• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biltema batteri

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
För 2 år sedan så monterade jag 2 nya biltema batterier, efter 1 år så slocknade den gröna indikeringen på ena batteriet, den som indikerar att batteriet är ok, for på biltema och fick ett nytt, nu ett år senare så har den nya batteriet som är 1 år gammalt tappat den gröna indikeringen igen!!

så jag förmodar att batteriet är dåligt, nån fler som haft problem med dessa batterier?, kan man tappa denna gröna indikering fats batterierna är ok, nu har jag ju inte testat batteriet än så man får väl se vad den testen ger.

detta batteriet är det jag har, 100Ah varianten.

Underhållsfritt batteri - SMF-batteri smfbatteri Fritidsbatteri Marinbatteri Båtbatteri Husvagnsbatteri Husbilsbatteri Bilbatteri - Biltema

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Hittade en tråd med rätt rubrik. Observera att jag nu skriver jag om startbatteri. Batteriet monterade jag den 20120322 Art.80-21005 och bytte det idag. Passade då på att mäta det och enligt mätaren så är där inget fel på batteriet trots det suttit där i 8 år. Varför bytte jag då? Har väl för mycket pengar, nja jag ville inte bli ståendes ute. Samt att det är inte helt enkelt att byta så det är rätt bekvämt att ha åtkomst till alla sina verktyg. Summering, inga problem med Biltema batteri. För att slippa frågan varför jag inte bytte till Biltema igen om dom nu är så bra. Jag handlar där jag får det billigast.
IMG_4911[1].JPG
IMG_4913[1].JPG

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Väcker upp tråden igen. Det här med batterier är knepigt. Jag köpte ett Biltema silver-batteri 65Ah för kanske 7-8 år sen som jag tycker att jag har vårdat. Tar alltid in batterier som inte används och underhållsladdar dem med min C-tek varannan eller var tredje månad. Har också köpt en elektronisk batteritestare som kollar skickat på batteriet.

Den tyckte att detta batteri nu bara hade 38% kvar att ge och mer eller mindre var historia. Visst, att det inte skulle vara i superskick efter denna tid var väl inte oväntat men att det skulle vara slut hade jag nog inte räcknat med.
Jag köpte också ett Tudor fritidsbatteri på 70Ah för 5 år sen som jag trodde skulle hålla ett tag. Tudor är väl ett premiummärke?! Har också skött om det på samma sätt. Där tycker min batteritestare att det har 56% kvar att ge och bör bytas. Det funkar bra i början men efter några timmar av småförbrukare, typ fläkten bakom kylen och laddning av en mobil så är man nere på <11V och då vill inte heller gasolvärmarens pump starta upp.

Nu lurar jag på Biltemas SMF batteri 105Ah för 1449,-. Men går man samma öde till mötes där; om 3-4 år är det mer eller mindre förbrukat?
Litiumbatterier ska visst vara the shit men då kostar det därefter: ett 75Ah litiumbatteri vill man ha 8 papp för! Sen finns det då AGM-batterier som börjar på runt 4' om det ska vara någon kapacitet att tala om. Lite märkligt; det massproduceras batterier som aldrig förr då elbilar blivit vanliga men batterierna verkar bara bli dyrare och sämre. Det dyraste Litiumbatteret som firman erbjuder är på 180Ah och kostar inte mindre än 16'!

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Köp Biltemas och byt ofta eller köp LiFeP4 och köp bara engång lite så resonerade jag när jag böt ut mina Biltema SMF i år.
Jag motiverade det höga priset på mina 2 160Ah LiFePO4 med att det var en bra investering :)

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Tja, hade min husbil varit värd en halv miljon eller mer skulle jag nog inte vara så brydd över ett batteri på 4-5000,- men min bil är värd snett över 50' eller så och då känns det drygt med en sån utgift.
Man läser också om batterifabriker som fått dra i handbromsen för att efterfrågan störtdykt, detta borde väl leda till att "vanliga" LiFePO4 batterier kommer ner i pris tycker man?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Man måste nog skilja mellan äpplen och päron!
Det batterier som produceras för elbilar har en helt annan kemi och påverkar knappast Lifepo4.
Sen har jag en gammal bil men köpte för några månader sedan ett sånt batteri för 2400kr med frakt från Amazon och det kom snabbt levereras från ett lager i tyskland. Vägde 11kg det gamla också på 100ah vägde mer än dubbelt. Om man räknar med livslängden den reella kapaciteten och priset så är det en ren förlust med blybatteri som också är farligare. För en del år sedan låg priset på 10000kr så det har sjunkit mycket. Ja det finns handlare som tar ut mycket för ett sånt batteri men då kan det vara ett sk. märkesbatteri som ska passera grossister osv. och sen reklam. Batterierna görs i kina och där är det svårt att veta kvaliteten. När man köper via amazon så ser jag till att batteriet lagerförs och fraktas av amazon då finns det en returpolicy och garantier. Sen tror jag det är så att man säljer enorma mängder och lägger inte dåliga batterier i sina egna lager det finns ju recensioner att läsa.

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Man måste nog skilja mellan äpplen och päron!
Det batterier som produceras för elbilar har en helt annan kemi och påverkar knappast Lifepo4.
Sen har jag en gammal bil men köpte för några månader sedan ett sånt batteri för 2400kr med frakt från Amazon och det kom snabbt levereras från ett lager i tyskland. Vägde 11kg det gamla också på 100ah vägde mer än dubbelt. Om man räknar med livslängden den reella kapaciteten och priset så är det en ren förlust med blybatteri som också är farligare. För en del år sedan låg priset på 10000kr så det har sjunkit mycket. Ja det finns handlare som tar ut mycket för ett sånt batteri men då kan det vara ett sk. märkesbatteri som ska passera grossister osv. och sen reklam. Batterierna görs i kina och där är det svårt att veta kvaliteten. När man köper via amazon så ser jag till att batteriet lagerförs och fraktas av amazon då finns det en returpolicy och garantier. Sen tror jag det är så att man säljer enorma mängder och lägger inte dåliga batterier i sina egna lager det finns ju recensioner att läsa.

Tja, det kanske inte är så dumt ändå. Jag hittade ett av märke "Haddock" på Amazon som kostar 2299,- inkl frakt. 100Ah, 10,5kg. Är det ett sånt? Man lämnar också 8 års garanti(!) och bara det är väl rätt unikt? Det står dock så här: "Det rekommenderas att använda en speciell laddare för litiumbatterier eller manuellt justera laddarens avstängningsspänning för att inte överstiga 14,7 V". Men moderna laddare går väl aldrig över denna spänning? Jag har också en lite äldre solcell monterad och det är väl samma sak där, den stänger av om det blir för hög spänning?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Det finns oändligt mycket skrivet om detta ämne i diverse trådar på Forumet. Det är inte "bara" att byta ut sitt blybatteri mot ett LiFePo-typ utan att först kolla ifall husbilens elsystem är anpassat för byte av batterityp. Det finns en risk för generatorhaveri...

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Mycket skrivet, sa Bull. Förstår inte riktigt skillnaden, hur ett 100Ah batteri kan kosta 2200,- och ett annat med synbart samma data över det dubbla? Samtliga av mindre kända märken och ursprung så hur ska man kunna manövrera i den här röran?
Några rekommendationer tas gärna emot och jag har en gammal husbil från 1988. Har en halvintelligent Biltema-laddare (men den har givetvis inget LiFePO4-läge). Mätte hur mycket den gav och det verkar som både den och solcellsregulatorn klipper vid 14.5-14.6V.

Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Det är inte bara spänningen man ska ha koll på när det gäller laddare. "Vanliga" laddare har även underhållsladdning, vilket LiFePO4 inte ska ha. Så en laddare just för LiFePO4 bör man absolut införskaffa, om den man har inte är inställbar.

Toppen