• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Kastanj

Detta ser svårt ut och inte enbart för att blomman inte är i fokus. Jag har rådfrågat min vegetabiliska konsult (=den kära hustrun Agneta) och hon skakar sitt söta huvud. Om blomman hade varit ännu lite blekare hade hon kunnat tro på något saprofytiskt, men nu är hon också mest inne på någon liljeväxt. Hoppas någon kan hjälpa till när den större bilden kommer.

aake

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Här kommer den obeskurns bilden. som synes en gaska liten blomma det är valigt gräs som växer runtomkring.

Återkommer sedan jag varit på kalas.

Kastanj.

om man tittar på bladet till blomman så verkar det ha samma form som en del nycklar.

Bilagor

• Isle of Skye.JPG
    Isle of Skye.JPG
    860,2 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sorry,
trots djupdykning i diverse floror, inkluderat en "Orkidéer i Europa, Nordafrika och Mellersta Östern" så lyckas vi inte artbestämma denna. Orkidéer, om det nu är en sådan, kan vara svåra även om man har blomman i handen. Här blir det enligt den mycket vegetabiliska favorithustrun alldeles för lite detaljer.
aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Enig med fruen, så langt kan det være lilje eller orkide. Av begge familier finnes det nesten uendelig mange variasjoner. Hadde bildet vært skarpt og detaljert med hele planten tydelig så kunne en løst gåten.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Man får nog lov att antingen använda enbart en central fokuseringspunkt vid autofokus eller också fokusera manuellt för att lyckas fånga det man vill i ett slikt motiv. Synd att vi inte kunde hjälpa till med diagnostiken.
Skall jag lägga ut en ny (skarp, men svår ändå)?
aake (Åke Ö.)

PS. Nu när alla blir medvetna om tävlingens förutsättningar kommer säkert både motivval och fototeknik att utvecklas det kommande året.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ser att Kastanj skall på kalas och det vet man hur länge sånt kan hålla på. Lägger ut denna aake 22:

Denna tolkades vid ett tidigare sammanhang som en bild av stormiga skyar med diverse fåglar, bl.a. mås, havsörn, beckasin mm, men även en brunbjörn (i mitten nertill), varför man efterhand kom på andra tankar.
Det är faktiskt del av ett litet inhemskt djur. Förslag på ordning i djurriket? Större bild kommer när ni missat några försök.

aake

Bilagor

• VI, 3 poäng.jpg
    VI, 3 poäng.jpg
    38,4 KB · Visningar: 109

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knugrone
Här ville jag veta ordning i djurriket, så insekt (=klass) räcker inte ända fram. Du är ändå på rätt spår, varför jag redan nu lägger ut en bild med mer detaljer. Men samtidigt ökas även kraven; nu vill jag veta familj inom den aktuella insektsordningen. Så pass karakteristisk teckning som denna har så bör det gå ta (men art blir svårt, flera rätt lika arter i familjen). Familj?
aake

Bilagor

• VI, 2 poäng.jpg
    VI, 2 poäng.jpg
    54,7 KB · Visningar: 101

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Här skall inte snålas! Lägger ut aake 22 i helfigur. Alltså: Vilken familj i ordningen fjärilar?
aake

Bilagor

• VI, 1 poäng.jpg
    VI, 1 poäng.jpg
    382,9 KB · Visningar: 0

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

aake 22. Häggspinnmal tror jag på.

Jappe

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det en av myriaden av nattsommerfugler - eller nattsvermere. Det virker som om vingene er litt loddne.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Facit aake 22:

Den får jag väl ändå säga att Jappe tog, även om vi inte är helt ense om artbestämningen. Onödig precisering Jappe. Rätt familj "spinnmalar", men detta tror jag är en "föränderlig spinnmal" (Hyponomeuta padellus). Mycket lik häggspinnmalen men har lite färre, större och mer oregelbundna fläckar. Jag tror att den fått namnet "föränderlig" för att den till skillnad mot häggspinnmalen angriper allehanda värdväxter (men oftast slån och hagtorn).

Något att lägga ut Jappe?

aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ett kryp kvar, lite dålig skärpa. Tyvärr har jag ingen aning om vad det är djur, men det fixar väl aake, antar jag. Jappe 7.

BG7.jpg

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Vad är det här för något djur, något har hänt vad?

IMG_2011.JPG

Kingen 02 (tror jag)

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jappe 7

Lite suddigt, men nog ser det ut som två vingar och alltså en fluga.
Tar nu ledigt för familjeliv.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Har svårt att tro att Kingen skulle lägga in ytterligare en tuppkam. Färgen påminner om kokta skaldjur, men inte ytstrukturen. Större bild till i morgon?
aake

Toppen