• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

En skalbagge är det förvisso, men nu vill jag veta både art och kön. Större bild i em om ni inte tar den på denna.
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kastanj!

Gammalt namn men rätt ändå. Grattis! Du bör kanske uppgradera ditt referensbibliotek; Nationalnyckelns band om långhorningar är mer än värt sitt pris!
Numera kallas arten "Ängsblombock", Stenurella melanura. Ursprungliga linnéanska namnet var Leptura melanura och alternativt svenskt namn, förutom det du angivit, är "allmän blombock".
I vilket fall en av landets vanligaste långhorningar, 6 - 10 mm lång.
Och du har helt rätt i att det är en hona på bilden, full pott alltså! Har du ngt att lägga ut?

aake

Bilagor

• IMG_0500-01.jpg
    IMG_0500-01.jpg
    1,1 MB · Visningar: 1

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Hej Aake! Inga bilder, den bok jag har är Bonnier Småkryp av Åke Sandell, en fälthandbok från 1991 för övrigt en bra bok. jag skall undersöka om det finns en uppdatering.

Lägg ut en Du.

Kastanj

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sandell är säkert bra, jag har själv hans "Trollsländor i Europa", vilket är ett vackert bokverk. Men Nationalnyckel sätter ny standard och är menat att fungera som rikslikare, och som jag skrivit tidigare, det är rena skatteåterbäringen att köpa; kraftig statlig subvention av utgivningen.

För att anknyta till Sandell så lägger jag nu ut en trollslända. Fotad i min hand 6/10-05 nere vid Vänern. Skygga först men vande sig snart när jag satt stilla i en solbelyst klippskreva och flera sländor nyttjade mig som vilo- och utsiktsplats. Art?

aake

Bilagor

• IMG_1553-01.jpg
    IMG_1553-01.jpg
    802,3 KB · Visningar: 1
  • IMG_1565-01.jpg
    IMG_1565-01.jpg
    827 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Just så Lotta, alldeles rätt. Orädda av sig ängstrollsländorna. Har du ngt att lägga ut?
aake

F

F.d. 4272

Guest

Nej det var inte rätt, säg till om det är för otydligt då får jag ta en med lite mer detaljer

F

F.d. 4272

Guest

japp, men vill veta vad den kallas.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4272

Guest

Nej det var det inte. Ska jag lägga in någon större, men då kanske det blir för lätt?

Toppen