• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Annette

"Förlåt...ang. ekorren...men ibland kanske det är roligt om det är roligt om det bara är ett enkelt lätt svar och ingen artbestämning..."

Visst, men med "ekorre" menar i vart fall jag trädekorre eller möjligen också jordekorre, men här kunde det ju faktiskt vara diverse av de andra ekorrdjuren. Så det blir väl bra om man ger lite bakgrundsdata när det handlar om exotiska djur?

Och visst är det en fågel på bilden. Men här vill jag ju veta art och det går kanske gissa, men veta säkert går inte på denna lilla styckningsdetalj.

aake

F

F.d. 55334

Guest

Tycker som du Ludde Kuddsson. Enkelt är roligt! Men lär mig gärna av andra.

F

F.d. 55334

Guest

Nu är det så här
att jag ligger i träning för att hantera bilder så jag fuskar mig fram med en ny bildgåta så här i nattens timmar.

Agneta W
Svensk växt. Sett den i hagen här utanför och på Gangelholmen, där bilden är tagen.
100_0453_edited.JPG

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

jag funderade också på falk men eftersom Aake inte sa något om mitt falksvar, så var det nog fel. Jag tyckte nämligen först att det såg ut som en sån där falk som falkenerare har tama, och att det var den lilla "mössan" med "tofs" som dom brukar ha på fåglarna som syntes på bilden

F

F.d. 55334

Guest

Jamen jöstanes,
ett andra glatt flin ikväll, vad ska komma! Tack!
Jo visst är det en massa gräs, jag är ingen fotograf egentligen utan som när det gäller allt annat en glad användare. Men visst är det blomman jag söker, ingen lilja, en vild växt.
Agneta W
Annette, Annette,
om du inte släckt ner för natten,
ta fasta på det där med natt.:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4272

Guest

Nattviol kanske?

Men nu ska jag sova efter ett nattskift, sen en natt till och ledig i 5 dagar:yes:

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Annette och Agneta W.

Jag tycker om både lätta och svåra gåtor, men inte oklara eller vilseledande sådana (om det inte är gjort med någon intressant tanke bakom).

Om man exempelvis lägger ut en del av ett stort randigt kattdjur och frågar om "namnet" eller "vad den heter" så utgår jag från att man vill ha svaret "tiger" (art) och inte nöjer sig med "kattdjur" (familj). Lite bör man läsa på innan man lägger ut en gåta, och vanligtvis räcker det med enkla uppslagsverk (som Nationalencyklopedin) eller att googla för att få tillräckligt grepp om systematiken. Lämpligt att inte fråga om mer än man själv kan svara på, annars får man lämpligen deklarera vad man inte vet redan när gåtan presenteras.

I den fina och intressanta bild på ekorrdjuret som du lade ut Annette så hade jag blivit mycket entusiastisk om du exempelvis hade formulerat dig : "Del av ett nordamerikanskt mindre däggdjur. Familj? Art vet jag inte, men är tacksam för förslag". Då hade du genast fått "ekorrdjur" från mig, och sedan hade vi kunnat hjälpas åt med funderingar på den större bilden.

Men egentligen bottnade min frustration i gåtan med trädgårdsväxten dagen innan, vilken presenterades som om frågeställaren ville veta art och som om det handlade om en vida spridd inhemsk växt. Känns som bortkastad möda utan inlärningseffekt att lägga runt två timmar på artbestämning (och dessutom inte få någon feed-back på korrekt bestämning av familj "korsblommiga") av något som visar sig vara inte vara ens en art utan en hybrid av en ursprungligen västasiatisk blomma. Jag kände tryck på mig att lyckas med gåtan eftersom frågeställaren på ett lysande sätt hade lyckats artbestämma(=guldögonslända) min nätvingeslända (=ordning) dagen dessförinnan, men nu tror jag att det var Knugrones korrekta svar som var plankat.

Som jag skrivit tidigare tycker jag även att det är helt OK att lägga ut bilder på djur eller växter som man inte lyckats bestämma om man vill ha hjälp med exempelvis artbestämning av oss samlade entusiaster i tråden, men då inte som gåta kanske.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Större bild aake 34:

I bobyggnadstagen! Nu bör fågeln gå lätt att artbestämma. Art?

Packar inför avresa i morgon fm. Fram till slutet av januari hoppas jag att alla vårdar denna tråd med omsorg!

aake

Bilagor

• v, 1p.jpg
    v, 1p.jpg
    1,4 MB · Visningar: 2

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Marita och Roffe

Visst är det turkduvan. Har inte etablerat sig här uppe i våra trakter än, men arten är ju på stadig marsch norrut. Något att lägga ut?

aake

Redigerat felstavning

Senast ändrad:

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Hej aake

Har tyvärr inte tillgång till Photoshop elements här på jobbet
så jag får ha en tillgodo så länge.

Roffe

Ps. jag tittar alltid lite avundsjukt på ditt husbilsekipage varje gång jag far förbi Ds.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

OK, väntar på er bild till kvällen. Här nu relativt lätt (tror jag) aake 35:

Inhemsk växt, allmän i hela landet. Art? Observera: Enbart familj eller fel art i familjen duger inte.

aake

Bilagor

• b, 2p.jpg
    b, 2p.jpg
    1,3 MB · Visningar: 2
Toppen