• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

bilprovningen

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: bilprovningen

Känns ju som en rätt logisk justering av priserna, det kan ju inte vara någon större skillnad i arbetsinsats att besikta en husbil klassad som lätt lastbil, jämfört med en husbil som är klassad som Personbil 2.
Sedan kan man ju tycka att det är rätt mycket för 20 minuters jobb.
Lennart W
20 min?vad gjorde dom då?I Partille tog det 11 min inkl.gasoltest dessutom han vi diskutera det nya priset

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Hej!

Nu när alliansen avreglerat även bilprovningen så lär det snart kosta en tusing , var så säker!

reviera

L

Lotta och Jan

Guest

Man får ju tycka vad man vill om avregleringar i vårt samhälle. Men min absoluta övertygelse är att konkurrens alltid medför effektivitet och bättre priser. I vart fall på lång sikt. Svensk bilprovning är säkert inte det optimala prismässigt för oss bilägare.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Man får ju tycka vad man vill om avregleringar i vårt samhälle. Men min absoluta övertygelse är att konkurrens alltid medför effektivitet och bättre priser. I vart fall på lång sikt. Svensk bilprovning är säkert inte det optimala prismässigt för oss bilägare.
Hej
Ta elmarknaden.
Allt är inte bra för oss konsumenter eller hur?
2179:wideeyed:

Senast ändrad:
T

Teddi

Guest

konkurenns e inte bara av godo, de skapar både utslagning o arbetslöshet samtidigt, titta på oljan t.ex, där finns ingen som helst konkurrenns utav naturliga skäl,istället kartellbildning,men inte mycke att göra åt,oljan e väldigt billig i sej,men när sedan bror duktig kommer in i sammanhanget blir priset de fyrdubbla. likadant med elen.ock då skall man komma ihåg att bara dessa två (konsumentartiklar)eller kalla de vad som helst är rena välfärdsprodukter som starkt e ifrågasatta, därav sårbarheten som så sakta kommer krypande,,:dog:

STBEREVA

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2025

Hej.Det tar 20 min.att besiktiga för två tekniker 40 min rätt räknat.
Appropå konkurens,vad glad att detta inte kostar mera,normalt skulle det kosta
800-900kr.Titta på elmarknaden där vattenfall skulle ta ca:40 öre kw men för att konkurenterna skall överleva så måste dom av statsmakterna ta ut ca:1,50 kr detta kommer säkert att bli samma för Bilprovningen.PS varför gynna utlänska besikktningsorgan,när vårat eget fungerar BRA.:cool::cool::cool::cool:

STBEREVA

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2025

Håller med tidigare insändare.Sulle själv köpa hostdämpande medicin,hör och häpnad innan avregleringen kostade ca:65kr nu var samma vara av ett pris av 123kr
Det skulle vara folkomröstning när det gäller så stora och förrändringar.:confused::confused::confused::confused:

F

F.d. 53012

Guest

Enligt Bilprovningens prislista så beror det på om det är under eller över 3500 kg.

Fordon
Totalvikt
ecblank.gif
Baspris

Personbil Max 3 500 kg
ecblank.gif
300

Personbil 3 501-
ecblank.gif
480

Tungt beslut, kostar visst mer på allt med uppvägda bilar. Hade hört från säker källa att det skulle bli så men trodde inte på det men nu är det faktum och dyrare försäkring också. Tråkigt men det är bara att budgetera mer på nöjeskontot.

F

F.d. 53078

Guest

Javisst, men det är den svenska Bilprovningen dom gör det i Marbella, och bara på bilar under 2800 kg.....

Det intressanta vora att veta om EU tänker fria bilbesiktningen mellan länderna!
Då skulle vi kunna tala om fri konkurrens.

Hälsning
jyrki

Marbella har ingen bilprovning det närmaste är Estepona eller Málaga.
i Torrevieja vet jag att dom besiktigar personbilar under några månader om året.
Det har pratats om att göra det samma även på Costa del sol.
Då är det Svensk besiktningspersonal som besiktigar bilarna.
Bilprovningen: Kundtjänst / Besiktning i Spanien / Försöksverksamheten hittills

Senast redigerad av en moderator:

gunnar20

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2025

Har besiktigat vår svenska personbil 3 år irad nu i Algeciras (finns även i Alicante). Har varit möjligt under 2 veckor varje höst. Men från och med i år kommer inte svenska bilprovningen ner! Vad gör vi då???Köra hem bilen till Sverige??? Inget bra alternativ!
Hoppas någon privat ser till att fixa besiktningen i Spanien nu.

F

F.d. 29078

Guest

Hej! va å bes husbilen i dag, 460:- med gasol test.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Tungt beslut, kostar visst mer på allt med uppvägda bilar. Hade hört från säker källa att det skulle bli så men trodde inte på det men nu är det faktum och dyrare försäkring också. Tråkigt men det är bara att budgetera mer på nöjeskontot.

Ja herre gud så mycket 15.00 kr mer i månaden 50 öre per dag. Du milde så dyrt har vi råd med denna hemska ökning.
Ja tycker detta gnäll för en ökning med 180 kr per år är långt under lågvatten märket.
Säkerheten borde man väl sätta värde på eller hur? Peronligen tycker jag det är billigt att få bilen kollad. Särskillt om bilen fått några år på nacken.
2179:music-icon:

Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi fick automatiskt körförbud när vi var i Spanien.Det var bara att köra vidare och beställa tid på närmaste bes när vi körde in i Sverige.Vet inte hur det är med personbil.
Kolla med transportstyrelsen.
HaDe Hasse

Toppen