• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026
Sv: Biologisk bildgåta

Nej Nej. jag driver inte med denna eminenta kunskapsbank, jag får no ta mig tillbaka till Storemosse under icke fågelskyddstid så att jag bättre kan studera denna svamp. tror nog att jag skall hitta tillbaka till trädet med svampen, bara att följa fotospåret. det fanns ett annat träd med svampar på, dom tror jag är Ostronmussling obs! jag är ej säker. Vad tror Ni andra? bilderna togs2005.
Låt inte tråden stanna lägg ut en gåta någon som har.

Kastanj.

Bilagor

• troligen Ostronmussling.JPG
    troligen Ostronmussling.JPG
    842,5 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Delar av din björk torde väl vara död för att dessa storsvampar skall kunna växa. Det kanske krävs mer vässad mykologisk expertis än vad klubben kan uppbringa för att lösa denna gåta? Om du får hjälp på annat håll så hoppas jag att du berättar för oss vad det handlar om.

Visst kan jag lägga in en fågelgåta. Aake XVII. Tämligen lätt som vanligt. I vilket fall hade jag kunnat göra en betydligt lömskare beskärning.

Inhemsk fågel Art?

Bilagor

• Gåta 1, 3 poäng.jpg
    Gåta 1, 3 poäng.jpg
    174,5 KB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst är det rörhönan, Dotorparn. Fotad utefter Rhonedalen. Om jag inte varit så nära på löjeväckande snäll så hade jag klippt bort det vita på vingen. Tidig kväll igår, varför facit först nu på aake XVII. Har du ngt på lager?
aake

Bilagor

• Gåta 1, 1 poäng.jpg
    Gåta 1, 1 poäng.jpg
    2,5 MB · Visningar: 0
F

F.d. 11293

Guest

tack, jag tycker det är svårt med sjöfåglar, snygga billder som du tar, jag har ingen kamera ännu, men om en dryg vecka så brakar det lös.
jag gör en streck till på väggen, så var så god nästa
:)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ok, en till. Gåta aake XVIII:

Här ett litet inhemskt djur. Ordning i djurriket? Denna gåta så pass lätt att varje deltagare endast får en gissning.

aake

Bilagor

• IV, 2 poäng.jpg
    IV, 2 poäng.jpg
    52,7 KB · Visningar: 68

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej, Ludde. Och mer detaljerad än så blir jag inte i mitt avvisande av ditt förslag.
Nu avser jag att inte kommentera svaren förrän tidigast framåt lunch, så att alla som vill får göra ett försök.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ser att Dotorparn svarat medan jag kommenterade Luddes förslag.
Inte stor mening att dra ut på detta när rätt svar ligger ute. Grattis Dotorparn! Facit aake XVIII. Visst är det en blomfluga. Inte så svårt att räkna vingar på den väl? Som svar hade det räckt med "fluga" (ordning tvåvingar eller Diptera eller "flugor").
Eftersom du saknar bilder f.n. så lägger jag väl ut en till?

aake

Bilagor

• IV, 1 poäng.jpg
    IV, 1 poäng.jpg
    606,2 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Aake XIX.

Detta blir lite mer svårtuggat, hoppas jag. Små grå sångare notoriskt svåra i fält, ssk nu och här då den dessutom håller tyst.
Även denna gång en gissning per deltagare, i vilket fall till dess jag (eventuellt, vid behov) lagt ut fler ledtrådar.

Alltså liten europeisk sångare. Art?

aake

Bilagor

• Kopia av IMG_0966.jpg
    Kopia av IMG_0966.jpg
    446,5 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Inga korrekt gissning ännu (om nu inte "gråsångare" är ngn för mig okänd dialektal benämning på arten). Matnyttiga ledtrådar kommer vid lunchtid om ingen gissat rätt innan dess.
aake

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2025

Jag är inte säker men tyckte att den var lik Gråsångaren. Här är iallafall den riktiga Gråsångaren Club300 nog för att jag är från öarna i Göteborgs Norra skärgård från början men jag tror nog inte att det spelar någon roll med dialekten i detta fall ;) hihihi.

MVH Annelie.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Mycket lik gråsångare/stäppsångare, men det är inte den. Om en timme lägger jag ut fler ledtrådar och då blir det mycket lättare. Redan nu kan jag tillägga att arten är vanlig i Sverige, så att ni slipper leta i exotisk litteratur. Efter lunch och ledtrådarna så är det fritt fram för nya gissningar för alla.
aake

Senast ändrad:
Toppen