• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BILSTEREO.

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Hej, funderar på att inhandla en ny stereo till bilen med fjärrkontroll. Tar gärna emot tips om bra apparater . MVH Fransen.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: BILSTEREO.

jag köpte en Kenwood med fjärr för nåt år sen funkat bra är nöjd ! du får väl googla runt lite se vad du hittar ? kolla net on net ?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: BILSTEREO.

BRL kan också ha bra erbjudande emellanåt
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Denna köpte jag förra sommaren mest pga fjärr och handsfree men jag blev besviken på mej själv som inte kollade vilken typ av fjärr det var till stereon.
Denna har ir-led kommunikation. Det fungerar ju inte så bra om solen ligger på,
och vill man sitta ute i solen och ha lite musik på i bakgrunden så når inte strålarna till radion. :)
Annars spelar den jätte bra, om man bara har ett bra högtalarsystem.

Andersson CRA 2.1 - Bilstereo med Bluetooth och handsfree!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: BILSTEREO.

Köpte en Kenwood stereo förra sommaren och ljudet och sändningen fungerar så länge vi kör omkring i Gävle, när vi åker längre försvinner sändningen och det blir bara skräp det bara sprakar i radion och några kanaler får vi inte in den bara söker hela tiden.
Fick en extern antenn inkopplad men det blev inte ett dugg bättre.

Någon som har en idé och vad jag ska göra?

/Pelle
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: BILSTEREO.

Köpte en Kenwood stereo förra sommaren och ljudet och sändningen fungerar så länge vi kör omkring i Gävle, när vi åker längre försvinner sändningen och det blir bara skräp det bara sprakar i radion och några kanaler får vi inte in den bara söker hela tiden.
Fick en extern antenn inkopplad men det blev inte ett dugg bättre.

Någon som har en idé och vad jag ska göra?

/Pelle

Hej Pelle!
Så blir det för oss också på E4 mot Uppsala, Hedesundavägen ner mot
Heby, E4 norr ut.
Vi har ju antennen på framskärmen så den hamnar i radioskugga på dessa
vägar.
Skall man få en bra mottagning så måste man nog sätta antennen på taket vilket man inte gör om man har en 1meters antenn som vi har.:)
Det finns nog kortare typ gummipinne som man kan sätta på taket.
Vart sitter er antenn?
Kanske den har åkt ur radion när denna monterades.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: BILSTEREO.

Har upplevt samma problem. Vi tröttnade på detta i helgen och köpte en kabel så nu kör vi musik via telefonen istället och det fungerar ju så klart helt utan störningar. Kan tom lyssna på lokal sport i p4 om vi är långt borta från hemkommunen.. :wink:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: BILSTEREO.

Har upplevt samma problem. Vi tröttnade på detta i helgen och köpte en kabel så nu kör vi musik via telefonen istället och det fungerar ju så klart helt utan störningar. Kan tom lyssna på lokal sport i p4 om vi är långt borta från hemkommunen.. :wink:

Vi har "blåtand", CD och USB-minnen men ibland vill man "bara" ha radio. Det är så svårt att få in väderrapporten på CD:n.:)
Jag tror att Pelle&Lena också det mesta i sin Kenwood.:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Re: Sv: BILSTEREO.

Vi har "blåtand", CD och USB-minnen men ibland vill man "bara" ha radio. Det är så svårt att få in väderrapporten på CD:n.:)
Jag tror att Pelle&Lena också det mesta i sin Kenwood.:)
Vi har detsamma i vår men tar numera in radio via telefonen. Då kan vi dessutom välja vilken radiostation vi vill ha in och lyssna på. :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Re: Sv: BILSTEREO.

Hej Pelle!
Så blir det för oss också på E4 mot Uppsala, Hedesundavägen ner mot
Heby, E4 norr ut.
Vi har ju antennen på framskärmen så den hamnar i radioskugga på dessa
vägar.
Skall man få en bra mottagning så måste man nog sätta antennen på taket vilket man inte gör om man har en 1meters antenn som vi har.:)
Det finns nog kortare typ gummipinne som man kan sätta på taket.
Vart sitter er antenn?
Kanske den har åkt ur radion när denna monterades.

Vi har en utdragbar antenn monterad högt upp på höger sida fram så den når upp lite på taket, får kolla om den inte sitter i stereon efter montaget, funderade på om det är fel med jordning om det skall vara sånt.

/Pelle
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Re: Sv: Re: Sv: BILSTEREO.

Har bara kört i de sydligare breddgraderna av Sverige så har inte provat fullt ut. Men det är säkert inte 100%:igt, men än så länge har det fungerat bra.

Telia funkar ju bra norrut så man kanske skulle prova det om inget annat hjälper.
Är det USB från telefon som gäller? Verkar finnas allt på vår stereo frugan kollar på cd-skivor med live musik :D
/Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Re: Sv: Re: Sv: BILSTEREO.

Telia funkar ju bra norrut så man kanske skulle prova det om inget annat hjälper.
Är det USB från telefon som gäller? Verkar finnas allt på vår stereo frugan kollar på cd-skivor med live musik :D
/Pelle
Nej, köpte 3,5 mm stereoplug på Clas Ohlsson (49:). Samma kontakt som du sätter hörlurarna i. Sedan måste du givetvis ha denna ingång på stereon men det har säkert alla nyare bilstereo.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Sv: BILSTEREO.

Vi har en utdragbar antenn monterad högt upp på höger sida fram så den når upp lite på taket, får kolla om den inte sitter i stereon efter montaget, funderade på om det är fel med jordning om det skall vara sånt.

/Pelle

Ja den behöver jordning. Dom fungerar sämre om dom är monterad i plast t.e.x. men den är jordad i radion så den borde fungera och ytterligare ett "men" alla antenner är ju av olika kvalitet som allt annat.:)

Jag kollade nu efter aktiva antenner och hittade flera stycken på Biltema/Jula/Conrad
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: BILSTEREO.

Kolla så att "AF" (alternativa frekvenser) är påslaget och "local" inte är påslaget.
Med en riktig yttre antenn så bör mottagningen vara bra, utan så är det riktig "Kalle Anka" mottagning (bevittnade den dåliga mottagningen hela vägen hem från södra Tyskland när vi köpte husbilen). Tänk på att är inte sprötet riktigt långt så bör antennen vara aktiv (inbyggd förstärkare) för att fungera. Kopplas inte spänning in till en aktiv antenn så blir det nästan ingen mottagning alls.

Glasantenn från Blaupunkt fungerar annars riktigt bra, monterar dom på jobbet när det inte är ekonomiskt försvarbart att riva innertak, plocka ut bakruta, entusiastbilar o.s.v.


Peter :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: BILSTEREO.

Kolla så att "AF" (alternativa frekvenser) är påslaget och "local" inte är påslaget.
Med en riktig yttre antenn så bör mottagningen vara bra, utan så är det riktig "Kalle Anka" mottagning (bevittnade den dåliga mottagningen hela vägen hem från södra Tyskland när vi köpte husbilen). Tänk på att är inte sprötet riktigt långt så bör antennen vara aktiv (inbyggd förstärkare) för att fungera. Kopplas inte spänning in till en aktiv antenn så blir det nästan ingen mottagning alls.

Glasantenn från Blaupunkt fungerar annars riktigt bra, monterar dom på jobbet när det inte är ekonomiskt försvarbart att riva innertak, plocka ut bakruta, entusiastbilar o.s.v.


Peter :)

Tack så mycket Peter du är guld värd, ska kolla upp allt nästa vecka då börjar vår säsong efter massor av tråkigt arbete :D

/Pelle
 

Arnta

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11546
Medlemskap
2024
Sv: BILSTEREO.

Jag hade samma problem, köpte en elektronisk 12v antenn som monteras på insidan av framrutan. Klockrent ljud och alltid mottagning. enkelt att montera.
 
Toppen