• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bländande LED lampor i infälld downlight

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Mina infällda downlight med numera LED lampor ovanför ytterdörren inne i husbilen har jag retat mig på att man blir bländad av när man sitter vid matbordet. Jag fick tips av Kicki och Kurre här i klubben om att använda färgade plastfickor och klippa till passande bitar för att lägga emellan. Mycket bra tips, gjorde detta idag och det blev perfekt! Jag tog två röda och en blå för att få lagom mjuk färg på ljuset. Tyvärr är det svårt att återge på bild hur det blir, men jag är nöjd iallafall. Tidigare hade jag plastkoppar som "lampskärmar" men detta blev mycket bättre tycker jag!:)
Tänkte bara delge tipset till fler i här i klubben!

/Ludde

120609.005.jpg

120609.007.jpg

120609.006.jpg
 
G

gunens

Guest
Sv: Bländande LED lampor i infälld downlight

Hej, tack för tipset, tycker oxå att dom är starka o att alla lampor är otroligt starka, blir ju som en konsertlokal när man tänder alla....funderat hur jag skulle göra, o har nu köpt ledlister som jag ska montera lite här o där och ska vara med separata strömbrytare så man kan variera belysningen.Fördelen med ledlister är ju att dom drar ju i princip väldigt lite ström o ändå ett bra sken. Är d svårt att ta bort spotarna?..är d bara att bända lite försiktigt elr hur gör man?. Häls K/G.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bländande LED lampor i infälld downlight

Njae...det är inte så svårt att ta loss dom, snarare svårt att få dit dom igen...:wub:

Man tar en liten kniv och bänder under metallringen väldigt försiktigt, så den inte böjs eller deformeras. När man fått loss ringen kommer glaset med. Observera de två siliconringarna som ligger på bägge sidor om glaset så de inte försvinner. Jag satte inte tillbaka den ringen som vänder in mot lampan på de spotar där jag lade i färgad plast.

Det pillriga kan vara att få dit en LED-lampa, att få in bägge stiften i hålen utan att böja stiften. På min bil är det inte smartaste placeringen av spotarna, de är vända åt fel håll, så stifthålen vetter in mot bilen vilket innebär att de spotar som sitter nära väggen kräver pall att stå på, ficklampa och spegel och ett jäkla tålamod för att få dit lampan. Sedan ska metallringen på. Det kan vara marigt om man böjt de små stiften för mycket/rätat ut dom för mycket. Man får peta dit ringen så alla tre stiften tar samtidigt.
När man väl kommit på hur man ska göra, går det rätt så bra.

/Ludde
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bländande LED lampor i infälld downlight

Så här gjorde jag.

Av en bit tunn plast, tex från en plastflaska, klippte jag
och formade till en skärm med sax och varmluftspistol.

lampskärm1x.jpg

Skärmen försämrar inte ljuset nedåt men
hindrar att man bländas av det från sidan.

lampskärm2x.jpg

Ljuset blir behagligare i husbilen
och ger ett bra ljus att läsa vid.
.
lampskärm3x.jpg

Försökte även använda en plastmugg men materialet i den var för tunt.
 
Toppen