• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blås innan du kör med 1,38 promille i blodet

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Blås innan du kör med 1,38 promille i blodet

Skulle nog tro att om det är så mycket eller ens hälften så vet jag att det ändå är för mycket för att sätta sig bakom ratten. Det visade sig ju också att han inte ens behärskade fordonet i den låga farten. Det är bara att ta lärdom och fixa allt innan man tar sig en eller flera av starka drycker.
Ha det bra alla!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det var bra då kanske han tänker efter lite mera nästa gång .

Det är heller inte roligt att möta rattfyllon i trafiken (1,85) speciellt inte om den kör på samma vägbana som vi fast åt andra hållet = möter ...

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En händelse, vardaglig sådan, som det kan skojas om och där präktigheten visar upp sin "mäktiga fasad"! Hade inte präktigheten haft denna mäktiga fasad så hade detta inte hänt. Rädslan för att bli ertappad för att flytta bilen en liten bit gjorde att "offret" inte startade motorn för att få igång servon!

Sådana förflyttningar görs hela tiden söder om präktighetens land n:eek: 1 i Europa utan att någon bryr sig eller att olyckor inträffar!

Jappe

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo detta var väl mera en olyckshändelse och kunde mycket väl hänt även om man varit nykter för det händer många saker även med nyktra förare men det skapar ju inga rubriker .

Den jag mötte var ju ett riktig rattfyllo och det blev en ***** smäll men alla klarade sig .

F

F.d. 29979

Guest

En händelse, vardaglig sådan, som det kan skojas om och där präktigheten visar upp sin "mäktiga fasad"! Hade inte präktigheten haft denna mäktiga fasad så hade detta inte hänt. Rädslan för att bli ertappad för att flytta bilen en liten bit gjorde att "offret" inte startade motorn för att få igång servon!

Sådana förflyttningar görs hela tiden söder om präktighetens land n:eek: 1 i Europa utan att någon bryr sig eller att olyckor inträffar!

Jappe

Vad menar du Jappe?
Är det ok att förflytta ett motordrivet fordon med en alkoholpåverkan som räknas som grovt rattfylleri och som är 2 års fängelse i straffskalan?
Vad är det för "mäktig fasad" och "präktighet" du åberopar?
Se till och parkera rätt innan du halsar kvällsgroggen.

Tycker du att det att det är ok att folk "flyttar fordon" stupfulla på ställplatser eller campingar?
Det tycker definitivt inte jag!
Skärp till dig eller nyktra till!!!

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ordet är läsförståelse!

Larwin, jag tycker du ska läsa mitt inlägg en gång till så kanske det klarnar! Möjligen skulle jag skrivit "beskäftiga fasad" i stället för "mäktiga fasad"!
Jag var spik nykter när jag skrev mitt inlägg!

Jappe

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Apropå läsförståelse...
Nu har jag läst ditt inlägg flera gånger...förstår i alla fall inte att man blir ett "offer" för att man backar på svensk mark med 1,38 promille i kroppen.
Tur att det inte låg en hund i vägen. Hoppas det inte händer till "vardags" även i Spanien. Kanske dags för en pudel :D

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

I ett hembygge jag hade under tidigt 80-tal blåste såväl kylskåpslågan som pannans låga ut när det blåste kraftigt från babord. Det hände några gånger att jag vände på bilen mitt i natten vid tveksamt nykterhetsstatus när det började blåsa från fel håll, men då var jag ensam och i vildmarken. Alltså på vital indikation, annars hade jag sannolikt frusit ihjäl i Jämtlandsfjällen.

aake

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Orden är beskäftighet och dubbelmoral!

Ur tidningsartikeln:

Eftersom det inte var någon trafik eller några människor på parkeringsplatsen hoppade mannen in i förarhytten för att räta upp husbilen utan att starta den, trots att han druckit alkohol under kvällen. Bilen började rulla bakåt men eftersom den hade servobromsar fick mannen inte stopp på den.

Liknande situationer uppstår ofta på ställplatser söder om Sverige. Skillnaden är att där startar man motorn innan man flyttar sin husbil, kanske för att bereda plats för en nyanländ husbil. Detta görs ibland trots att alkoholförtäring förekommit innan.

Detta betyder inte att jag vill uppmuntra folk till fyllekörning!

Jappe

PS. I Sverige smyger man med sådana här förflyttningar. På kontinenten ber man ibland grannarna om hjälp i stället!

Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Tycker att man inte skall glömma bort att killen blir av med körkortet och måste ta ett nytt sådant efter något år och har han då kört med före -96 bestämmelsen och kör med en tung husbil över 3,5 ton så är det slut med det. Förmodligen har han köpt husbilen på amortering och att försöka sälja bilen innebär ju en jätteförlust och att behålla den utan att få köra den är ett dyrt nöje. Allt detta och lite till råkar han ut för i sitt försök att ställa bilen tillrätta. Vad är 4200 i böter jämfört med detta? Undrar om killen som fick en plastlist intryckt och ringde polisen tyckte att gärningen stod i proportion till detta? Jag känner till ett liknande fall där mannen blev arbetslös och hans företag gick i konkurs och det slutade med att hans fru tog livet av sig. Den mannen hade en mobilkran som han försörjde sig på. Det är lätt att döma.
Åke

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Fullständigt omdömeslöst handlande som i mitt tycke skall bestraffas! Jag ser inget fel i att straffa rattfyllon oavsett vad det finns för "förmildrande omständigheter". Lagen är tydlig, inga gråzoner. Denna gång på en parkering, nästa gång kunde kanske blivit ute i trafiken. Att manövrera ett fordon berusad vet väl alla är förbjudet det sitter väl i ryggmärgen. Om man har 1.83 promille i kroppen är man inte "lite dragen" man är packad. Nu förlorade han kanske körkortet & utsätter ingen för fara under den tiden & bra är väl det. Har man anhöriga som skadats av rattfyllon så har i alla fall inte jag något förbarmande med sådana.

Bennie

Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest

Vi var på Gran Canaria Puerto Rico i december. Bredvid vårt hotell kom en full tyske. Han körde genom räcket på vägen och lyckades hoppa 3 meter och landa på taket på hotellet nedanför. Mellan vägen och hotellet var djupet 15 meter. Han hade tur som fick stopp på taket och inte glidit ner på andra sidan. det var mitt i bilden "olyckan" skedde.
Enligt tidningen och min dåliga spanska, kom jag fram till att han fick böter 240€, han får betala reparationen av taket och räcket, lyfta bilen från taket. Sedan var det lite osäkert om försäkringen på bilen gäller i detta fallet.
Men han fick i varje fall behålla livet
Kontentan av detta. Kör aldrig full, man kan mista både plånbok och livet, både sitt eget och andras

179.JPGs.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Noll tolerans gäller, det är självklart! Jag är t.o.m. emot lättöl om man ska sätta sig vid ratten, samtidigt så tror jag att jag förstår vad Jappe menar. Om man har läst Jappes kommentarer i övrigt så tror jag inte en sekund att han syftar på att rattonykterhet är OK.

F

F.d. 29882

Guest

Vad menar du Jappe?
Är det ok att förflytta ett motordrivet fordon med en alkoholpåverkan som räknas som grovt rattfylleri och som är 2 års fängelse i straffskalan?
Vad är det för "mäktig fasad" och "präktighet" du åberopar?
Se till och parkera rätt innan du halsar kvällsgroggen.

Tycker du att det att det är ok att folk "flyttar fordon" stupfulla på ställplatser eller campingar?
Det tycker definitivt inte jag!
Skärp till dig eller nyktra till!!!
Friades från rattfylla – för att han är asiat | Nyheter | Aftonbladet

MVH//Jocko:)

F

F.d. 51386

Guest

Juridiskt sätt så är ett fordon i trafik när den rullar eller att motorn är igång. Och är fordonet i trafik så gäller 0.2.......

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Promillegränsen är en sak. Man får köra vidare efter att ha blåst om man ligger under gränsen. MEN om man har rumlat om kvällen innan så att man tycker att katten stampar i golvet morgonen efter så skall man tänka sig för. Om man är "körbar" enligt promillegränsen men fortfarande tycker att katten är störande då bör man vänta minst ett dygn innan man drar iväg.

:mcride:

Toppen