• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blåtand förlängning/repeater?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det någon fungerande lösning på problemet att blåtandsändaren inte når mottagaren?

För WiFi tror jag mig veta att det finns, men hur är det för Blåtand?

Eller, Blåtand till WiFi?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har ingen lösning,
men har liknande problem, sämst är min Victron Smartshunt, sen kommer min Garmin backkamera, däremot är bms123 urstarkt på BT som sitter i samma låda under bilen som smartshunten, tråkigt att det ska skilja så extremt i prestanda :confused:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Med Victron går det att förstärka signalen med deras dongel. Vad jag vet ska den gå att ansluta till Victron Smartshunt för att få bättre åtkomst. Jag har en IP65 Victron Smartshunt. BT signalen fungerar över förväntan. Min shunt är placerad i ett helt tillslutet utrymme i bilen. Signalen når även utanför bilen. Jag har ingen dongel.

Jag undrar hur vanligt det är att tex husbilsägare ändrar default lösenorden i för sina prylar. Det går att se vad grannarna har för utrustning i sina bilar, i varje fall Victron.
Jag har ändrat mina lösenord.

Det skullen vara bra om det fanns en repeter för BT som dessutom skulle klara av flera olika protokoll. Jag googlade lite, vad jag kunde se är de repeter som finns knutna till egna fabrikat och system. Det kan tex vara för att förstärka signalen för BT vid ljudöverföring till högtalare etc.

Peter, din shunt sitter kanske nära något som stör ut BT signalen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter, din shunt sitter kanske nära något som stör ut BT signalen.
Ja så kanske det är, det märkliga är att bms'et sitter i samma låda som shunten, bms'et når över 10m, shunten under 2m. Nu tittar jag nästan aldrig i Victron-appen, det enda den tillför är längre historik, och jag har redan dygnshistorik i bms'et det räcker för mej.
Har ett nytt JK BMS liggandes ska testa att byta i framtiden och se ifall det påverkar något.
Mer irriterande är det med backkameran där blir det nog tillbaka till en på kabel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, min solpanelsladdare VICTRON 30/100 som sitter inne i ett skåp i husbilen får jag kontakt med inne i huset i TV fåtöljen och ca 12meter rent fysiskt avstånd, och både husbilsvägg av aluminium och husvägg mellan, men också fönster naturligtvis..
Tre blippar av fem syns ändå.

Jag undrar hur vanligt det är att tex husbilsägare ändrar default lösenorden i för sina prylar. Det går att se vad grannarna har för utrustning i sina bilar, i varje fall Victron.
Jag har ändrat mina lösenord.

Jag har också funderat på den frågan, under förra resan då jag skulle kolla lite framåt kvällen, och stog på en välpackad ställplats.
Jag startade blåtanden och klickade igång victronappen, min regulator hade då sällskap av åtta andra VICTRON prylar i listan.
Jag bara klickade lite, men gick inte längre och fick förslaget att prova med nollor eller ettor för att koppla upp mig.
(jag gick absolut inte längre) men en illasinnad skojare kan ju gå in och både ändra inställningar och även stänga av laddning m.m. för det finns rätt många som tycker det är kul att bara jäv... med andra faktiskt.
Så instämmer med Herbet, ändra lösenordet, och det kan vara ett enkelt, bara inte default/original som t.o.m. appen föreslår.

Samtidigt så innebär ju att om jag får in bortåt tio VICTRON på en ställplats, kan avståndet på signalen ha mer att göra med telefonens mottagningsförmåga än med VICTRON's sändarstyrka??

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag kopplade upp med en gammal telefon i samma TV fåtölj, även den kopplade upp sig.
Skall prova även den gamla på en lämplig ställplats vid tillfälle.
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Victron går det at ændre adgangskoden og at indstille så enheden er usynslig for andre, når du først har koblet den til din APP i telefonen-

Der er åbenbart mange som ikke kender de funktioner, for jeg får også ofte en del prylar frem som ikke er mine.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag gjorde en koll till.
Lyfte på rumpan från TV fåtöljen gick genom vardagsrummet ytterligare bort från husbilen genom en dörröppning och bakom den rumsväggen. Då försvann blipparna på signalstyrkan, och uppkopplingen dog.
Men då är det uppskattningsvis 18meter och ytterligare en vägg mellan VICTRON'en och telefonen.
Men väggen måste vara i vägen, i dörröppningen är det fortfarande en till två blippar.

Det är vanliga Samsungtelefoner, den nyare visar tre plippar i signalstyrka i fåtöljen, och den rätt mycket äldre visar mellan en och ibland två blippar.

20240811_171611.jpg
Det kan ju inte heller bero på att min VICTRON sänder starkt eftersom jag hade kontakt med åtta stycken på en ställplats??

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har inte hittat någon typ av repeater eller konvertering till wifi. Min kamera med blåtand har en dongel med antenn, hade man en antenn skulle victron nå längre likaså om mobilen skulle ha en antenn. Men nu finns ju inte det, tekniken var inte avsedd för detta. Och tur är väl det eftersom alla apparater man använder skulle bli oanvändbara ganska direkt om det fanns starka sändare som störde ut alla andra. Man vet ju hur svårt det är att hitta en wifikanal som fungerar. Sätter man regulatorn på en plåtfri vägg högt upp så får man längre räckvidd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mitt "problem" med shunten är ju att den sitter som första punkt på B-. Men troligen stör all metall runtomkring.
Den flyttas inte enkelt. Nu prioriterar jag inte den, och backkameran kommer att bytas ut mot bättre på kabel.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Mitt "problem" med shunten är ju att den sitter som första punkt på B-. Men troligen stör all metall runtomkring.
Den flyttas inte enkelt. Nu prioriterar jag inte den, och backkameran kommer att bytas ut mot bättre på kabel.
Är växelriktaren i samma utrymme som shunten. Den kan eventuellt påverka signalen.
Även de grova kablarna som jag antar att du har i utrymmet kan eventuellt påverka också.

EMC störningar kan påverka bla. radiosignaler. 230V kablar kan påverka lågvolts/ signal kablar om de är dragna parallellt med varandra. Det gör inget om de korsar varandra.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Är växelriktaren i samma utrymme som shunten. Den kan eventuellt påverka signalen.
Även de grova kablarna som jag antar att du har i utrymmet kan eventuellt påverka också.

EMC störningar kan påverka bla. radiosignaler. 230V kablar kan påverka lågvolts/ signal kablar om de är dragna parallellt med varandra. Det gör inget om de korsar varandra.
Ja Herbet du slår huvudet på spiken! väldigt mycket högfrekventa pulser från utrustningen som likt en sten i vattnet skapar ringar med störande frekvenser i ett brett spektrum. Det är mångdubbelt högre energier som hanteras jämfört med blåtand.
Och det finns alltså en hel del energi kvar när de når upp i de högre frekvenserna. All utrustning ska ju vara klassade när det gäller störningar, men väldigt svårt inne i en låda med en massa högfrekventa digitala signaler.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja Herbet du slår huvudet på spiken! väldigt mycket högfrekventa pulser från utrustningen som likt en sten i vattnet skapar ringar med störande frekvenser i ett brett spektrum. Det är mångdubbelt högre energier som hanteras jämfört med blåtand.
Och det finns alltså en hel del energi kvar när de når upp i de högre frekvenserna. All utrustning ska ju vara klassade när det gäller störningar, men väldigt svårt inne i en låda med en massa högfrekventa digitala signaler.
Jag har varit med om en hel del sånt när jag jobbade. Det mer vanligt än man tror att anläggningar inom fastighetsautomation är fel utförda. Något som ofta störde ut saker i anläggningar är frekvensomformare för varvtalsstyrning. Det blev bättre när det togs fram en model med ren sinusvåg för ca: 10 år sen. Den modellen utvecklades i Sverige.
Nackdelen var att de inte klarade av motorer större än 5,5kW. Växelriktare och frekvensomformare har en del gemensamt vad det gäller tekniken.
Det hände ganska ofta att nätverk med styrutrustning slogs ut av EMC störningar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är växelriktaren i samma utrymme som shunten. Den kan eventuellt påverka signalen.
Även de grova kablarna som jag antar att du har i utrymmet kan eventuellt påverka också.

EMC störningar kan påverka bla. radiosignaler. 230V kablar kan påverka lågvolts/ signal kablar om de är dragna parallellt med varandra. Det gör inget om de korsar varandra.
Invertern sitter en bra bit ifrån, inne i mellangolvet.
Lådan är i glasfiber, men med en långsida täckt av metallpanel samt lock i metall.
Grova kablar finns
I lådan sitter även dcdc/mptt-regulator.
Laddaren som ligger i lådan används normalt inte.

Men det knepiga är att bms-BT har stark signal
och shunten har svag signal!?
20220730_154110~2.JPG
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Stora ytor av metall bredvid som kan skärma av man ska veta att för högfekventa signaler är alla spänningkablar att betrakta som jordade även fast de kan föra en överlagrad växelspänning.
Jag kan inte protokollet för blåtand men det måste finnas något handskakningsförfarande där man checkar att ett paket bitar kommit fram blir det fel skickar man om. Så det handlar inte bara om att shunten har svårt att skicka utan om att den måste kunna ta emot för att kunna skicka finns en inbyggd felkontroll som slår stopp. Med så mycket metall runt om blir det problem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Stora ytor av metall bredvid som kan skärma av man ska veta att för högfekventa signaler är alla spänningkablar att betrakta som jordade även fast de kan föra en överlagrad växelspänning.
Jag kan inte protokollet för blåtand men det måste finnas något handskakningsförfarande där man checkar att ett paket bitar kommit fram blir det fel skickar man om. Så det handlar inte bara om att shunten har svårt att skicka utan om att den måste kunna ta emot för att kunna skicka finns en inbyggd felkontroll som slår stopp. Med så mycket metall runt om blir det problem.

Men inte för bms BT, klurigt ;)
 
Toppen