• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilstereo 2-din vs. 1-din med uppfällbar skärm

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Hej,

Funderar på att byta ut nuvarande stereo i husbilen mot en ny. Först var jag helt inne på en 2-din lösning, för att ha en skärm att visa back-kamera på, men efter att ha kikat runt lite har jag sett att det finns 1-din med uppfällbar skärm.

Att ha en uppfällbar skärm låter som en ganska smidig lösning. Genom att sätta stereon i det övre "facket", så behålls ett fack att ha småsaker i under, samt att skärmen i så fall kommer upp lite högre.

Tacksam för synpunkter och för-/nackdelar med 1-din med skärm vs. 2-din och även förslag på lämpliga stereos.

Krav:
Ingång för back-kamera.
Kunna visa bilden från back-kamera även när det spelas upp ljud alt navigation (hade tänkt att koppla den så att den alltid var igång)
Blåtand (streaming av musik och högtalartelefon)

Önskvärt:
Kunna spela upp DVD-skivor och även visa denna film på husbilens TV (dvs. videoutgång).

När jag tog ut min gamla radio hittade jag ytterligare en antenn-kontakt. Denna verkade gå till en extramonterad antenn. Fasttejpad på den antennkabeln var en tunn röd sladd. Jag misstänker att det är en aktiv antenn och att den tunna röda sladden ska matas med 12V från t.ex. tändning/kabel för att behålla minnet i stereon?

Mvh
/Jörgen

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Bilstereo 2-din vs. 1-din med uppfällbar skärm

Den tunna röda kabeln är nog till en antennförstärkare som är monterad i antennfoten (aktiv antenn), men det har inget med minnet i radion att göra. Det brukar finnas 12 V ut från radion (för t ex motoriserad antenn), den kan du använda för att mata din antenn.
Radion brukar kräva två st 12Vanslutningar, en med ständig 12 V för att behålla minnet, en som går över "radioläget" på tändningslåset, som slår av resp på radion automatiskt.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Om du skall ha 2din får du lägga till en tusenlapp för ramen som passar till bilen. Samtidigt får du såga bort mellan radio och fack. Svårt att återställa till 1din.
Jag skulle idag köpa en 1din radio. Tror jag.
Kanske någon som har erfarenhet av 1din med utstickande skärm kan svara.
Jag antar du har en Ducati senaste modell.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är nog en Ducato, en Ducati behöver varken 1- eller 2- din, de har oöverträffat ljud ändå! :D

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.

Jeg har erfaring med begge.I bilen vi hadde før vår nåværende innstalerte vi
Pioneer AVIC 1 DIN med 7`oppfellbar skjerm og alle tilkoblingsmuligheter.

Vi var svært fornøyd, men valgte Pioneer AVIC 2 DIN i vår nye bil med 6.5`
skjerm, også med alle tilkoblingsmuligheter. Ikke så fornøyd, liten skjerm.

Jeg anbefaler deg 1 DIN med 7`skjerm, gjerne Pioneer om du vil satse noen
kroner, vi var skikkelig fornøyd med den løsningen.

Når vi bytter igjen blir det tilbake til 7`skjerm igjen,men uten alle muligheter
for tilkobling av audio/video/TV siden vi i dag bruker en MacBook til det.

Valget blir da en Garmin Dezl 760 og seperat dobbelt ryggekamera.

Fortsatt god sommer ønskes deg av Atle.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Passar på då ämnet dök upp. Vi måste byta radio. Vårt grundkrav är att vi skall kunna se knapparna och displayen både i dagsljus och mörker. Har monterat en list med ledtejp som tänds då man slår på radion. Hjälper inte heller.
Det är en Kenwood enligt bild.

Känns problemet igen? Glad för tips.

P8110342.JPG

:confused:

Toppen