Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja så kanske det är, det märkliga är att bms'et sitter i samma låda som shunten, bms'et når över 10m, shunten under 2m. Nu tittar jag nästan aldrig i Victron-appen, det enda den tillför är längre historik, och jag har redan dygnshistorik i bms'et det räcker för mej.Peter, din shunt sitter kanske nära något som stör ut BT signalen.
Jag undrar hur vanligt det är att tex husbilsägare ändrar default lösenorden i för sina prylar. Det går att se vad grannarna har för utrustning i sina bilar, i varje fall Victron.
Jag har ändrat mina lösenord.
Michael vad är det du upplever som problem?Finns det någon fungerande lösning på problemet att blåtandsändaren inte når mottagaren?
För WiFi tror jag mig veta att det finns, men hur är det för Blåtand?
Eller, Blåtand till WiFi?
Det vore fint att kunna kolla Victron appen innifrån huset.Michael vad är det du upplever som problem?
Jo, om det inte vore för priset.Kanske behöver en Cerbo GX...
Är växelriktaren i samma utrymme som shunten. Den kan eventuellt påverka signalen.Mitt "problem" med shunten är ju att den sitter som första punkt på B-. Men troligen stör all metall runtomkring.
Den flyttas inte enkelt. Nu prioriterar jag inte den, och backkameran kommer att bytas ut mot bättre på kabel.
Ja Herbet du slår huvudet på spiken! väldigt mycket högfrekventa pulser från utrustningen som likt en sten i vattnet skapar ringar med störande frekvenser i ett brett spektrum. Det är mångdubbelt högre energier som hanteras jämfört med blåtand.Är växelriktaren i samma utrymme som shunten. Den kan eventuellt påverka signalen.
Även de grova kablarna som jag antar att du har i utrymmet kan eventuellt påverka också.
EMC störningar kan påverka bla. radiosignaler. 230V kablar kan påverka lågvolts/ signal kablar om de är dragna parallellt med varandra. Det gör inget om de korsar varandra.
Jag har varit med om en hel del sånt när jag jobbade. Det mer vanligt än man tror att anläggningar inom fastighetsautomation är fel utförda. Något som ofta störde ut saker i anläggningar är frekvensomformare för varvtalsstyrning. Det blev bättre när det togs fram en model med ren sinusvåg för ca: 10 år sen. Den modellen utvecklades i Sverige.Ja Herbet du slår huvudet på spiken! väldigt mycket högfrekventa pulser från utrustningen som likt en sten i vattnet skapar ringar med störande frekvenser i ett brett spektrum. Det är mångdubbelt högre energier som hanteras jämfört med blåtand.
Och det finns alltså en hel del energi kvar när de når upp i de högre frekvenserna. All utrustning ska ju vara klassade när det gäller störningar, men väldigt svårt inne i en låda med en massa högfrekventa digitala signaler.
Invertern sitter en bra bit ifrån, inne i mellangolvet.Är växelriktaren i samma utrymme som shunten. Den kan eventuellt påverka signalen.
Även de grova kablarna som jag antar att du har i utrymmet kan eventuellt påverka också.
EMC störningar kan påverka bla. radiosignaler. 230V kablar kan påverka lågvolts/ signal kablar om de är dragna parallellt med varandra. Det gör inget om de korsar varandra.
Stora ytor av metall bredvid som kan skärma av man ska veta att för högfekventa signaler är alla spänningkablar att betrakta som jordade även fast de kan föra en överlagrad växelspänning.
Jag kan inte protokollet för blåtand men det måste finnas något handskakningsförfarande där man checkar att ett paket bitar kommit fram blir det fel skickar man om. Så det handlar inte bara om att shunten har svårt att skicka utan om att den måste kunna ta emot för att kunna skicka finns en inbyggd felkontroll som slår stopp. Med så mycket metall runt om blir det problem.