• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas landströmsenhet

F

F.d. 7004

Guest
Hade en elektriker här om dagen som såg över innstallationen av denna enhet. Den har jordfelsbrytare, 10 A automatsäkring samt 1 st jordat uttag. Inga konstigheter med installationen över huvud taget. Det som slog mig direkt efter elektrikern g försvunnit var att det inte var draget ngn jord från enheten till bilschassit???...är ju väldigt osäker på starkströmmen så jag ringde elektrikern om detta.....och han sa att det inte behövde dras, och att allt var i sin ordning??
Kan detta stämma...???

(12 volts systemet är ju jordat till schassit)
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas landströmsenhet

Jag har läst strängen med stort intresse men jag kan inte för mitt liv begripa varför man skall jorda starkströmmen i chassit, det är ju ett eget system, eller har jag missuppfattat allt.
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Nej det finns inget text som kräver detta. Men det ända sättet att veta att jordningen är okej, är med en kontinuitetstest och att prova jordfelsbrytaren med en Eurotester. Det finns många elektriker fortfarande som inte vet vad en Eurotester är fast det är inskrivet i blå boken som kom 1994 att man skall prova jordningen. Det man håller hårt på nu är kontinuitesttest före spänningssättning i elinstallationer, dock inte i husbilar som vi pratar här. Kul att Polar vet reglerna, dom gör som dom vill bara dom uppfyller ”Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs” Fordonsförordningen SFS (2009:211) 2 kap.7 §
Jag kan lova dig att de tre elektriker du rådfrågat har ingen aning om detta. Finns inget argument att inte mäta, det tar bara en lite stund och då är man säker. Problemet är att dom har säkert inget instrument.

Hej på dej!

Jag håller med dig....

Jag har ingen "eurotester" men..... Jag har en sån här:D
(den som har flest grejor när han dör vinner)

//mats
 

Bilagor

  • DSC_0006.JPG
    DSC_0006.JPG
    5 MB · Visningar: 7

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas landströmsenhet

När man använder en kodad stick-kontakt så är fas o nolla o jord på given plats .Men om man använder ett vanligt 220 v stick är det 50% chans att fas o nolla byter plats .Funkar jordfelsbrytaren då som den ska?
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Har pratat med elansvarig på Polar om det som diskuterats här...Inga speciella tester/mätningar (kontinuitetsprov/JFB-Prov) krävs förutom att apparaturen är ordentligt jordad i chassit, samt manuell utlösning av JFB.... Han sa att regelverket kring detta är synnerligen ofullständig och otydligt......men att man självklart får göra dessa tester om man vill...men det är inget de gör med sina vagnar/husbilar, eftersom regelverket inte kräver detta!

Tack för alla svar!!!!...men nu lämnar jag den här tråden!!!!

Nää! ge inte upp nu, det är ju nu det börjar bli roligt....ur denna tråd kommer det med stor säkerhet att komma mycket bra saker från väldigt många håll..Huvudsaken är att det utmynnar i att vi får fram det viktiga i en korrekt och säker installation, i en så komplex byggnad som en husbil är.;)

//mats
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Hittade det här på jordning eller jordfelsbrytare

Vilket gör mig ännumer fundersam!????:wub:

Re: jordning eller jordfelsbrytare


De jordfelsbrytare jag sett för din-skenemontage har inte ens någon jordanslutning.

Jordfelsbrytaren känner av skillnaden i ström mellan fasledarna och nollan, och om den överstiger en viss gräns så löser jordfelsbrytaren ut.

Det spelar alltså inte någon roll om jordströmmen uppkommer från strömförande föremål till skyddsjord, eller från strömförande föremål till något som är jordat på något helt annat vis, exempelvis diskbänken genom vattenledningsrören.

Om du ska använda en jordfelsbrytare utomlands så bör du kolla upp hur landets elsystem ser ut.

I sverige har vi 230 volt mellan valfri fas och nollan/jorden, och 400 volt mellan faserna.

I norge däremot har man 230 volt mellan faserna. Om man haft en nolledare hade man kunnat ta ut 127V mellan fas och nolla.

Förr i tiden fanns det svenska installationer enligt den norska modellen, men de är nog så gott som utrotade idag.

Jag vet faktiskt inte vilken variant som är vanligast utomlands, men gissar på den svenska​

Hej!

Du har helt rätt i en sak JFB, har inte någon "jordanslutning".....
men det är inte det som är problemet. Problemet är den så kallade "landströms enheten" där trådskaparen beskriver att jorden ej är ansluten till chassiet, det är alltså det inkommande "INTAGETS" jordstift som ska anslutas till chassiet..

//mats
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas landströmsenhet

Då innebär det att man kan montera en jordfelsbrytare utan att bry sig om vad som är fas o nolla?
Varför har man då kodade stick?(förutom jorden) Är det något man behöver bry sig om?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas landströmsenhet

Hmm, skulle skrivet installationstestare istället kanske. Skrev så för jag gjort det i tidigare inlägg, söker man på det ordet här så hittar man dom inläggen. För att jordfelsbrytaren i fordonet skall fungera så behövs ingen jordning framdragen som är ansluten till fordonet. Jordfelsbrytaren kommer att fungera ändå för att den är en differenstransformator. Var fas och nolla hamnar har ingen betydelse för jordfelsbrytaren funktion.
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhet

Då innebär det att man kan montera en jordfelsbrytare utan att bry sig om vad som är fas o nolla?
Varför har man då kodade stick?(förutom jorden) Är det något man behöver bry sig om?
Anledningen till att det finns "kodade" stickproppar/uttag är det det finns en uppsjö av olika modeller avsedda för olika spänningar/ström/ac/dc mm dessa måste vara oförväxlingsbara.....

//mats
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas landströmsenhet

Klart bilen ska vara jordad om den har ett 230V-system.
Om det blir fel på elsystemet i bilen märks det normalt inte annars, eftersom bilen står på gummidäck. Men om du själv står på marken utanför och tar i ett metallhandtag (t ex förardörren) får du en rejäl stöt. Säkringen löser förstås ut, men det är ju bättre att den löser ut innan du tar i bilen (genom att chassit är jordat).
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhet

Klart bilen ska vara jordad om den har ett 230V-system.
Om det blir fel på elsystemet i bilen märks det normalt inte annars, eftersom bilen står på gummidäck. Men om du själv står på marken utanför och tar i ett metallhandtag (t ex förardörren) får du en rejäl stöt. Säkringen löser förstås ut, men det är ju bättre att den löser ut innan du tar i bilen (genom att chassit är jordat).

Om husbilen matas via en jordfelsbrytare får man en stöt;), finns det bara en säkring så får man ha tur om man ska överleva.

//mats
 
Toppen