna och stötdämparna? Eller ska man byta dom också då? Hade tanken att det räcker med hjälpluftfjädringen.Det är chassi 230 med totalvikt 3500kg med 2 st blad på bladfjädrarna nu.Jag har redan förstärkt spiralfjädrarna framtill och husbilen har höjts avsevärt där.Tack för svar på förhand
Vad är det för bälgar du har bak nu?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej ! Ursäkta menar det vanliga genomslagsgummit som nötits ut med tiden.

Om hjälpfjädrarna (de du kalla genomslagsgummin) bak har nötts ut är det en bra åtgärd att montera hjälpluftfjädring.
Du har ju redan dubbla bladjädrar. Du bör absolut byta stötdämparna samtidigt. Känner du till axelvikten bak på din bil?
 
Senast ändrad:

Robsurf

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38047
Medlemskap
2023
Hej ! Jag har tyvärr ingen koll på axelvikten bak men en killgissning borde väl vara runt 1800-2200kg husbilens vikt är 3065kg jag har hittat ett bra kit på ebay som verkar lättinstallerat det var Rubena airbags där maxlasten nämns som 4000kg då runt 5000kr med kompressor och dubbla manometer för individuell luftning.Var mest undrande gällande bladfjädrarna och om dessa behövdes bytas ut med då jag ser att dom är matta men hela i övrigt kostnaden för det hamnar ju på samma som hjälpluften ungefär.Kul och slippa det om man klarar sig utan och byta bladfjädrar.Tänkte likadant där och självklart byta stötdämparna i alla fall i samma veva.Tack för snabbt svar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle börja med att väga, innan man vet vilka vikter du har idag, så blir det lätt gissningar. Hjälpluftfjädring är annars väldigt behändigt och kan anpassas till rådande vikt
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är sällan man byter bladfjädrar för att de är "slitna".
Kolla så att inget av bladen spruckit. Då brukar det vara dags att byta.
Husbilarna går oftast "fullastade" bak så de nästan alltid hänger på eller i närheten av genomslagsgummit.
Att montera bälgar bak gör underverk (gjorde det själv förra året).
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Hej ! Jag har en fråga mina bälgar bak har gått i botten vid full belastning och är trasiga.Man kan även se att bladfjädrarna ser väldigt matta ut.Min fråga är om man ska sätta på hjälpluftfjädring istället där bak kan man behålla dom gamla bladfjädrarna och stötdämparna? Eller ska man byta dom också då? Hade tanken att det räcker med hjälpluftfjädringen.Det är chassi 230 med totalvikt 3500kg med 2 st blad på bladfjädrarna nu.Jag har redan förstärkt spiralfjädrarna framtill och husbilen har höjts avsevärt där.Tack för svar på förhand
Krångla inte till det! Ta bort luftfjädringen och byt till hårdare bladfjädrar! Snacka med Mölnlyckebilfjäder! Dom kan det där med fjädring!
:bye:Julian
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej ! Jag har en fråga mina bälgar bak har gått i botten vid full belastning och är trasiga.Man kan även se att bladfjädrarna ser väldigt matta ut.Min fråga är om man ska sätta på hjälpluftfjädring istället där bak kan man behålla dom gamla bladfjädrarna och stötdämparna? Eller ska man byta dom också då? Hade tanken att det räcker med hjälpluftfjädringen.Det är chassi 230 med totalvikt 3500kg med 2 st blad på bladfjädrarna nu.Jag har redan förstärkt spiralfjädrarna framtill och husbilen har höjts avsevärt där.Tack för svar på förhand
Bytte till denna luftfjädring på min gamla bil, blev stor skillnad.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Han har ingen luftfjädring, det var bara en felskrivning.
Knappast nån felskrivning!
Hans fråga är om man ska sätta på hjälpluftfjädring istället där bak och om man kan behålla dom gamla bladfjädrarna och stötdämparna?
Hårdare fjädrar var min okomplicerade lösning. Att byta till nya stötdämpare skadar väl aldrig. Att köra med högs möjliga lastindex på däcken och lite lägre lufttryck kompenserar tillräckligt för hård fjädring vid låg last.
Själv har jag kört 10.000 mil med full last (3,5 ton) och hårda fjädrar, bla. i Balkanbergen på mycket dåliga vägar.
Kompletterande luftfjädringen är ytterligare en komplicerande teknik som kan krångla, jag avstod och valde hårdare fjädrar och mjukare däck! Enklare så!
:bye: Julian
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Knappast nån felskrivning!
Hans fråga är om man ska sätta på hjälpluftfjädring istället där bak och om man kan behålla dom gamla bladfjädrarna och stötdämparna?
Hårdare fjädrar var min okomplicerade lösning. Att byta till nya stötdämpare skadar väl aldrig. Att köra med högs möjliga lastindex på däcken och lite lägre lufttryck kompenserar tillräckligt för hård fjädring vid låg last.
Själv har jag kört 10.000 mil med full last (3,5 ton) och hårda fjädrar, bla. i Balkanbergen på mycket dåliga vägar.
Kompletterande luftfjädringen är ytterligare en komplicerande teknik som kan krångla, jag avstod och valde hårdare fjädrar och mjukare däck! Enklare så!
:bye: Julian

Läs #2-3
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Knappast nån felskrivning!
Hans fråga är om man ska sätta på hjälpluftfjädring istället där bak och om man kan behålla dom gamla bladfjädrarna och stötdämparna?
Hårdare fjädrar var min okomplicerade lösning. Att byta till nya stötdämpare skadar väl aldrig. Att köra med högs möjliga lastindex på däcken och lite lägre lufttryck kompenserar tillräckligt för hård fjädring vid låg last.
Själv har jag kört 10.000 mil med full last (3,5 ton) och hårda fjädrar, bla. i Balkanbergen på mycket dåliga vägar.
Kompletterande luftfjädringen är ytterligare en komplicerande teknik som kan krångla, jag avstod och valde hårdare fjädrar och mjukare däck! Enklare så!
:bye: Julian
Kompletterande luftfjädringen är inte någon komplicerad teknik, två luftkuddar som fylls med lämplig mängd luft, grundproblemet är stenåldersteknik, stel bakaxel och bladfjäder, ovan på det en bil som alltid går på max axelbelastning, men så bygger FIAT sina moderna bilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kompletterande luftfjädringen är inte någon komplicerad teknik, två luftkuddar som fylls med lämplig mängd luft, grundproblemet är stenåldersteknik, stel bakaxel och bladfjäder, ovan på det en bil som alltid går på max axelbelastning, men så bygger FIAT sina moderna bilar.
Problemet är inte bakaxelns teknik, det är en robust och bra teknik, utan att husbilstillverkarna bygger alltför stora och tunga påbyggnader på chassiet utan att anpassa fjädringen efter detta, samma gäller ju ofta framaxeln, speciellt på helintegrerade bilar.
Att sedan vi användare gärna vill ha med hela familjen plus halva bohaget, gör ju att många kör med kraftig överlast på bakaxeln utan att förstå det. Detta är ju inget chassieproblem utan ett tillverkar-användarproblem. Frågeställaren här har ju inte heller vägt sin bil, han gissar vikten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En annan fördel med bälgar kontra kraftigare bladfjädrar är att man kan justera trycket vid varje ändring av vikten bak.
Ibland är kanske inte garaget fullt t.ex.
En annan fördel (olika mycket på olika bilar) är möjligheten att höja bilen bak när man t.ex. kör på en färja eller höja ena sidan för att delvis plana ut en taskig parkering.
Min höjer ca 12cm bak vid behov.
 

Robsurf

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38047
Medlemskap
2023
Oj ! lLätt fråga blev lite väl komplicerat,jag har själv kört mycket på taskiga vägar genom Europa är surfare och står aldrig still många taskiga parkeringar med bakspringningar och justeringar som lätt hade löst sig med hjälpluft bak,är lite trött på det.Bäckis är rätt på det här helt klart.Jag vet vad jag vill efter många års boende i husbilen i Europa med naturcamping.Tänker inte skippa hjälpluften mycket faktiskt pga av just grovt ojämna natur parkeringar på klippor etc.Var lite mer osäker på bladfjädern om den egentligen behövs bytas samtidigt,bra oxh göra direkt isåfall det var det som var frågan.Och ja man är väl alltid överlastad tänker jag inte mycket kvar efter fulla tankar och lite annat i garaget så är det.Innan var ju problemetl att den var väldigt låg fram och hög bak lutandes åt höger som jag sett så många Ducato med 230 chassi göra,min är gammal från 2000.Men det avhjälptes förra året med höjda Lesjöfors fjädrar fram bästa jag gjort på husbilen.Tackar för alla svar och är lite visare nu tror jag iaf :)
 

Robsurf

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38047
Medlemskap
2023
Hej ! Jag blev ju såklart nyfiken när ni påpekade vikten och tog en sväng ner till gasklockan i Göteborg och ställde mig på vågen.
Axel fram:1450kg
Axel bak:1650 kg
Total 3100kg

Halv tank med mig och dottern på 12 kg i där fram och ca 50l vatten där bak med lite smågrejer i också alltså inte helt tomt.Kollade fjädrarna noga nu där bak och dom är hela men lite svajjiga inte helt raka rätt igenom små dalar speciellt på vänster sida.Tack för all hjälp och svar jag uppskattar det verkligen.
 
Toppen