De fleste 36V batteriene er en seriekobling av 10 Lipo celler. Om en celle svikter så dør batteriet. Normalt sa vi innen elektronikk at holder det 6 mnd så holder det lenge - så det viktige var å få vekk de marginale komponentene så en ikke fikk reklamasjon. Lipo celler er komponenter som krever mye gjennom hele produksjonen, ref både Samsung og Apple sine brennende telefoner gjennom tidene - disse hadde kun en celle som sviktet. RC brukere lader ofte sine Lipo celler i en brannhindrende pose, det er for ofte problemer. Nå er normalt cellene i sykkel batteri ikke like kompakte som telefon og rc batterier, frekvensen av dårlige celler burde være lavere.
En enkel BMS som detekterer en død celle burde bryte både ladning og forbruk på hele batteriet.
Hva som er gått galt i de batteriene som dør brått kan en finne ut ved å åpne boksen og måle hver enkelt celle. Gjorde dette med mine, og det var i begge en celle som var langt fra de andre i spenning. Selv ved direkte ladning av denne cellen kunne en ikke få den opp til samme nivå som de andre.
Det finnes sykkel batterier som benytter 18650 format celler, men det krever flere celler i parallell - disse må være selektert om det skal holde.