• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blåtand förlängning/repeater?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det någon fungerande lösning på problemet att blåtandsändaren inte når mottagaren?

För WiFi tror jag mig veta att det finns, men hur är det för Blåtand?

Eller, Blåtand till WiFi?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det finns ju olika nivåer på Blåtandssignaler så tillverkaren av produkten kan välja efter egna preferenser, med kraftigare signal, högre strömförbrukning. Blåtand är ju avsedd för kommunikation på korta avstånd, för längre avstånd finns det lämpligare metoder.
Så är det säkert, då har Victron lagt sig långt under BMS123.
Klarar mina prylar i husbilen med BT 10m så är jag helnöjd, smartshunt får sitta kvar, men Garmin backkamera hamnar på återvinningen.

Angående Mickes fråga så verkar det finnas många produkter som hanterar sändning/mottagning av BT, men det mesta verkar systembundet och många är inriktade på ljudsystem.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Men inte för bms BT, klurigt ;)
Jag har för mig att LFP batterierna är inkapslade av metall på sidorna, ovansidan är jag osäker på. Shunten har i princip metall runt om sig. Det har inte BT för BMS.
Jag ser att kabeln till strömmatningen för shunten är ihop rullad med ett buntband.
I min bil lät jag inte kabeln vara ihoprullad. Jag tänkte att BT signalen kunde påverkas inkl. en del induktion i den kabeln som kunde påverka själva shunten.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har för mig att LFP batterierna är inkapslade av metall på sidorna, ovansidan är jag osäker på. Shunten har i princip metall runt om sig. Det har inte BT för BMS.
Jag ser att kabeln till strömmatningen för shunten är ihop rullad med ett buntband.
I min bil lät jag inte kabeln vara ihoprullad. Jag tänkte att BT signalen kunde påverkas inkl. en del induktion i den kabeln som kunde påverka själva shunten.
BMS 123 som både Peter och jag har, sitter öppet ovanpå battericellerna, förmodligen är det skälet till den bättre signalen.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Klarar mina prylar i husbilen med BT 10m så är jag helnöjd, smartshunt får sitta kvar, men Garmin backkamera hamnar på återvinningen.

Angående Mickes fråga så verkar det finnas många produkter som hanterar sändning/mottagning av BT, men det mesta verkar systembundet och många är inriktade på ljudsystem.
Vilken Garmin kamera är det? Hade funderingar på att komplettera den fasta kameran med en Garmin trådlös monterad i registreringsskylten (har man cyklar med överdrag så skymmer de mycket i den fasta kameran). Vill inte köpa och sedan bli f-rbannad...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Annars får ni byta till denna?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Men inte för bms BT, klurigt ;)
På bilden sitter den ju ovanpå batterierna i ett mer öppet läge. Skulle förvåna mej om man inte använder samma komponenter. Står förmodligen uteffekten i db det gör den på min nya regulator.
Men ingenstans hittar jag vilken spänning och max ström som utgången klarar? tänkte att man kunde få laddning via solen den vägen till startbatteriet.

Toppen