• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biltemas landströmsenhet

F

F.d. 7004

Guest
Hade en elektriker här om dagen som såg över innstallationen av denna enhet. Den har jordfelsbrytare, 10 A automatsäkring samt 1 st jordat uttag. Inga konstigheter med installationen över huvud taget. Det som slog mig direkt efter elektrikern g försvunnit var att det inte var draget ngn jord från enheten till bilschassit???...är ju väldigt osäker på starkströmmen så jag ringde elektrikern om detta.....och han sa att det inte behövde dras, och att allt var i sin ordning??
Kan detta stämma...???

(12 volts systemet är ju jordat till schassit)
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Mycket märkligt:confused:,, naturligvis ska inkommande jord förbindas med chassiet. Alla intag från DEFA eller CALIX finns jordtråd färdigdragen, bara att skruva fast.
Ta och kolla med elektrikern en gång till.

//mats
 
F

F.d. 7004

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Hittade det här på jordning eller jordfelsbrytare

Vilket gör mig ännumer fundersam!????:wub:

Re: jordning eller jordfelsbrytare


De jordfelsbrytare jag sett för din-skenemontage har inte ens någon jordanslutning.

Jordfelsbrytaren känner av skillnaden i ström mellan fasledarna och nollan, och om den överstiger en viss gräns så löser jordfelsbrytaren ut.

Det spelar alltså inte någon roll om jordströmmen uppkommer från strömförande föremål till skyddsjord, eller från strömförande föremål till något som är jordat på något helt annat vis, exempelvis diskbänken genom vattenledningsrören.

Om du ska använda en jordfelsbrytare utomlands så bör du kolla upp hur landets elsystem ser ut.

I sverige har vi 230 volt mellan valfri fas och nollan/jorden, och 400 volt mellan faserna.

I norge däremot har man 230 volt mellan faserna. Om man haft en nolledare hade man kunnat ta ut 127V mellan fas och nolla.

Förr i tiden fanns det svenska installationer enligt den norska modellen, men de är nog så gott som utrotade idag.

Jag vet faktiskt inte vilken variant som är vanligast utomlands, men gissar på den svenska​
 
F

F.d. 7004

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Om detta stämmer har elektrikern rätt om jag inte är helt ute å cyklar????.....för det finns ju mobila jordfelsbrytare!!????:wub:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Bygga hus.se, läs ingenting vad där står. Inte mycket där står är rätt. Klart att inkommande jordning skall vara förbundet med chassit i bilen. Jordfelsbrytaren är en elektromekanisk pryl som kan sluta fungera precis som allt annat. Jag har varit ute för att man kan prova på knappen men när man kör Eurotestern så löser den inte ut. När du hade hjälp av din elektriker, gjorde han kontinuitetstest och jordfelsbrytarprov med sitt instrument? Om inte byt elektriker.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Jag har monterat s kallad landström i båtar. Ett plastskrov är inte mycket att jorda i. Många väldigt konstiga svar här. Som vanligt.
Bara Lars och Margareta som är på rätt spår.
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Är inte detta ungefär samma sak som en byggcentral?
Går det inte fas, nolla och jord o kabeln man drar till bilen/båten?
I så fall bör man väl jorda chassit till inkommande jordkabel i fordonet om man så önskar.
 
F

F.d. 7004

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Angående jordfrågan så menade jag alltså de jord som tillhör 12V systemet alltså batteri-generator-chassi!!!!

Och så tog jag kontakt med en annan elektriker, som sa att:
Att, för att vara på den säkra sidan, koppla jord i chassit (Dethleffskvalite) om apparaturen skulle fela!!! Men att detta var "om så önskar"(LasseG).
När jag frågade om de skulle göras ngt kontinuitetstest och eller JFB-test, Tyckte han inte att det fanns ngt behov för detta...utan att det räkte med att jag hade dragit jord till chassit samt att jordfelsbrytaren löser ut som den skall!! Det var tydligt vis inget som gjordes på normal basis i liknande sammanhang. (vilket nu 3 elektriker verifierat)

Intressant är också att det inte var många år sedan det inte jordadades i chassit när man monterade motorvärmare...(som flera av mina grannar poängterat)....så, det är väl inte helt säkert vad som är rätt eller fel i denna fråga...utan mer vad som är mer eller mindre säkert!! :).....därav de "spretiga" svaren
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.530
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Mutorvärmare jordar sig skälv via motor till chassit men har du en (snapp) grenen eller skarv i inkommande så moste det inkommande jordas i chassit före grenen elle skarven för att om skarven släpper så är inte chassit jordat.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Svaret är enkelt!
Bara att plocka fram elinstallationsreglerna SS 436 40 00, utg 2 (även i detta fall).
Under 721 Elinstallationer i husvagnar och husbilar, i stycke 721.411.3.1.2 Skyddsutjämning står:
Konstruktionsdelar av metall som är beröringsbara inne i husvagnen ska förbindas med skyddsledaren. (husvagn=husbil i reglerna)

Alltså skall bilen jordas, men som alltid reglerna gäller inte retroaktivt, om det inte var krav i föreskrifterna/reglerna när bilen byggdes måste den inte jordas.

Test Jordfelsbrytare:
Om det är en ny installation gjord skall det göras en Kontroll före idrifttagning enligt kapitel 61 där skall bland annat jordfelsbrytaren testas (med instrument inte bara testknappen) och skyddsjorden kontrolleras.

Om det är en gammal installation skulle jag testa jordfelsbrytaren och skyddsjorden med en uttagsprovare så att man vet att det är ok, inte bara testa jordfelsbrytaren med testknappen för den visar bara att jordfelsbrytaren är ok och inte anläggningen.

Hasse
 
F

F.d. 7004

Guest
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Har pratat med elansvarig på Polar om det som diskuterats här...Inga speciella tester/mätningar (kontinuitetsprov/JFB-Prov) krävs förutom att apparaturen är ordentligt jordad i chassit, samt manuell utlösning av JFB.... Han sa att regelverket kring detta är synnerligen ofullständig och otydligt......men att man självklart får göra dessa tester om man vill...men det är inget de gör med sina vagnar/husbilar, eftersom regelverket inte kräver detta!

Tack för alla svar!!!!...men nu lämnar jag den här tråden!!!!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas landströmsenhhet

Nej det finns inget text som kräver detta. Men det ända sättet att veta att jordningen är okej, är med en kontinuitetstest och att prova jordfelsbrytaren med en Eurotester. Det finns många elektriker fortfarande som inte vet vad en Eurotester är fast det är inskrivet i blå boken som kom 1994 att man skall prova jordningen. Det man håller hårt på nu är kontinuitesttest före spänningssättning i elinstallationer, dock inte i husbilar som vi pratar här. Kul att Polar vet reglerna, dom gör som dom vill bara dom uppfyller ”Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs” Fordonsförordningen SFS (2009:211) 2 kap.7 §
Jag kan lova dig att de tre elektriker du rådfrågat har ingen aning om detta. Finns inget argument att inte mäta, det tar bara en liten stund och då är man säker. Problemet är att dom har säkert inget instrument.
 
Senast ändrad:
Toppen